5 effektiva sätt att bränna magfett hemma

Det är väldigt viktigt att du är konsekvent med dessa övningar och att du kompletterar dem med en hälsosam och balanserad diet för att snabbare uppnå synliga resultat.

Ett av de svåraste områdena på kroppen att trimma och tona är magregionen. Dessvärre är det just där extrakilona syns som mest, och magen har en tendens att samla på sig mer fett om man äter dålig mat och anammar andra dåliga vanor.

Är det möjligt att bli av med dessa fettvalkar utan att lämna huset? Svaret är ja – så länge du är villig att ta dig an den långtradiga utmaningen.

Det effektivaste sättet att bli av med magfett, eller fett på andra delar av kroppen, är genom att träna. De flesta föredrar att gå till gymmet eftersom det där finns maskiner som ger bättre resultat.

Men för de som inte har tid eller pengar att gå med i ett gym är det dags att sluta med ursäkterna, för det finns effektiva sätt att bränna magfett utan att lämna huset.

I dagens artikel vill vi dela med oss av de fem bästa övningarna för att träna magregionen.

Kramplyft

Crunch

Magövningar rekommenderas för att slimma ner midjan, tona magen och bränna lokalt fett som byggs upp i magregionen. Det finns olika sätt att göra det, men vi vill dela med oss av den enklaste hemmametoden.

Hur gör man?

  • Lägg dig ner på rygg på en tränings- eller yogamatta med knäna böjda och fötterna på marken.
  • Sätt händerna bakom huvudet och använd magmusklerna för att höja upp överkroppen samtidigt som du håller ryggraden rak och undviker att böja på nacken (det kan skada dig).
  • Gör tre set med 10-20 repetitioner vardera.
  • Om du vill öka intensiteten gör du samma rörelser men med benen något upphöjda i luften.

Vänligen läs: Livsmedel som hjälper till att minska bukfett

Plankan

Plankan

Den här brädliknande positionen, känd som plankan, är en övning som fortsätter att växa i popularitet eftersom den på bara några sekunder sätter hela din kropp i arbete.

Eftersom målet är att bli av med magfett är det väldigt viktigt att du håller magmusklerna spända.

Hur gör man?

  • Stöd din kropp på överarmar och tår med ansiktet nedåt på en träningsmatta. Se till att dina armbågar är direkt under dina skulderblad och håll ryggen rak.
  • Försök att hålla positionen i minst 20 sekunder och gör fem repetitioner. När du kan hålla positionen i upp till en minut är du inne på en mer avancerad nivå.

Grodsparkar

Grodspark

Den här enkla övningen tränar det mellersta och övre magområdet, som är svårare att tona.

Hur gör man?

  • Sitt på en fast yta och stöd dig själv med händerna. Placera fötterna ovanför marken med knäna något böjda.
  • Dra knäna mot bröstet och skjut sedan ut dem igen.
  • Det är meningen att du ska känna av rörelsen i musklerna i bukväggen. Gör 10-20 repetitioner.

Benlyft

Benlyft

Tricket med den här övningen är att hålla magmusklerna spända samtidigt som du höjer benen.

Hur gör man?

  • Ligg på rygg med armarna åt sidan och benen helt utsträckta.
  • Håll ihop benen och höj dem långsamt uppåt, som om en tråd var bunden kring fötterna och lyfte dem mot taket.
  • Försökt att hålla benen upphöjda i några sekunder utan att ändra position i resten av kroppen, och sänk dem sedan långsamt ner till startpositionen.

Magstretchning

Stretch

För att avsluta din träningsrutin är det en god idé att göra några stretchövningar med inriktning på magregionen. Målet är att tona, men att stretcha hjälper också din kropp att återhämta sig efter högintensiv träning. Det är därför det är bäst att vänta med det tills i slutet.

Hur gör man?

  • Ligg med ansiktet nedåt och händerna på golvet.
  • Tryck upp dig själv på armarna så att överkroppen böjs bakåt och får dig att spänna magen.

Besök denna artikel: Forma midjan naturligt

Kom ihåg!

Att bli av med magfett är en utmaning som kräver mycket tålamod och hängivelse. Dessa övningar kan hjälpa dig att platta till magen, men utöver att göra dem regelbundet är det viktigt att du kompletterar med en hälsosam och balanserad diet.