Örtteer mot sömnlöshet

Kamomillte

Ibland är det svårt att få en fridfull sömn. Sömnlöshet är ett problem som kan påverka arbetsprestation och personliga frågor i det dagliga livet för många människor. Det finns många faktorer som kan orsaka sömnlöshet, vilka vi kommer dela in i primära och sekundära faktorer nedan.

Sekundära faktorer refererar vanligtvis till reflektioner av någon form av sjukdom eller annan påverkan, till exempel något känslomässigt som depression, ångest eller stress. De kan också relatera till fysiska problem som artrit, huvudvärk, astma, sköldkörtelproblem, magsyra eller klimakteriet, bland andra. När sömnlöshet är primärt är det inte nödvändigtvis knutet till något annat tillstånd.

Om du lider av något av de tidigare nämnda tillstånden är det bättre att fokusera på att behandla detta först, då detta naturligt kommer att leda till att du sover bättre. Vi vill också föreslå några hemlagade örtteer som du rekommenderas dricka innan sänggåendet för att bekämpa sömnlöshet och naturligt främja vila, avkoppling och lugn.

Valeriana

Valeriana

Detta är en av de första rekommendationerna som hjälper dig att sova och den har använts länge historiskt sett. Det lugnar nerverna och slappnar av musklerna. Det minskar också stress, depression, orolig mage och menstruationssmärtor.

Kamomill

Du kan också använda kamomill för att reglera sömnmönstret och får på köpet dess övriga läkande egenskaper. Det fungerar som ett antiinflammatoriskt medel, kan ge dig ljusare hårfärg, samt lindrar halsont om du gurglar med detta örtte. Vid utvärtes användning minskar det ärrbildning.

Lindblomma

Lindblomma hjälper dig inte bara att bekämpa sömnlöshet, utan kan också bidra till att lugna nerverna, främja muskelavslappning, och lindrar magkramper. Den behandlar artrit och problem med andningsorganen, lindrar huvudvärk, nackvärk och ryggsmärtor.

Lindblomma rekommenderas också till svåra insektsbett, solbränna och hudvård.

Citronmeliss

Citronmeliss

Detta rekommenderas eftersom det främjar balans i nervsystemet samt motverkar stress, sömnlöshet, hjärtklappning och muskelkramper. Det främjar även ett välfungerande matsmältningssystem.

Humle

Detta fungerar som ett lugnande medel och rekommenderas särskilt för sömnlöshet och stressproblem samt för att förbättra funktionen i matsmältningssystemet. Det behandlar också migrän, trötthet och fungerar som ett afrodisiakum. Det kan användas utvärtes för att desinficera och läka sår.

Passionsblomma

Passionsblomma

Denna växt har kemiska egenskaper som ger lugnande, sömngivande och avslappnande effekter. Den lindrar också sjukdomar som ångest, abstinensbesvär, yrsel och inflammation i blodkärlen.

Mynta

Mynta har egenskaper med förmåga att stabilisera nervsystemet och framkalla sömn. Det förhindrar också magproblem, bekämpar magkatarr och muskelkramper.

Råd för bättre sömn

  • Stanna inte uppe sent och se på tv
  • Ät sparsamt innan sänggåendet så du inte sover med full mage
  • Respektera ditt sömnschema
  • Ta en dusch innan sänggåendet
  • Ta inte med dig din mobiltelefon och dator till sängen
  • Håll dina lakan och filtar rena
  • Drick inte alkohol innan sänggåendet
  • Använd en medelfast madrass, en som inte är alltför mjuk eller alltför hård