5 huskurer för att behandla förstoppning

Mage

Förstoppning är en verklighet för oss alla då och då under våra liv, oavsett om den är lindrig eller intensiv. Tänk bara på alla reklamfilmer för förstoppningsmediciner, som i vissa fall kan orsaka allvarliga biverkningar. Men med bara några enkla steg kan du behandla förstoppning och befria dig från smärtan och obehaget. Ta reda på hur i den här artikeln!

Varför inträffar förstoppning?

Enligt studier inträffar förstoppning hos en av fem personer, en majoritet av dem är kvinnor och personer över 65 år. Kvinnor är mer mottagliga för detta tillstånd på grund av fluktuerande hormoner och menstruation. Det kan ofta verka som om du lider av förstoppning om du endast uträttar behovet en till tre gånger i veckan. Här är några av de grundläggande orsakerna till förstoppning. Och tänk på att ifall du lider av detta tillstånd under längre perioder kan det orsaka allvarliga problem.

  • Ohälsosam kost eller för snabbt intag av mat
  • Skippad frukost
  • Stillasittande livsstil
  • Vissa receptbelagda läkemedel (blodtrycksmedicin, antidepressiva läkemedel och anxiolytika)
  • Ovanan att hålla sig

5 tips för att behandla din förstoppning

1. Äter du en hälsosam frukost?

YoghurtFrukost är ett måste. Ibland är det nödvändigt att rusa ut ur hemmet efter bara en kopp kaffe, men frukost spelar en viktig roll i att hålla dig frisk varje dag. Frukost är den viktigaste måltiden på dagen då vi fyller våra kroppar med energi så att vi är förberedda inför dagen. Denna första måltid på dagen är det som stakar ut kursen för dina matvanor, aktiverar matsmältningssystemet och ser till att det fungerar som det ska. Så vilken är den bästa typen av frukost?

  • Ett glas apelsinjuice (eller ananasjuice)
  • En tallrik havregrynsgröt, nötter, några russin och lite sojamjölk. Alla dessa ingredienser ger en hälsosam dos av fiber till matsmältningssystemet.
  • En varm kopp grönt te: att dricka något varmt på morgonen hjälper matsmältningssystemet, och grönt te är alltid ett välsmakande alternativ.

2. Hur mycket vatten bör du dricka per dag?

VattenDu vet att det är viktigt att dricka minst två liter vatten om dagen. Att dricka vatten hjälper dina organ att fungera som de ska, vilket gör att dina njurar bättre kan filtrera blodet och eliminera gifter, främjar din leverfunktion och garanterar att ditt matsmältningssystem kan göra sitt bästa för att hjälpa dig uträtta behoven utan smärta eller obehag. Det tar inte lång tid att packa ner en flaska vatten i väskan innan du lämnar hemmet. Och om du behöver lite extra smak kan du tillsätta lite citronsaft för ett uppsving som är uppfriskande och smakrik.

3. Sallader är nyckeln

SalladFall inte för frestelsen att ha de där lättvindiga matlådorna avsedda för mikrovågsugnen i ditt kylskåp eller frys. Undvik fabrikstillagade färdigrätter. Det är viktigt att äta färska frukter och grönsaker som är rika på fibrer. Sallader är lätta att göra. Släng i vad du har hemma för tillfället; färsk babyspenat toppad med färska eller torkade frukter. Ananasskivor ovanpå en bädd av spenat med några nötter. Eller varför inte läckert grillad kyckling doppad i olivolja eller limejuice? Och kom ihåg: Genom att äta råa livsmedel främjar du sunda matsmältningsenzymer och gör matsmältningen lättare för ditt system. Om du kan, ät även tomater, lök och grön paprika råa.

Och vad sägs om ett stort glas kall rödbetsjuice? Eller kronärtskockor doppade i olja och vinäger? Det finns många goda och enkla recept som kan hjälpa dig att lindra dina matsmältningsproblem. Tänk på att du vill undvika de livsmedel som absorberar vatten och berövar ditt system på det. Ersätt dem med matsmältningsmedhjälpare (äpplen, bananer och päron).

4. Var inte rädd för bröd

BrödVar försiktig när du påbörjar en ny diet eller rutin. De är ofta mycket restriktiva med de typer av livsmedel du kan äta, och kan i slutändan förneka dig mat rik på fullkorn och spannmål, vilket krävs för att främja matsmältningen. Fall inte för deras skrämselpropaganda kring att äta bröd eftersom du antar att det kommer få dig att gå upp i vikt. Det är helt enkelt inte sant. Att upprätthålla en balanserad kost är en bra sak, och att äta fibrer och spannmål som finns i bröd är en del av en hälsosam och näringsrik kost. Så se till att du får ditt dagliga intag då det hjälper dig att hantera dina förstoppningsproblem och i slutändan får dig att må mycket bättre.

Helst bör du äta fullkornsbröd. Undvik vitt bröd eftersom de ofta bakas med tillsatt fett och raffinerat mjöl. De mest rekommenderade är bröd av havre eller råg, som innehåller hälsosamma fetter som kan hjälpa dig att uträtta dina behov.

5. Få daglig motion

FotgängareEn halvtimme till fyrtio minuter per dag är tillräckligt för att hålla dig frisk. En stillasittande livsstil kan ha skadliga effekter på matsmältningssystemet, vilket gör att det fungerar dåligt eller strejkar. Det är viktigt att du håller dig i rörelse. Ta en joggingtur, en promenad eller en cykeltur. Ta med en vän på en tidig morgonpromenad och gör den till en trevlig pratstund utöver ren träning. Om du gör detta till en daglig rutin kommer din kropp och ditt matsmältningssystem att tacka dig.