5 kvällsvanor hos framgångsrika människor

Att läsa innan du går och lägger dig kan hjälpa dig att glömma eller släppa stress, slappna av ordentligt och somna lättare. Stäng av elektriska enheter minst en timme innan sänggåendet.
Läser

Det är inte den professionella, utan snarare den personliga framgången, som påverkar din livskvalitet. Att följa dessa enkla kvällsvanor kommer ge dig ett rikare liv där du verkligen kan njuta av det som är viktigt. Låt oss kika på dem.

1. Hur många timmars sömn behöver du för att vakna utvilad?

Sover gottSvaret kan verka enkelt. Vi har alla många gånger hört att människor behöver 8 timmars sömn per natt för att vakna ordentligt utvilade. Men sanningen är att vi alla är olika och alla har inte samma sömnbehov. För vissa räcker 6 timmar medan andra kan behöva 9, men genomsnittet är 8. Bara du själv vet hur många timmar du behöver för att vakna upp utvilad, och nyckeln till detta är att sätta en lämplig tid för ditt sänggående. Behöver du 7 timmars sömn? Då ska du planera att vara i säng vid kl. 22 eller 23.

Något annat att tänka på: Studier visar att det inte är bra att stiga upp och stressa, att till exempel ställa alarmet på 07:00 för att lämna hemmet vid 07:30. Det är bättre att gå upp, lugnt äta frukost, ta en dusch och lämna ditt hem med en avslappnad känsla. Att gå upp tidigt är ett bättre sätt att ta vara på dagen.

2. Läs innan sänggåendet

LäserVi kan verkligen intyga att läsning innan sänggåendet är en av de mest hälsosamma kvällsvanor du kan ha. Flera studier visar att läsning i 15 minuter innan du går till sängs lindrar stress. Eftersom det är avkopplande minskar läsning innan sänggåendet ångest och tillåter oss att somna snabbare. Men ha detta i åtanke: det är inte bra att läsa från en datorskärm eller surfplatta. Ljuset från elektroniska enheter håller oss alerta i stället för att göra oss avkopplade. Vad sägs om en trevlig pocketbok istället?

3. Vad sägs om en promenad?

PromenerarKan du ta korta kvällspromenader i området där du bor? Är det tryggt och väl upplyst? Bra! Om du kan få någon att följa med dig är det ännu bättre. En 15-20 minuters promenad syresätter blodet, hjälper dig att slappna av och se saker ur en annan vinkel samt ökar din känsla av välbefinnande. Promenader är bra för att hjälpa dig tänka klarare och sätta problem i perspektiv. Det finns tillfällen då denna avkoppling kommer resultera i en plötslig explosion av kreativitet eller nytänkande, något som framgångsrika människor som Bill Gates ofta erfar. Ta en kort promenad innan sänggåendet och du kommer märka hur bra det känns.

4. Tillbringa mer tid med familj och vänner

FamiljDe är den drivande kraften bakom våra liv; den verkliga energin som ökar vår lycka. Att tillbringa kvalitetstid med familj och vänner innan du går till sängs är avgörande för ett meningsfullt liv: äta middag med vänner, leka med dina barn, ta en dusch med din partner… Det kostar ingenting och får dig att må bra i dig själv. Att tillbringa tid med familjen är lika viktigt för din lycka och livskvalitet som att andas.

5. Visualisera nästa dag

VisualiserarHur kan planering av nästa dag innan du somnar gynna dig? Att visualisera nästa dag kommer hjälpa dig att sätta upp mål och sätta gränser för vad du kan göra. Det är ett bra sätt att påminna oss själva om vilka vi är och att vi har ett syfte. Att visualisera nästa dag är en vanlig strategi bland framgångsrika människor, men kom ihåg att vara realistisk och inte sätta upp alltför många mål. Kom ihåg att sann lycka ligger i de små sakerna; att säga nej till att gå ut med en kollega så att du kan gå till parken med ditt barn är en bra plan. Visst håller du med?

Dessa riktlinjer kommer inte bara hjälpa dig att bli mer personligt framgångsrik, utan kommer också hjälpa dig att få mer glädje i ditt liv. Kom ihåg att dina kvällsvanor kan påverka din hälsa. Du bör äta en lätt middag minst två timmar före sänggåendet. Kvalitetstid med familj och vänner berikar våra känsloliv. Att gå en promenad eller ta ett varmt bad är bra sätt att slappna av, och att läsa några minuter innan sänggåendet minskar stress och spänningar. Att bli lite gladare är lika enkelt som att följa dessa tips. Är du redo?