8 typer av mat mot osteoporos

osteoporos

Osteoporos orsakas av en kalciumbrist i benmärgen, så det är väldigt viktigt att ta reda på vilka typer av mat som kan hjälpa till att höja nivån av detta mineral.

För att motverka osteoporos rekommenderar vi följande mat: 

Fisk och skaldjur

Bland all fisk och skaldjur som finns rekommenderar vi främst sardiner, tonfisk, musslor och räkor.

Bönor

Bönor och andra baljväxter innehåller mycket kalcium och ger även gott om fibrer, men det är viktigt att du lär dig tillaga dem ordentligt.

Grönsaker

broccoli

De bästa grönsakerna för att motverka osteoporos är spenat, broccoli och mangold.

Nötter

Alla typer av nötter är rika på kalcium, men mandlar är de bästa. Var dock försiktig eftersom nötter även är rika på kalorier.

Vitamin K

sallad

Vitamin K är viktigt för att producera ett protein som kallas osteocalcin, som hjälper benmärgen att lagra mineraler ordentligt. Mat som innehåller det är vanligtvis grönkål, broccoli och sallad.

Vitamin C

Vitamin C är ett viktigt ämne för att motverka osteoporos, eftersom den hjälper till att forma, bibehålla och reparera benstrukturen. Mat som är rik på denna viktiga vitamin är citrusfrukter, grönpeppar och kiwifrukter, mm.

Vitamin D

Vitamin D är viktigt för upptaget av kalcium – det hade varit meningslöst att äta mat med stora mängder kalcium utan att också förse kroppen med tillräckligt med vitamin D. Denna vitamin finns i tonfisk, makrill, oljig fisk, lax och vissa berikade spannmål.

Vitamin A

morötter

Denna vitamin hjälper till att bibehålla hälsosamma och starka ben. Den finns i stora mängder i morötter, squash samt alla orange och gula frukter och grönsaker.

Extra rekommendationer

  • Du bör undvika ett överdrivet intag av natrium då det kan öka förlusten av kalcium via urinen.
  • Det är viktigt att du bibehåller en balanserad kost – det innebär att du bör prova olika kombinationer av mat och se hur mycket energi de ger dig. På det sättet kan du motverka viktökning, vilket också kan påverka benhälsan.
  • Undvik överdriven konsumtion av mat som är rik på fosfor och protein. Dessa kan vara viktiga för att forma benen samt den generella benhälsan men kan faktiskt, om de konsumeras i överdrift, leda till benförlust.