4 naturliga behandlingar för vätskeretention

mars 31, 2017
Lider du av vätskeretention? Då vätskeretention ofta är ett symptom på andra problem är det viktigt att man får rätt medicinsk diagnos och tar några naturliga steg för att motverka det hemma. Lär dig hur i den här artikeln.

Vätskeretention är ett stort problem. Det är inte alltid det märks, men när det byggs upp i kroppen till en viss grad kan det orsaka problem. Idag ska vi därför dela med oss av naturliga behandlingar för vätskeretention.

Är det en sjukdom?

Trots att det anses vara en åkomma är det vanligtvis bara ett symptom kopplat till olika sjukdomar. Därför är det en bra idé att uppsöka en läkare för att utesluta problem med matsmältningen, hjärtat eller njurarna, etc.

Vätskeretention

Som namnet antyder är det en ansamling av substanser i olika vävnader i kroppen. Generellt kommer mycket av det från det du äter. Många faktorer kan dock försvåra problemet.

Orsaker

Det bero först och främst på en regulatorisk obalans som kontrollerar substanspassagerna i kroppen. Det uppkommer när kroppen inte klarar av att ta bort överskottsvätska.

Andra påverkande faktorer kan vara:

  • Graviditet
  • Njurproblem
  • Leverproblem
  • Klimakteriet
  • Magproblem
  • Fetma
  • En stillasittande livsstil

Hur känner man igen vätskeretention?

Smärta i leder

Som vi har tagit upp är vätskeretention inte en sjukdom i sig, utan snarare ett symptom på andra. Det är dock ändå viktigt att förstå att det har sina egna symptom.

För att ta reda på om du verkligen har vätskeretention, se om du känner något av följande:

  • Trötthet eller utmattning
  • Känner dig tung (speciellt i benen)
  • Maginflammation
  • Magsmärtor
  • Inflammation i andra delar av kroppen (det är ovanligt, men det händer)

Naturliga behandlingar för vätskeretention

Det finns många alternativa behandlingar för vätskeretention, men det är bäst att använda de som är baserade på naturmedicin – något som passar din kropp, snarare än behandlingar fyllda med kemikalier.

Låt oss titta på några av dem.

Drick mer vatten

Vätska är viktigt för kroppen, även när du har vätskeretention. Det kanske verkar motsägelsefullt, men du måste dricka ännu mer vatten om du har denna åkomma. Annars lagras substanserna i din kropp ännu längre.

Om du inte dricker mer lagrar din kropp automatiskt mer vätska för att motverka en framtida brist.

Vi rekommenderar att du hela tiden förnyar det vatten som finns i din kropp.

Grönt te

Glas med te

Mat och dryck med vätskedrivande ingredienser är perfekt för de som lider av vätskeretention, och grönt te är något av det bästa. Det är inte bara vätskedrivande, utan har även renande egenskaper. Därför kan grönt te hjälpa dig att ta bort gifter genom urinen. Du kan dricka det dagligen eller minst tre gånger per vecka.

Det är en bra idé att göra ditt te hemma och sedan dricka tre koppar under dagen.

Ät ananas

Ananas är gott, en favorit jorden runt, speciellt i tropiska kustregioner. Folk äter dock inte ananas bara för den goda smaken. Vissa äter det för att det innehåller fördelaktiga näringsämnen för kroppen. Ananas består mest av vatten, vilket gör det till en vätskedrivande frukt som är bra för att motverka vätskeretention.

Att äta ananas främjar även bra cirkulation och attackerar celluliter.

Persiljete

Precis som grönt te har persiljete också vätskedrivande egenskaper som tar bort gifter som byggs upp i kroppen.

Ingredienser

  • 2 dl vatten
  • 1 matsked persilja

Tillredning

  • Koka upp vattnet och lägg i persiljan. Låt sjuda i 10 minuter.
  • Det rekommenderas att du dricker minst två koppar per dag.

Om du inte vill dricka det som te kan du få samma fördelar från persiljejuice.

Andra alternativ

simma för att bli av med vätskeretention

Utöver de behandlingar vi har nämnt ovan finns det andra enkla alternativ du kan prova för att motverka vätskeretention:

  • Att simma under längre perioder
  • Att höja dina ben
  • Att undvika för mycket salt i din mat
  • Subramanya, A. R., & Ellison, D. H. (2013). Diuretic therapy. In Core Concepts in the Disorders of Fluid, Electrolytes and Acid-Base Balance. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-3770-3_6
  • Grams, M. E., Estrella, M. M., Coresh, J., Brower, R. G., & Liu, K. D. (2011). Fluid balance, diuretic use, and mortality in acute kidney injury. Clinical Journal of the American Society of Nephrology. https://doi.org/10.2215/CJN.08781010