5 saker du gör idag som du kommer ångra om några år

08 mars, 2019
Du behöver inte vara på kontoret hela dagen. Sluta överanstränga dig själv. Du kommer ångra om du inte börjar njuta av livet från och med idag.
 

Vi lever en modern livsstil som får vissa av oss att inte inse hur viktigt det är att njuta av nuet. Men det finns saker vi missar och som vi kommer ångra förr eller senare. Om du inte ger personer eller saker i ditt liv den vikt de förtjänar idag kanske du tror att du kommer ha tid för det imorgon. Men tänk om morgondagen aldrig kommer?

1. Du kommer ångra försummade relationer

kvinna pratar i telefon

Du har så mycket arbete och så många saker att göra att du skjuter upp möten och också middagar med vänner som gör dig lycklig. Ofta känner du att du måste prioritera dina förpliktelser. Men att försumma dina vänner kommer få er relation att lösas upp. När du sedan vill rädda vänskapen kanske det inte finns tillräckligt kvar att rädda.

Det kan få din sociala cirkel att bli mindre och mindre under årens lopp. Sedan anländer morgondagen, och du inser att du inte längre har några sanna vänner vid din sida. Samma sak gäller förhållanden. Att ge upp kan få dig att ångra saker imorgon, eftersom du inser vad du lät slinka dig mellan fingrarna när du blickar tillbaka.

Innan du kastar in handduken ska du göra ditt bästa. Ibland ligger det inte bara på våra axlar att få ett förhållande att gå framåt, för det krävs fyra händer. Men du kommer må bättre och känna dig mer nöjd om du gör ditt bästa.

 

2. Att leva för att arbeta och arbeta för att leva

Jobbar vid stranden

Att försumma dina vänskaper och din familj och offra din fritid för arbete är ett allvarligt misstag. Det resulterar i att du kommer finna dig själv i en konstant spiral av stress. Det är väldigt viktigt att koppla bort och också ha tid för dig själv. Ge dig själv därför chansen att slappna av och sluta tänka på arbete i några timmar eller dagar.

Det finns många som inte vet skillnaden mellan att leva för att arbeta och att arbeta för att leva. Dessa två aspekter måste vara i balans. Du behöver inte vara på kontoret hela dagen. Sluta överanstränga dig själv. Du kommer ångra dig om du inte lär dig att njuta av livet från och med idag.

3. Sluta vara rädd

Vad vill du göra? Hur långt vill du gå? Rädsla hindrar oss från att nå målen vi sätter upp och får oss att ta ett steg tillbaka.Det är dags att du ser rädslan på ett annorlunda sätt, som en utmaning du måste gå segrande ur.

Om du konstant låter dig kontrolleras av den, vad kommer du då uppnå? Imorgon kommer du att ångra det, för du kommer inse att det inte var värt att ge vika för rädslorna som förgjorde dig.

 

4. Glöm pinsamhet och säg vad du känner

Händer för ansiktet

Vi känner ofta att det är pinsamt att säga vad vi verkligen känner till de vi älskar. Vi antar att vi vet vad de tänker och hur de reagerar, och det hindrar oss från att säga vad vi vill säga. Men vi känner ofta att vi överväldigar dem och försöker lugna ner oss själva baserat på de negativa tankar vi flyr till.

Men har du någonsin ångrat att du sagt “jag älskar” dig till en person du älskade? Att se situationen några år senare ger dig ett annat perspektiv. Du har inget att förlora när du öppnar hjärtat till någon och säger vad du känner. Ingen vet hur den andra personen kommer reagera. Kanske kommer dennes svar att överraska dig… Att inte säga det är något du kommer ångra.

5. Ta hand om din hälsa

personer som dricker alkohol och röker

 

Idag är du ung, så att konsumera saker till överdrift är inget som oroar dig. Skräpmat, alkohol, brist på träning, med mera. Vad spelar det för roll nu? Även om du rent visuellt ser frisk ut kommer allt du gör på sikt få konsekvenser.

Kom ihåg att din kropp är som din hud: den har ett minne. Om du inte tar hand om den nu, när kommer du då göra det? Imorgon? Nästa år?

Intentioner är bara logiska när man agerar på dem nu, i nuet. Om inte kommer de bara bli misslyckade mål. Åren går så snabbt. Du kommer ångra allt du inte gjort när du minst anar det. Nuet är vad som spelar roll. Imorgon kommer du att ångra allt du skjuter upp idag.

 

 

Rajagopal, P., Raju, S., & Unnava, H. R. (2006). Differences in the cognitive accessibility of action and inaction regrets. Journal of Experimental Social Psychology. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2005.05.003

Roese, N. J., Summerville, A., & Fessel, F. (2007). Regret and behavior: Comment on Zeelenberg and Pieters. Journal of Consumer Psychology. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1701_5

Strough, J. N., Parker, A. M., & de Bruin, W. B. (2018). Restricting Future Time Perspective Reduces Failure to Act After a Missed Opportunity. Psychology and Aging. https://doi.org/10.1037/pag0000301

Towers, A., Williams, M. N., Hill, S. R., Philipp, M. C., & Flett, R. (2016). What makes for the most intense regrets? Comparing the effects of several theoretical predictors of regret intensity. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01941