5 anledningar att äta papaya om du är diabetiker

september 4, 2017
Papaya kan vara en otrolig bundsförvant för diabetiker eftersom den hjälper till att stabilisera glukosnivåerna naturligt, även om konsumtionen alltid bör vara måttlig.

Det finns många myter om huruvida papaya är bra för diabetiker eller inte. Många har valt att helt ta bort den från kosten för att de tror att papaya påverkar glukosnivåerna i blodet.

Vi ska ta kål på dessa myter och berätta hur du borde äta papaya som diabetiker.

Förstå diabetes bättre

Stetoskop och piller

Diabetes är en kronisk sjukdom som visar sig när bukspottkörteln slutar producera insulin helt eller i nödvändiga mängder för att ämnesomsätta det socker som konsumeras. Insulin möjliggör för glukosen från mat att konverteras till energi, som i sin tur kan användas för dina dagliga aktiviteter.

Om glukosen inte absorberas av cellerna för att användas som energi ansamlas det i blodet och orsakar hyperglykemi. Hyperglykemi är att ha höga blodsockernivåer. Om det varar för länge kan det orsaka skada på organ och vävnader i kroppen.

Det finns flera olika typer av diabetes, och även om alla kräver sjukvård kan du genom att äta papaya hjälpa till att stabilisera dina blodsockernivåer.

Läs även: 6 saker du borde veta om diabetes

Fördelarna med att äta papaya om du är diabetiker

Det finns många felaktiga uppfattningar om huruvida papaya är bra för dig om du är diabetiker. Det är vanligt att höra att man borde undvika alla frukter eftersom de innehåller socker och är kontraproduktiva för diabetiker.

Det finns dock vissa frukter som kan ätas och som kan hjälpa dig att motverka effekterna av diabetes. Papaya är en av dessa eftersom:

  • Den är rik på vitamin A, C, E och vissa B-vitaminer.
  • Den innehåller papain – ett enzym som främjar matsmältningsprocessen.
  • Den är rik på mineraler såsom magnesium, kalcium och fosfor.
  • Den innehåller lösliga fibrer.
  • Den är en viktig källa till antioxidanter.

Tack vare alla detta rekommenderas ofta papaya, inte bara för diabetiker, utan även för individer med förstoppning och matsmältningsproblem.

1. Förbättrar ditt immunförsvar

Papaya innehåller den dubbla dagliga rekommenderade dosen av C-vitamin. Det är väldigt fördelaktigt eftersom vitamin C är en av de kraftfullaste antioxidanterna från naturen.

Diabetiker kan få följande fördelar av att äta papaya:

  • Immunförsvaret stärks och sjukdomar såsom cancer kan förebyggas.
  • Det förebygger åldrande i förtid och cellförsämring på grund av fria radikaler.
  • Det bekämpar synnedsättning.
  • Det förbättrar hjärthälsan.

2. Papaya påverkar inte blodsockernivåerna

Även om det är en söt frukt och sockernivåerna inte är lika låga som i äpplen är det en bra idé att äta papaya så länge man håller ett öga på mängderna.

Det är rekommenderat att äta papaya:

  • I små portioner (inte mer än 2 1/2 dl)
  • På morgonen (för att ha tid att bränna energin)
  • Tillsammans med någon form av protein, såsom yoghurt eller ost (för att minska risken för hyperglykemi)

3. Papaya mättar dig snabbt

Uppskuren papaya

Eftersom den är rik på lösliga fibrer kan papaya hjälpa dig att bli mätt efter resonliga portioner. Det passar perfekt för diabetiker som känner ett konstant matsug. Att äta papaya efter lunch eller till frukost får dig att känna dig mätt längre.

Det hjälper dig även att undvika frestelsen att äta sådant som saknar näringsvärde eller som höjer dina blodsockernivåer snabbt.

Kanske oroar du dig inte egentligen över papaya som diabetiker, men har tröttnat på smaken? Om så är fallet kan du lägga till några droppar citronsaft, använda den i desserter eller tillsätta en nypa av din favoritkrydda.

4. Bra för hjärt- och kärlhälsan

Om du lider av diabetes är papaya inte bara bra för att förebygga matsug, utan hjälper dig även att minska dåligt kolesterol (LDL) i blodet.

  • Den gör det tack vare sina höga nivåer av vitamin C, flavonoider och fibrer.
  • Alla dessa näringsämnen hjälper dig att undvika ansamling av fett i artärerna, vilket avsevärt förbättrar cirkulationen.
  • Papaya minskar även nivåerna av triglycerider och förebygger kardiovaskulära sjukdomar.

Läs även: 7 enkla sätt att förbättra din kardiovaskulära hälsa IDAG

5. Hjälper dig med viktnedgång

Mäter midjan

En annan anledning att äta papaya är att den stimulerar viktnedgång. Det är ett oersättligt krav för många diabetiker, men inte alltid enkelt. Tack vare att papaya innehåller få kalorinivåer och mycket lösliga fibrer kan den främja rensning av grovtarmen.

Den förbättrar även matsmältningen av fettrika livsmedel, vilket gör att den minskar och förebygger inflammation såväl som vätskeretention. Papaya är definitivt en frukt man borde inkludera i sin dagliga kost. Den är inte bara behjälplig för diabetiker, utan för alla.

Sanningen är att du inte behöver sluta äta alla frukter bara för att du är diabetiker. Nyckeln är att äta rätt mängd för att få fördelarna utan riskerna.

  • Nayak, B. S., Pereira, L. P., & Maharaj, D. (2007). Wound healing activity of Carica papaya L. In experimentally induced diabetic rats. Indian Journal of Experimental Biology.