Livsmedel som hjälper till att minska bukfett

För att få eller behålla en frisk och hälsosam kroppsform är det viktigt att följa en diet året runt och äta livsmedel som hjälper till att bränna fett. Ta reda på vilka de bästa ”fettbrännande” livsmedlen är för bukområdet i följande artikel.

Vilka är de mest rekommenderade livsmedlen för att bränna bukfett?

Det första de flesta tänker på när de föreställer sig den bästa dieten för att minska bukfett är strikta regler och att svälta sig i timmar mellan måltiderna. Det får dig dock bara att må sämre, och du kommer dessutom inte uppnå resultaten du vill ha.

Det behöver inte vara på det sättet. Om du bibehåller en hälsosam diet året runt finns det ingen anledning att ”lida”, när du istället bara kan njuta av det. Vissa livsmedel som kan hjälpa till att minska bukfett är:

  • Grekisk yoghurt: Det är ett utmärkt dietalternativ för att tappa vikt eftersom den har dubbelt så mycket protein som vanlig yoghurt. Protein är bra eftersom kroppen måste arbeta dubbelt så hårt för att smälta det, vilket bränner avsevärt fler kalorier. Detta hjälper i sin tur till att minimera muskelförlusten när du bränner fett.

Yoghurt

  • Quinoa: Quinoa är ett perfekt hjälpmedel för att bli av med bukfett. Detta spannmål innehåller fem gram fibrer per 25 gram, och anses även vara ett ”superlivsmedel” på grund av dess höga proteininnehåll. Quinoa har även gott om järn, selen, zink och vitamin E, som är en antioxidant. Du kan med fördel kombinera det med grönsaker, magert kött och nötter.
  • Kanel: Denna krydda används för att minska aptiten och ge mer smak åt teer och desserter. Vissa studier har visat att 1/4 tesked kanel iblandat i din mat gör att ämnesomsättningen för socker blir 20 gånger snabbare.
  • Pepparfrukter: Även kända som chilifrukter, och inkluderar cayennepeppar och röd peppar. De är perfekta för viktnedgång, detta på grund av att de innehåller stora mängder vitamin C – till och med mer än citroner och apelsiner.

Chilifrukter

  • Grönt te: Fördelarna med grönt te är välkända och inkluderar bland annat stor effektivitet i att kontrollera viktuppgång – till och med när det gäller dieter med mycket fett. Om du dricker grönt te en gång per dag sänker du kroppens absorption av fett från livsmedel, vilket i sin tur stimulerar förbränningen av fett, framförallt i buken.
  • Grapefrukt: Denna frukt har lite kolhydrater och består till 90% av vatten. Den stödjer även en hälsosam vikt eftersom citronsyra gör dig smalare. Det är rekommenderat att äta en grapefrukt på tom mage på morgonen, och den är även utmärkt för personer som lider av anemi. Den hjälper till att reglera kolesterolnivåerna och botar förkylningar och influensan. Se till att lägga till den i sallader, juicer och smoothies. Var dock försiktig om du äter mediciner.
  • Vattenmelon: Vattenmelon består nästan helt av vatten, vilket gör att den tar upp mer utrymme i magen och tarmarna. Detta skapar en mättnadskänsla och hindrar dig från att äta för mycket. Den kan även användas för att eliminera sug efter godsaker. Vattenmelon har många näringsämnen och är låg på kalorier. Njut av en somrig vattenmelon inte bara som en dessert, utan även mellan måltiderna.
  • Päron och äpplen: Båda dessa frukter har liknande egenskaper: de innehåller mycket vatten och pektin, vilket används för att avgifta kroppen och sänka nivåerna av dåligt kolesterol – och det är bara några av deras fördelar. Päron innehåller kalcium, kalium, järn och mindre mängder natrium. Äpplen är i sin tur kraftfullt vätskedrivande och ger dig fibrer såväl som flera aminosyror.

Äpplen

  • Vindruvor: Precis som russin är vindruvor ett utmärkt, avgiftande livsmedel som passar perfekt att äta under en diet. Bland dess huvudsakliga egenskaper hittar vi ett högt innehåll av vitamin B och kalium, vilka hjälper till att kontrollera kolesterolet. De kan även hjälpa dig att rensa kroppen i en detoxbehandling.
  • Råa grönsaker: Gröna bladgrönsaker, selleri, morötter, vårlök och tomater hjälper till att mätta din längtan efter mat och tillhandahåller även gott om vatten med få kalorier. Försök att äta dem råa en gång om dagen eftersom det bevarar deras vitaminer, fibrer, mineraler och antioxidanter, varav samtliga kan förloras när du tillagar dem.
  • Extrakt av kaffeböna: Extraktet från kaffebönan kan hjälpa dig att tappa vikt eftersom det ändrar smältningen av maten. Detta på grund av ett ämne som förhindrar att kroppen absorberar kalorier från fetter och kolhydrater.
  • Ägg: Att äta två ägg till frukost varje dag hjälper dig att tappa flera kilon. Du känner dig dessutom belåten och kommer inte känna att du behöver småäta mellan måltiderna.

Ägg

  • Havre: Havre är rik på kolhydrater, protein och fibrer, och har även ett lågt glykemiskt index. De innehåller dessutom omättade fetter, kalium, magnesium och fosfor, vilka är viktiga näringsämnen för muskeltillväxt.
  • Fullkornsflingor: För tillräckligt näringsintag utan att lägga till kalorier bör du inkludera fullkorn i din dagliga diet. De ger dig fibrer, zink, vitamin E, magnesium och vitamin B6. Dessa beståndsdelar hjälper till att bekämpa sjukdomar och förbränna bukfett. Du kan hitta fullkorn i bröd, pizza, pasta, desserter och annat.