10 livsmedel du bör äta för att lindra halsont

Morötter är rika på vitamin A, C och K, såväl som fibrer och kalium. Att äta dem kokta hjälper till att bekämpa halsont och stärker ditt immunförsvar.

Halsont kan drabba oss när som helst som ett symtom på en bakteriell eller viral infektion, såsom förkylning, influensa, halsfluss och körtelfeber. Det kan även vara resultatet av rökning, att andas för mycket genom munnen när vi sover, förorenad luft eller diverse typer av allergi.

Oavsett orsaken är det viktigt att du tar rätt steg för att bekämpa den underliggande infektionen och förebygga att det blir ett allvarligare problem. Att äta är kanske det sista du tänker på när du har halsont, men sanningen är att vissa livsmedel faktiskt kan snabba på din återhämtning.

I dagens artikel ska vi dela med oss av de tio bästa livsmedlen för att lindra halsont.

Bananer

Banan

Bananer innehåller näringsämnen som vitamin B6, kalium och såklart vitamin C. Eftersom det är en mjuk frukt är den enkel att svälja och gör inte ont i halsen. Dess låga syrlighet stör dig heller inte när du tuggar den.

Honung och citron

Det är en av de äldsta och mest välkända kurerna för att lindra halsont och bekämpa infektioner, och den kan dessutom också hjälpa mot andra symtom, såsom hosta. För att bereda den blandar du bara två matskedar citronsaft med en matsked honung. Du kan konsumera det som det är eller späda ut det i en kopp varmt vatten.

Ingefärste eller te med honung

Ingefära

För att lindra smärta och irritation i halsen är det en utmärkt idé att dricka ingefärste eller te med honung.

Ingefärste har starka antiinflammatoriska egenskaper som lindrar halsont snabbt. Honung är naturligt antibiotisk och kan hjälpa till att bekämpa infektionen samtidigt som smärtan i halsen lindras.

Havregryn

Detta mjuka livsmedel är varsamt mot halsen och kan kombineras med honung eller banan för bättre lindring. Havre innehåller lösliga fibrer som hjälper till att sänka ditt kolesterol, såväl som en stor mängd protein som hjälper din fysiska prestationsförmåga och tillhandahåller en mättnadskänsla som håller i sig fram till nästa måltid.

Fullkornspasta

Fullkornspasta ger dig näringsämnen såsom fibrer, järn, zink samt vitamin B1, B2, B3 och E. Pastan hjälper till att lindra halsont då den är enkel att äta och du kan njuta av den varm eller i en gräddsås med låg fetthalt.

Kokta morötter

Morötter

Denna grönsak innehåller näringsämnen som vitamin A, C och K såväl som fibrer och kalium. Den stärker immunförsvaret och hjälper till att bekämpa halsont, speciellt om du kokar den först. Att äta råa morötter kan vara för svårt för en öm hals och kan till och med förvärra problemet.

Kycklingsoppa

Detta klassiska recept hjälper till att höja dina försvar mot virala infektioner och lindrar symtom som halsont och igentäppning. Milt antiinflammatoriska egenskaper förebygger att virus kommer i kontakt med slemhinnorna. Ett bra recept på kycklingsoppa inkluderar morötter, lök, selleri, rovor, potatis och vitlök.

Äggviteröra

Ägg är enkla att smälta samt tillhandahåller protein och andra viktiga näringsämnen. Äggviteröra kan hjälpa till att bekämpa inflammation och halsont så länge du undviker alla typer av kryddor.

Salvia

Salvia

Salviaväxten har många medicinska egenskaper som har använts i sekel för att lindra halsont och andra symtom. Den innehåller enzymer, flavonoider och fenolsyror.

Du kan bereda ett te på salvia eller tillsätta den i dina soppor.

Vitlök och lök

Både vitlök och lök innehåller sulfur, vilket bekämpar slem och främjar utdrivning av slem från luftvägarna. De anses vara två av de mest kraftfulla naturliga antibiotikum som finns och kan bekämpa både virala och bakterieinfektioner samt lindra symtom såsom halsont.