5 livsmedel att äta till frukost för att gå ner i vikt

Är din frukost den svagaste måltiden under dagen? Prova några av dessa goda, näringsrika livsmedel som kan hjälpa dig att gå ner i vikt och göra din frukost fantastisk.
5 livsmedel att äta till frukost för att gå ner i vikt

Senaste uppdateringen: 05 januari, 2019

Att börja dagen med ett bra humör är inte alltid lätt. Men något så enkelt som att göra en frukost för att gå ner i vikt, packad med bra livsmedel, kan hjälpa dig att möta dagen på bästa sätt.

Faktum är att du antagligen kommer ihåg alla de gånger då du har gått hemifrån efter frukosten och känt hur din mage kurrar bara några timmar senare. Du var så hungrig att du inte ens kunde koncentrera dig. Vad hände?

Om du bara äter sötsaker eller livsmedel med vitt mjöl, ost eller paketerade juicer till frukost kryper hungern snart på och blir din fiende på nolltid. Om du har dåliga matvanor på morgonen leder det till att du småäter, vilket får dig att gå upp i vikt på ett sätt som du normalt hade kunna undvika utan att ens inse det.

Vi vill föreslå några små och goda förändringar i din frukost. Vi föreslår att du börjar dagen med några av följande livsmedel.

Du kommer definitivt att märka en skillnad.

Avokado – ett näringsrikt livsmedel

Du behöver bara en halv avokado per dag, varken mer eller mindre. Det är den perfekta portionen för att du ska få tillräckligt med protein och de hälsosamma fettsyror som tar hand om ditt hjärtaMånga tror att avokado får dig att gå upp i vikt, men det stämmer inte. Avokado kan även hjälpa dig att minska dåligt kolesterol och höja det bra kolesterolet.

Tveka inte att kombinera avokado med andra frukter eller sprid ut den på en skiva rostat rågbröd.

Ägg – bra för ditt hjärta

avokado och ägg

Precis som allt annat när det kommer till mat är nyckeln balans och måttlighet. Ägg är som du vet rika på både kalorier och protein. Du kan ändå äta mellan 4 till 5 ägg per vecka utan några problem.

  • Något så aptitretande som en omelett eller ett hårdkokt ägg till frukost kommer hjälpa dig att gå ner i vikt.
  • Det gör dig mätt och ger dig de näringsämnen du behöver, samtidigt som det främjar hjärtat.
  • Glöm inte att ägg innehåller lecitin, en typ av fett som hjälper till att balansera bra och dåliga kolesterolnivåer och som även ser till att kolesterolet inte fastnar på insidan av dina artärer.

Havre – fantastisk till frukost

Havre är bra val till frukost. Möjligheterna för tillredning är oändliga.

  • Havre absorberas sakta av din kropp. Det har få kalorier men mycket lösliga fibrer. Om du äter det varje dag kommer du motverka förstoppning och åtnjuta inre balans.
  • Glöm inte att det innehåller mycket näringsämnen som ger dig tillräckligt med energi fram till lunchtid.

Njut av havre genom att kombinera det med andra näringsrika val.

Papaya – bra för matsmältningen och för att gå ner i vikt

papaya till frukost

Om du vill göra en frukost för att gå ner i vikt får du inte missa denna frukt. Papayan är mjuk, god och smakar som melon. Det är en frukt som du kan äta nästan när som helst. Bästa tiden är dock vid frukost.

  • Papaya är väldigt bra för matsmältningen. Tack vare en av dess enzymer, papain, lindras den inflammation som uppstår i en upprörd mage.
  • Det innehåller också mycket vitamin-C, kalium och dietfiber.
  • Papaya hjälper dig att motverka förstoppning, minska dina kolesterolnivåer och reglera ditt blodsocker.

Om du vill ha en fantastisk frukost, försök att kombinera grekisk yoghurt med en halv papaya och en handfull nötter. Det är jättegott!

Tomater – en gåva för din hälsa

Det finns många olika typer av tomater. Alla är väldigt fördelaktiga för att ta hand om din hälsa och gå ner i vikt.

Varför inte lägga till dem i din frukost?

  • Du kan kombinera tomater med lite avokado, några ägg och även ha dem på en skiva rostat bröd med lite olivolja.
  • Tomater motverkar även tidiga ålderstecken. De innehåller 94% vatten, vilket gör dem väldigt bra att börja dagen med.
  • De innehåller även lykopen, en antioxidant som ger tomaten sin röda färg och även hjälper till att skydda ditt hjärta.
  • Kom ihåg att äta tomater med skinnet på för att gå ner i vikt och förbättra din matsmältning.

Som du kan se är det enkelt att njuta av en näringsrik frukost om du väljer efter rätt livsmedel. Kom ihåg att välja produkter som är färska och organiska för att dra nytta av deras naturliga egenskaper.

Du kan äta din nyttiga frukost för att gå ner i vikt med en kopp kaffe och lite naturlig juice om du vill.

Börja ta bättre hand om dig själv redan idag!

Detta kanske intresserar dig
Börja dagen med en lågkalorifrukost – bra för diabetiker
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
Börja dagen med en lågkalorifrukost – bra för diabetiker

Med en lågkalorifrukost balanserar du blodsockernivåerna och ger kroppen den näring den behöver. Det är ett bra sätt att starta dagen på.

Spara



  • Anderson Vázquez, Hazel Ester, Cabrera, Soralys, Lozano, Rosa, & Gónzalez Inciarte, Luisandra Coromoto. (2009). Efecto del consumo de aguacate (Persea Americana Mill) sobre el perfil lipídico en adultos con dislipidemia. Anales Venezolanos de Nutrición22(2), 84-89. Recuperado en 26 de julio de 2020, de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-07522009000200005&lng=es&tlng=e.
  • Ballesteros, M., Valenzuela, F., Robles, A., Artalejo, E., Aguilar, D., Andersen, C., Valdez, H., y Fernández, M. (2015). Un huevo por día mejora la inflamación en comparación con un desayuno a base de avena sin aumentar otros factores de riesgo cardiometabólico en pacientes diabéticos. Nutrientes, 7 (5), 3449–3463. https://doi.org/10.3390/nu7053449
  • Ruxton, CHS, Derbyshire, E. y Gibson, S. (2010). Las propiedades nutricionales y beneficios para la salud de los huevos. Nutrition & Food Science, 40 (3), 263–279. https://doi.org/10.1108/00346651011043961
  • Van Horn, L., Emidy, LA, Liu, K., Liao, Y., Ballew, C., King, J. y Stamler, J. (1988). Respuesta lipídica sérica a una dieta modificada con grasa y mejorada con avena. Medicina preventiva, 17 (3), 377–386. https://doi.org/10.1016/0091-7435(88)90012-6
  • Krishna, KL; Paridhavi, M & Patel, Jagruti A. (2008). Revisión sobre las propiedades nutricionales, medicinales y farmacológicas de la papaya ( Carica papaya Linn.). Journal of Natural Products and Resources (IJNPR). http://nopr.niscair.res.in/handle/123456789/5695.