Livsmedel som hjälper till att minska bukfett

För att få eller behålla en frisk och hälsosam kroppsform är det viktigt att följa en diet året runt och äta livsmedel som hjälper till att bränna fett. Ta reda på vilka de bästa ”fettbrännande” livsmedlen är för bukområdet i följande artikel.

Vilka är de mest rekommenderade livsmedlen för att bränna bukfett?

Det första de flesta tänker på när de föreställer sig den bästa dieten för att minska bukfett är strikta regler och att svälta sig i timmar mellan måltiderna. Det får dig dock bara att må sämre, och du kommer dessutom inte uppnå resultaten du vill ha.

Det behöver inte vara på det sättet. Om du bibehåller en hälsosam diet året runt finns det ingen anledning att ”lida”, när du istället bara kan njuta av det. Vissa livsmedel som kan hjälpa till att minska bukfett är:

  • Grekisk yoghurt: Det är ett utmärkt dietalternativ för att tappa vikt eftersom den har dubbelt så mycket protein som vanlig yoghurt. Protein är bra eftersom kroppen måste arbeta dubbelt så hårt för att smälta det, vilket bränner avsevärt fler kalorier. Detta hjälper i sin tur till att minimera muskelförlusten när du bränner fett.

Chilifrukter

  • Grönt te: Fördelarna med grönt te är välkända och inkluderar bland annat stor effektivitet i att kontrollera viktuppgång – till och med när det gäller dieter med mycket fett. Om du dricker grönt te en gång per dag sänker du kroppens absorption av fett från livsmedel, vilket i sin tur stimulerar förbränningen av fett, framförallt i buken.
  • Grapefrukt: Denna frukt har lite kolhydrater och består till 90% av vatten. Den stödjer även en hälsosam vikt eftersom citronsyra gör dig smalare. Det är rekommenderat att äta en grapefrukt på tom mage på morgonen, och den är även utmärkt för personer som lider av anemi. Den hjälper till att reglera kolesterolnivåerna och botar förkylningar och influensan. Se till att lägga till den i sallader, juicer och smoothies. Var dock försiktig om du äter mediciner.
  • Vattenmelon: Vattenmelon består nästan helt av vatten, vilket gör att den tar upp mer utrymme i magen och tarmarna. Detta skapar en mättnadskänsla och hindrar dig från att äta för mycket. Den kan även användas för att eliminera sug efter godsaker. Vattenmelon har många näringsämnen och är låg på kalorier. Njut av en somrig vattenmelon inte bara som en dessert, utan även mellan måltiderna.
  • Päron och äpplen: Båda dessa frukter har liknande egenskaper: de innehåller mycket vatten och pektin, vilket används för att avgifta kroppen och sänka nivåerna av dåligt kolesterol – och det är bara några av deras fördelar. Päron innehåller kalcium, kalium, järn och mindre mängder natrium. Äpplen är i sin tur kraftfullt vätskedrivande och ger dig fibrer såväl som flera aminosyror.

Ägg

  • Havre: Havre är rik på kolhydrater, protein och fibrer, och har även ett lågt glykemiskt index. De innehåller dessutom omättade fetter, kalium, magnesium och fosfor, vilka är viktiga näringsämnen för muskeltillväxt.
  • Fullkornsflingor: För tillräckligt näringsintag utan att lägga till kalorier bör du inkludera fullkorn i din dagliga diet. De ger dig fibrer, zink, vitamin E, magnesium och vitamin B6. Dessa beståndsdelar hjälper till att bekämpa sjukdomar och förbränna bukfett. Du kan hitta fullkorn i bröd, pizza, pasta, desserter och annat.