4-7-8-metoden för tillräcklig sömn

Om du är en av de som lider av sömnlöshet eller problem med att inte få tillräckligt med sömn är vi säkra på att du provat allt – från avslappnande teer till att gå på promenad innan läggdags. Men tips kan fungera för en person och inte för en annan, och därför är det viktigt att du provar några olika förslag för att hitta en metod som passar just dig.

Idag vill vi därför prata om den berömda 4-7-8-metoden, som många regelbundet använder inte bara för att uppnå tillräcklig sömn utan även för att hantera stress och slappna av.

Så vad sägs om att börja använda den redan idag?

Vad är 4-7-8-metoden?

4-7-8-metoden är ett väldigt effektivt sätt att göra oss avslappnade och andas ordentligt. Den utvecklades av Andrew Weil – en läkare vid University of Arizona (USA) som är välkänd för sina behandlingar för att minska stress och ångest samt för att hjälpa personer med sömnlöshet.

Denna läkare har varit på framsidan av tidskriften Time två gånger, och trots att han har ett marknadsföringsföretag bakom sig är hans metoder och tips fortfarande väldigt effektiva för alla vars liv hemsöks av nervositet och stress.

Om det är fallet för dig är det värt att lära sig den enkla 4-7-8-metoden av följande anledningar:

Om du följer den i en månad kommer du märka hur enkelt det blir att sova hela natten. Din kropp vänjer sig vid dessa dagliga avslappningsövningar och dag för dag blir din andning mer rytmisk och långsam, dina muskler och ditt sinne mer avslappnade, varpå du är redo att vila hela natten.

4-7-8-metoden är väldigt användbar för att bekämpa daglig stress, och ännu bättre för att hantera ilska eller vrede som ibland kan ”attackera” oss.

Under den första månaden bör du genomföra 4-7-8-metoden fyra gånger per dag, men efter det räcker det att göra den en gång på morgonen och senare en halvtimme innan du går till sängs. Våra kroppar har då vant sig vid tekniken och hjälper oss nästan automatiskt att somna.

Hur genomförs 4-7-8-metoden?

Andas

4-7-8-metoden är väldigt enkel. För att göra den behöver du bara följa riktlinjerna nedan.

Den första månaden

Under den första månaden använder du 4-7-8-metoden fyra gånger per dag: den första när du stiger upp på morgonen, den andra efter lunch, den tredje när du kommer hem på eftermiddagen, och den fjärde runt en halvtimme innan du går till sängs.

  • Sätt dig ner på en bekväm plats som låter dig hålla ryggen rak.
  • Placera tungan bakom de övre framtänderna, precis där gommen startar.
  • Stäng nu munnen och dra in luft genom nästan samtidigt som du RÄKNAR TILL 4.
  • Håll nu undan i 7 SEKUNDER.
  • Efter det andas du ut all luft från lungorna i 8 SEKUNDER, samtidigt som du släpper ut all din trötthet, all press, all ångest. Det är väldigt befriande.
  • Upprepa samma cykel fyra gånger.
  • Och det är allt. Som du kan se är det väldigt enkelt, men får dig att reglera din andning samtidigt som du befrias från din dagliga stress. Det viktigaste är att inte glömma att genomföra den varje dag i en månad, fyra gånger om dagen.

Under de följande månaderna

Efter den första månaden är din kropp och dina sinnen vana vid dessa mönster. Det är ett användbart sätt att hantera dina källor av extern stress under dagen och som bygger upp spänningar som gör det svårt att somna.

När de första 30 dagarna har passerat räcker det att använda 4-7-8-metoden två gånger per dag: den första när du stiger upp på morgonen och den andra cirka en halvtimme innan du går och lägger dig. Om du dock känner dig väldigt stressad eller arg, till exempel på grund av ett gräl, ska du dock inte tveka att använda tekniken eftersom den kan hjälpa dig slappna av.

Tips-för-att-sova-bättre

För att summera är det viktigt att du noggrant följer dessa tips för att åtnjuta tillräcklig sömn:

  • Håll dig alltid till en rutin under dagen; ät alltså lunch och middag vid samma tid varje dag och använd 4-7-8-metoden samma tider varje dag.
  • Ät en lätt middag, alltid minst två timmar innan läggdags.
  • Ta en avslappnande dusch innan du går till sängs.
  • Det är väldigt viktigt att du stänger av datorer och mobiltelefoner minst två timmar innan du lägger dig, eftersom skärmarna stimulerar och hindrar dig från att få tillräckligt med sömn.