10 livsmedel som rensar artärer och vener

Trots att alla bär är rika på antioxidanter har granatäpple störst koncentration. Genom att rensa dina artärer och vener kan du förebygga åderförkalkning.

Näringsämnen har alltid spelat en viktig roll för vår hälsa, med båda för- och nackdelar. Över tid kan vissa ämnen orsaka blockeringar i våra artärer, vilket i sin tur orsakar cirkulationsproblem och andra hjärt- och kärlsjukdomar som till och med kan leda till döden. Å andra sidan finns det livsmedel som kan hjälpa oss att rensa artärer och vener, och om du inkluderar dessa livsmedel i den diet kan du hjälpa till att förebygga en rad olika sjukdomar.

Enligt forskning är åderförkalkning en av de sjukdomar som orsakar flest dödsfall runt om i världen varje år. Denna sjukdom är väldigt allvarlig eftersom den hos patienten orsakar försvagat immunförsvar och infektioner, bland annat. Utöver åderförkalkning tenderar blockerade artärer och vener även att orsaka hypertoni och hjärtsjukdom.

Eftersom din diet är en så viktig del i att förebygga ovan nämna sjukdomar ska vi i denna artikel visa dig tio livsmedel du kan äta för att Fördelar med vitlök

Vitlök är nummer ett när det kommer till livsmedel som främjar rena artärer eftersom den har kraftfulla, antioxiderande egenskaper som kan bekämpa de fria radikalerna i din kropp, samtidigt som den hjälper till att sänka nivåerna av dåligt kolesterol och ökar mängden bra kolesterol. Denna gigantiska fördel förbättrar blodflödet och hjälper även till att bekämpa hypertoni.

Havregryn

Vi rekommenderar framförallt detta livsmedel som en del av din frukost, detta eftersom den utöver att främja god matsmältning även ger dig energi under hela dagen. Vissa av de fantastiska fördelarna med att äta havregryn är att du minskar kolesterolets förmåga att fastna i artärväggarna, vilket förebygger utvecklingen av åderförkalkning och andra hjärtproblem.

Äpplen

Gurkmeja

En av de huvudsakliga komponenterna i gurkmeja är kurkumin, som har visat goda resultat som en hjärtbeskyddare. Studier har visat att gurkmeja, tack vare detta ämne, kan förebygga artärskador som vanligtvis associeras med blockeringar.

Spenat

Denna gröna bladgrönsak är rik på vitamin A och C, vilket enligt ett flertal studier kan hjälpa till att förebygga kolesteroloxidering och problem som åderförkalkning.

Nötter

Tomater

Tomater är en viktig källa för lykopen, vilket är en antioxidant som förebygger dåligt kolesterol från att fastna i artärväggarna. Enligt studier minskas avsevärt risken för att plack byggs upp i artärerna med daglig konsumtion av tomater.

Granatäppeljuice

Det är vetenskapligt bevisat att granatäpplejuice har högre nivåer av antioxidanter än andra juicer, inklusive björnbär, blåbär och apelsin. Tack vare denna egenskap har granatäppeljuice, enligt en studie på råttor, visat sig vara väldigt bra för behandling av skadade artärer, eller med andra ord åderförkalkning.