Vill du ha en hälsosam hjärna? Missa inte våra 7 tips

· april 16, 2017
Du behöver inte göra något speciellt för att hålla hjärnan ung och frisk. Genom att utöva dessa tips kan du stärka hjärnan, ta hand om din hälsa och gradvis förbättra din livskvalitet.

Alla vill vi ha en hälsosam hjärna, och för att uppnå detta är det a och o att upprätthålla en sund livsstil. I den här artikeln visar vi vilka åtgärder du bör vidta för att lyckas.

Din hjärna är ett väldigt komplext organ. Det anses vara din kropps kontrollcenter, och är inte bara basen för minne och tanke, utan främjar även andra viktiga system.

Men som med andra delar av kroppen kan åldrandeprocessen medföra avsevärda förändringar som påverkar din livskvalitet.

Tidens tand tär på dina celler och kan påverka din förmåga att producera hormoner, bibehålla minnen och göra annat som är viktigt för din hälsa.

Men vad vissa inte vet är att goda vanor i livet är ett utmärkt sätt att hålla hjärnan i gott skick, även i hög ålder.

Att förbättra din livsstil, få i dig viktiga näringsämnen och stärka din hjärna med övningar kan göra att du känner dig ung trots hög ålder.

Idag vill vi ge dig sju rekommendationer för att få en hälsosam hjärna.

1. Träna

Först och främst kan daglig eller regelbunden fysisk aktivitet ha många fördelar för nervsystemet och hjärnan.

  • När din cirkulation förbättras ökar syretillförseln till hjärnan och förebygger slitage på cellerna.
  • Vidare förbättrar det existerande och nya cerebrala nätverk, vilket uppmuntrar utsöndringen av kemikalier som främjar mentalt och fysiskt välmående.
  • Det kan förebygga att hippocampus atrofierar och stärka dess tillväxt, samtidigt som du förstärker din förmåga till kreativt tänkande.

2. En hälsosam kost för en hälsosam hjärna

Härnäst är det nyttiga livsmedel som hjälper din hjärna att få de näringsämnen som behövs för att fungera ordentligt.

En bra kost fri från för mycket ohälsosamma fetter, kolesterol och socker kan förebygga kognitiv försämring i förtid genom att undvika utvecklingen av åkommor såsom högt kolesterol och högt blodtryck.

Vidare kan vissa substanser i livsmedel hjälpa till att kontrollera din kropps inflammationssvar. Det minskar risken för demens och Alzheimers.

Generellt ska du se till att få i dig livsmedel som innehåller:

  • Högkvalitativa proteiner
  • Omega 3
  • Kostfibrer
  • Vitaminer
  • Mineraler
  • Antioxidanter
  • Vatten

3. Styrketräna din hjärna

Även om fysisk träning har massor av fördelar för att få en ung och hälsosam hjärna behöver du också använda stärkande övningar som fokuserar på just denna del av kroppen.

Att utmana ditt sinne med aktiviteter som involverar tänkande eller kognitiva förmågor är nyckeln till att undvika tidigt åldrande av hjärncellerna.

Några saker du kan göra inkluderar att:

  • Lära dig ett nytt språk
  • Läsa böcker
  • Lösa matematiska ekvationer
  • Spela ett musikinstrument
  • Lära dig en sång
  • Skriva

4. Ha ett aktivt socialt liv

Ensamhet är en riskfaktor till för tidig död. Depression ökar trots allt din tendens att göra saker som sätter din fysiska och mentala hälsa i fara.

Isolerade människor har upp till tio år lägre väntad livslängd jämfört med folk som har ett aktivt socialt liv.

Att ha hälsosamma sociala förhållanden bekämpar stress och förbättrar minnet. Vidare minskar det risken för att utveckla neurodegenerativa sjukdomar.

5. Undvik dåliga vanor

Dåliga vanor såsom att dricka alkohol och röka cigaretter minskar din livskvalitet och hindrar hjärnan från att fungera som den ska.

Gifterna i dessa produkter färdas enkelt genom blodomloppet och påverkar dina celler. Det ökar i sin tur risken för åkommor i det kardiovaskulära systemet och snabbar upp åldrandeprocessen i kroppen.

6. Få bra sömn

Att få bra sömn (inte mindre än åtta timmar om dygnet) kan också ha intressanta fördelar för din kognitiva hälsa.

Under denna viloperiod aktiverar du funktioner för att rensa hjärnan, minska stress och lätta bördan inför nästa dag.

Vidare är sömn nyckeln till att konsolidera minnen och producera kemikalier för andra fysiologiska processer.

7. Utöva meditation

Avslutningsvis har meditationstekniker blivit ett bra alternativ för att hålla hjärnan frisk. Det hjälper till att rensa dina tankar och bekämpar direkt obalanser som kan leda till ångest och stress.

Att andas djupt, vara på en tyst plats och koncentrera dig på övningarna är ett enkelt sätt att meditera för att ta hand om och få en hälsosam hjärna.

Generellt behöver du inte göra något extraordinärt för att hålla hjärnan ung och i gott skick. Genom att utöva dessa tips kan du stärka din hälsa och med tiden allmänt förbättra din livskvalitet.