Detoxplan för att behandla vätskeretention på timmar

13 mars, 2019
Behandla vätskeretention snabbt och effektivt genom att kombinera diuretiska téer och livsmedel med svettinducerande fysisk aktivitet. Lär dig hur i den här artikeln!
 

Vaknade du upp uppsvälld? Vill du behandla vätskeretention så snabbt som möjligt?

Det är inte ovanligt att man vaknar upp med ett svullet ansikte, svullen mage, svullna ben eller ögonlock tillsammans med obehaget, den tunga känslan och att det ser ut som om man har gått upp i vikt.

Ta reda på hur du kan behandla vätskeretention på bara några timmar med våra enkla hälso- och diettips.

Undvik salt

Salt är viktigt för kroppen så länge det är av hög kvalitet, som havssalt eller Himalayasalt, och så länge du tar det i små mängder.

Men om du vill bli av med vätskeretention snabbt måste du undvika salt helt tills din svullnad har gått ner. Det innebär:

  • Att inte använda salt i dina maträtter.
  • Att byta ut saltvatten mot naturliga komponenter (citron, vinäger, senap, örter, kryddor). Saltvatten innehåller lite salt, men hjälper till att balansera dina vätskor.
salt i säck

Var väldigt försiktig med livsmedel som har ett väldigt högt saltinnehåll, som:

  • Ost
  • Kallskuret
  • Såser
  • Pommes eller chips
  • Saltade nötter
  • Frusna rätter eller färdigrätter

Öka ditt intag av kalium om du vill behandla vätskeretention

Kalium, till skillnad från natrium, är ett mineral som faktiskt hjälper dig att bli av med ackumulerade vätskor i kroppen. Det bör därför vara en del av din kost regelbundet och inte bara under din detoxdag.

 

Vissa livsmedel som är rika på kalium:

  • Tomat
  • Pumpa
  • Selleri
  • Kronärtskocka
  • Sparris
  • Kokosnöt
  • Guava
  • Kiwi
  • Banan

Börja din dag med en smoothie gjord på bananer, kokosnöt och kiwi, sötad med stevia. Du kan också göra en sallad med tomater, pumpa, selleri och sparris, med vitlök, vinäger, oregano och olivolja.

Att dricka vatten eller avgiftande drycker på morgonen gör också din fasta nattetid mer effektiv, då din kropp kan fokusera på att utföra sin naturliga vätskedrivande process.

grönsaker för att behandla vätskeretention

Drick vatten

Det kan verka paradoxalt, men att dricka vatten hjälper dig faktiskt att bli av med ackumulerade vätskor i kroppen eftersom det aktiverar dina njurar. Se bara till att dricka vatten av hög kvalitet och med en låg natriumnivå.

Om du tycker det är svårt att dricka 8 glas vatten om dagen, prova vatten med citron, fruktskal, färska örter eller lite stevia.

Behandla vätskeretention med ett diuretiskt te

När du vill lösa problemet snabbt kan du dricka medicinskt te med diuretiska egenskaper för att hjälpa dig med avgiftningsprocessen. Här är några:

  • Åkerfräken: Det är en av de kraftigaste diuretiska dryckerna och bör endast tas under en kort period, inte hela tiden.
 
  • Maskros: Denna ört är en toppenidé eftersom den inte bara hjälper dina njurar utan även din lever.
  • Kardborre: Kardborre främjar borttagning av vätskor via urin och svett.
  • Nässla: Denna växt hjälper dina njurar, bleker hudmärken och är bra om man har anemi på grund av det höga innehållet av järn.

Torrborstning

Torrborstning är en teknik som är användbar för att motverka celluliter och tona huden. Det är ett sätt att spola din kropp som gör att du känner att du måste urinera nästan direkt.

Hur gör man?

Allt du behöver är en torr kroppsborste. Använd den för att gnugga under dina fötter och uppåt, alltid mot hjärtat. Glöm inte ryggen. Om du inte kan göra det själv, hitta någon som hjälper dig.

Träna ordentligt

Ett annat sätt att bli av med extravätskor i kroppen är genom att svettas. Att göra intervaller är populärt och hjälper i detta syfte. Det innebär att man tränar på hög intensitet med flera sekunders vila, och upprepar det ett visst antal gånger.

springande kvinna

Det kickstartar din metabolism, bränner mängder av kalorier och får dig att svettas. För att svettas ännu mer kan du använda dig av ingefära, en rot som också aktiverar din metabolism.

 

Prova!

  • Osorio, M. (2011). METABOLISMO. https://doi.org/10.1016/S1575-0922(06)71090-7.

  • Galarza, V., & Cabrera, G. (2008). Hábitos alimentarios saludables. Nutrición, Salud y Alimentos ….

  • Zumeta, N. S. (2011). Guía de hábitos saludables. Medicina Naturista. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0019044.