5 orsaker till för tidigt åldrande hos kvinnor

Brist på gott näringsintag, en mindre nyttig diet, stress samt oro kan alla försvaga det immunlogiska system och accelerera för tidigt åldrande.

Att åldras är naturligt, något vi alla måste konfrontera med integritet, optimism och mod. Det finns dock ett säkert faktum: vanor och livsstilar påverkar i större eller mindre utsträckning huden…

För att undvika för tidigt åldrande krävs att du anammar vissa nyttiga vanor, men det är framförallt viktigt att också undvika typiska misstag som snabbar upp åldringsprocessen. Vill du veta vilka de är?

1. Livsmedel du inte bör äta

Bearbetad-mat

Alla vet vi att kosten påverkar hälsan. Ändå är det väldigt lätt att ta till sig vissa matvanor som snarare än att vara oss till gagn faktiskt orsakar skada och snabbar upp åldrandet.

Tänk på överflödet av raffinerat mjöl i bröd, i många av de färdiglagade måltider vi tar som ett snabbt alternativ till middagen. Glöm inte att de är livsmedel med mycket kalorier som inte bara omvandlas till förvarat fett utan även kolesterol och att de ger en brist på rätt näringsämnen för huden…

Så vilka livsmedel bör du undvika för att förebygga för tidigt åldrande?

  • Sötsaker: för mycket sötsaker förstör kollagenet i huden.
  • Alkoholhaltiga drycker: för mycket alkohol attackerar levern och de resulterande ansamlade gifterna i kroppen orsakar för tidigt åldrande.
  • Salt mat: alla gillar vi snacks, chips och till och med påsar med torkade frukter. Men de är en stor fara för hälsan. Glöm inte att salt i för stora mängder är väldigt farligt för kroppen och att det uppmuntrar uppkomsten av celluliter.
  • Bearbetat kött, t.ex. varmkorv och hamburgare: dessa innehåller sulfiter som snabbar upp åldrandet.
  • Rött kött: det är rikt på fria radikaler som attackerar kollagenet i huden och snabbar upp åldrandet.
  • Sockerrika och kolsyrade drycker: dessa är stora fiender för hälsa och skönhet.
  • Alla livsmedel med mycket ”transfetter”: dessa orsakar inflammation, vätskeretention, gör dig sårbar för skador från solljus och ger hjärtproblem.

2. Oro och stress som inte hanteras rätt

Kronisk-stress

Tyvärr är kvinnor mycket mer sårbara för stress än män; vi lider till en högre grad och under längre perioder. Män konfronterar det dock på ett sämre sätt.

Utöver att negativa känslor som inte hanteras ordentligt kan leda till de klassiska psykosomatiska sjukdomarna kan de även påverka för tidigt åldrande. Vill du veta varför?

  • En stressig situation som håller i sig i månader eller år har allvarliga förändringar på kroppen. Kortisol accelererar hjärtrytmen, ger allvarliga lesioner, såsom arterioskleros, och påverkar även hjärnan.
  • Utöver kortisol kan stress även släppa ut epinefrin, bättre känt som adrenalin, vilket orsakar celloxidering, stoppar syntetisering av näringsämnen och orsakar ansamling av lipider i blodet.
  • Stress skadar det immunologiska system och som en konsekvens visar sig för tidigt åldrande. Bättre att lära sig hantera sina känslor!

3. Lågt intag av antioxidanter

Citron-för-avgiftning

Det låga intaget av antioxidanter i kosten är något vi vanligtvis inte uppmärksammar, men det gör oss sårbara för fria radikaler och deras påverkan på huden.

Försök att få i dig följande från och med idag:

  • Ett glas citronsaft på tom mage
  • Kiwi
  • Jordgubbar
  • Mango
  • Melon
  • Apelsin
  • Brysselkål
  • Morötter
  • Spenat
  • Grönkål
  • Tomater
  • Papaya
  • Pumpa
  • En kopp grönt eller vitt te varje dag
  • Två portioner fet fisk varje vecka

4. Solen

Skydd-mot-solen

Solen är viktig för hälsan och hjälper till att syntetisera näringsämnen, till exempel vitamin D, och är till och med hjälpsam för att bättra humöret. Kom dock ihåg att vara försiktig med solen och undvik de starkaste soltimmarna. Kom framförallt ihåg att alltid använda en bra solskyddskräm.

5. Kvinnor och kalcium

Livsmedel-med-kalcium

Kalcium är ett viktigt mineral som vi behöver i större mängder under de senare delarna av livet. Varför? Det är mestadels kvinnor som lider av den klassiska benförlusten och osteoporosen. Genom att inte få i oss tillräckligt med kalcium i ung ålder kan till och med våra ben åldras för tidigt.

Därför är det viktigt att äta följande livsmedel varje dag:

  • Naturell yoghurt utan socker
  • Ett glas mjölk (om du inte är laktosintolerant, annars kan du prova att dricka mandelmjölk eller mjölk från någon annan nöt).
  • En portion tofu in dina sallader
  • Tre valnötter och tre mandlar varje dag

Om din mamma eller annan familjemedlem lider av osteoporos bör du tala med en läkare om hur du kan möta kalciumbehoven genom tillskott. Ju tidigare du börjar desto bättre!

Försök att följa dessa enkla tips för att undvika för tidigt åldrande.