10 livsmedel för att snabbt bränna magfett

När du lägger till dessa livsmedel i kosten blir du lättare mätt och får gott om näringsämnen. De förebygger dessutom att fett ansamlas i första taget.

Magen är den del av kroppen som många fokuserar på för att uppnå hälsa och skönhet. Dessvärre är det för de flesta den region som brukar samla på sig ”bilringar” av fett, vilket ökar risken för hjärtsjukdom.

De goda nyheterna är att det finns specifika övningar för att trimma denna region och specifika livsmedel vars näringsfördelar kan göra det lättare att snabbt bränna bort fettet.

Du må behöva göra vissa ändringar i din kost ändå, men kom speciellt ihåg att inkludera de livsmedel som kan snabba upp processen.

I dagens artikel vill vi dela med oss av de tio bästa livsmedlem du kan äta för att bli av med magfett.

1. Selleri

Selleri

Denna lågkalorigrönsak är en naturlig källa till fibrer, något som ökar din mättnadskänsla och hjälper till att kontrollera suget efter mat.

Selleri innehåller även kalcium – ett mineral som är involverat i borttagningen av skadliga fetter som byggs upp i kroppen.

Se även: Ät mer selleri & bekämpa inflammation

2. Fisk

Vissa typer av fisk innehåller protein och omega 3 som ökar din fysiska kondition och uppmuntrar kroppen att bränna fler kalorier genom träning.

Dessa nyttiga fetter rensar upp överflödiga och skadliga lipider i kroppen och minskar även ditt kroppsfett.

3. Olivolja

Olivolja

Det här är ytterligare en källa till hälsosamma fetter som kan vara väldigt fördelaktig för kroppen när du vill bli av med magfett. Olivolja innehåller en avsevärd mängd antioxidanter, framförallt vitamin E och C, som är involverade i att sänka kortisolnivåerna – även känt som stresshormonet.

Näringsvärdet i olivolja stödjer elimineringen av skadliga fetter från kroppen och gynnar det kardiovaskulära systemet.

4. Mandlar

Mandlar innehåller protein, kalcium och fibrer. De är en viktig källa till energi och utmärkta för att förbättra både den fysiska såväl som den mentala prestationsförmågan.

Mandlars glykemiska index hjälper till att reglera blodsockernivåerna och höjer även din ämnesomsättning.

5. Havre

Havre anses vara ett av de mest kompletta spannmålen och är en naturlig källa till fibrer och antioxidanter som stödjer viktnedgång.

De förbättrar matsmältningen, ger dig mättnadskänsla och assisterar i att sänka kolesterolhalten.

6. Bär

Bär

Hallon, jordgubbar, björnbär och liknande innehåller fibrer, vatten och antioxidanter – viktiga element som stödjer bra ämnesomsättning för att bränna fett. Utöver det kan antocyaninerna i bär hjälpa till att förebygga ansamling av fett och socker i kroppen.

7. Grönt te

Det är en av de bästa dryckerna du kan dricka när du försöker bli av med magfett. Grönt te reglerar blodsockerhalten och sänker blodtrycket, och de höga antioxidanternivåerna hjälper till att förebygga åldrande i förtid.

Tack vare polyfenolerna så stödjer grönt te regleringen av kortisol och stoppar dig från att överäta.

Vi rekommenderar att du läser 10 överraskande hälsofördelar med grönt te

8. Broccoli

Broccoli

De fibrer, vitaminer och kalcium som finns i broccoli absorberas enkelt av kroppen för att förebygga att fett byggs upp.

Broccoli innehåller mycket vitamin C som hjälper till att stärka ditt immunförsvar och förhindra sjukdomar. Utöver det ökar broccolins höga fiberinnehåll din mättnadskänsla och förbättrar även matsmältningen för ordentlig eliminering av avfall.

9. Citron

Världens populäraste citrusfrukt är också ett utmärkt sätt att göra sig av med kroppsfett. Skalet innehåller en specifik typ av fiber som kallas pektin, som bekämpar förstoppning och hjälper till att kontrollera blodsockernivåerna.

Citronsaft innehåller vitamin C, kalium, kalcium och andra näringsämnen som också är effektiva för att minska din vikt.

10. Quinoa

Quinoa

Quinoa är ett utmärkt sätt att bränna fett, tack vare det låga antalet kalorier. 25 cl quinoa kan innehålla upp till fem gram fibrer, vilket har gett det etiketten ”superlivsmedel” då det främjar hälsosam matsmältning och bränner magfett.

Quinoa innehåller protein, antioxidanter och andra näringsämnen, inklusive järn, zink, selen och vitamin E. Du kan förbättra de många fördelarna genom att kombinera quinoa med nötter, grönsaker och magert kött.

Äter du redan dessa livsmedel regelbundet? Om inte ska du inte tveka att köpa dem nästa gång du går och handlar!

Genom att inkludera dem i din diet vid sidan av minst 30 minuters träning om dagen kommer du snart att bli av med ”bilringarna”.