4 enkla sätt att förbättra fertiliteten

mars 19, 2019
Hos vissa kvinnor uppstår ägglossningen regelbundet, men ibland har sperman inte tillräckligt bra kvalitet för att uppnå graviditet.

Hur kan man förbättra fertiliteten? Fertiliteten förändras då man åldras. Människan blir mer fertil efter puberteten.

Flickorna börjar cykeln från då ägglossningen börjar och därefter under de första dagarna av varje menstruation.

Då klimakteriet anländer kommer chanserna att bli gravid att reduceras.

Om familjeplanering är ditt mål så är det det viktigt att man håller koll på dagarna i menstruationscykeln, från början till slut.

De bästa dagarna för samlag med ett bra resultat är dagarna före och efter ägglossningen.

Om du inte lyckats bli gravid ett år efter att ha börjat med samlagen så bör du uppsöka en specialist.

Men om du är över 35 år så bör du gå efter 6 månader för att reda ut orsaken.

Under normala omständigheter är det normalt att man blir gravid efter några månader.

Här är några tips som kommer hjälpa dig att öka din fertilitet:

Samlag under dina fertila dagar

Par som har samlag.

Det viktigaste är att man har sex under sina fertila dagar. Problemet för många par är ibland att de inte koordinerar med dessa dagar och därför tror att de inte kan få barn.

Kvinnan har ägglossning en gång per månad, men ägget lever bara under 24-48 timmar.

Det är därför viktigt att man drar nytta av dessa dagar för att kunna bli gravid. Under ett år har du därför 12 gånger att försöka.

Tänk på råden i följande artikel, som förklarar dina fertila dagar i detalj.

Ta bort gifter för att förbättra fertiliteten

Kvinna som tar graviditetstet.

Varje dag utsätter vi oss för en stor mängd gifter, vilket minskar antalet ägg och spermier.

Det är därför viktigt att både män och kvinnor genomgår en avgiftningsprocess för att öka möjligheten att bli gravid.

Tänk på följande:

  • Ät säsongsmat. Konserverad mat innehåller konserveringsmedel som ökar gifterna i kroppen.
  • Undvik att dricka vatten direkt från kranen då detta innehåller kemikalier och bekämpningsmedel.
  • Minska ner på användningen av rengöringsmedel som innehåller kemikalier, speciellt dem som innehåller ammoniak.
  • Använd helst organiskt smink.
  • Använd mikrovågsugnen mindre.
  • Kaffe, cigaretter och alkohol är dåligt för fertiliteten.

Vilka livsmedel är bra för att förbättra fertiliteten?

Kyckling och tomat.

Det är viktigt att du förändrar kosten, för det finns vissa livsmedel som innehåller näringsämnen som är bra för fertiliteten.

  • Öka intaget av kött, kyckling och grönsaker, för de är viktigt för vävnadens återhämtning och tillväxt.
  • Ät ordentligt med omega-3 eftersom detta hjälper dig att reglera hormonerna i kroppen och förbättrar blodcirkulationen i livmodern.
  • Det är viktigt att man äter 5 portioner frukt per dag. Det är också viktigt med gröna grönsaker med mycket vitaminer, järn, kalcium och fibrer.
  • Inkludera fullkorn och frön (pumpa, sesamfrön, solrosfrön, mandlar, valnötter). Dessa innehåller omega-3, zink, vitamin-E och kalcium.
  • Byt ut raffinerad mat mot fullkorn (exempelvis: vetemjöl, havre eller brunt ris).
  • Ät bra fetter (olivolja, nötter, kokosnötsolja).
  • Sluta äta sojabaserade livsmedel, för de innehåller komponenter som imiterar östrogen, vilket därmed orsakar en hormonell obalans.
  • Undvik enkla kolhydrater (socker, potatis, pasta, kakor och vitt bröd). De ökar insulinmotståndet och påverkar ägglossningsprocessen.

Kontrollera stress för att förbättra fertilitetenKvinna som ser stressad ut.

Personer med ångestproblem, depression eller som har väldigt stressiga liv drabbas ofta av hormonförändringar. När det gäller män så kan stress minska antalet spermier.

De psykologiska effekterna då man misslyckas med att bli gravid orsakar en emotionell kris, eftersom de kan bli stressig att vänta på resultat från urintest, blodtest och läkarundersökningar.

Detta är anledningen till varför det kan vara kontraproduktivt.

Patienten upplever en form av motsägelse, eftersom hon försöker reda ut varför hon inte kan bli gravid, samtidigt som hon är rädd för att inte kunna bli mamma.

Hon går då in i en ond cykel där hennes hjärna antar att hon inte är redo att bli mor och som då förändrar den biologiska processen.

Du bör göra två saker: Ta hand om dig själv och slappna av!