Fem vanor för att behandla inkontinens

augusti 16, 2019
Ändringar i kosten och vissa övningar kan hjälpa dig att behandla inkontinens. Det må vara nödvändigt att vända sig till andra behandlingar, men dessa vanor är ett bra komplement. Upptäck dem här!

Behandlingen av detta problem varierar beroende på den bakomliggande orsaken, men det finns vanor för att behandla inkontinens. 

Inkontinens är ett tillstånd som kännetecknas av bristfällig kontroll över blåsan. Den kan vara lindrig – och då kännetecknas av mindre läckage – eller allvarlig – då blåsan helt tömmer sig.

Känner du till vilka vanor som kan hjälpa till att behandla inkontinens?

Fem vanor för att behandla inkontinens

Förlust av kontrollen över blåsan kan orsakas av många hälsoproblem. Inkontinens är faktiskt inte en sjukdom i sig själv, utan ett symptom. Urinläckagen är plötsliga och kan inträffa när du hostar, nyser eller anstränger dig.

Vissa patienter utvecklar till och med allvarliga former som gör att de inte hinner till toaletten när de plötsligt känner behovet av att urinera.

Oavsett orsaken eller allvarlighetsgraden kan dock alla prova på några enkla vanor för att behandla inkontinens. Upptäck dem nedan!

1. Gör ändringar i kosten

Kryddstark mat irriterar blåsan

Att äta viss kryddstark eller söt mat leder till ökad urinering.

En nyckeln till att behandla inkontinens är att förbättra din kost. Många kanske ignorerar denna viktiga aspekt, men vissa irriterande livsmedel kan påverka detta tillstånd negativt.

Därför bör du sluta äta, eller äta mindre av, kryddstark, sur och söt mat. Det är även smart att undvika kaffe och andra källor till koffein.

Upptäck: Huskurer för att bekämpa symtom av koffeinabstinens

2. Träna blåsan

Att träna blåsan involverar enkla tekniker för att stärka musklerna som används vid urinering.

Målet är att etablera specifika tider när blåsan ska tömmas. Den första tekniken är därför att bestämma när dessa tidpunkter ska vara.

Det bästa är att hålla sig från att urinera så gott det går tills kroppen vänjer sig vid att tömma blåsan vid specifika tidpunkter. Detta ska givetvis ske gradvis.

Börja med att gå varje timme, sedan varannan timme och så vidare tills det kan gå fyra timmar innan du behöver gå på toaletten.

Du kommer givetvis inte bota din inkontinens med denna teknik, men den kan ge dig avsevärt bättre kontroll.

En annan enkel teknik hjälper till att stärka förmågan att hålla tillbaka urinen. Den består av att inte gå på toaletten omedelbart efter att du känner att du behöver urinera.

Börja med att vänta i fem minuter, sedan tio minuter och så vidare tills du känner att du fått mer kontroll över blåsan.

3. Vanor för att behandla inkontinens: bäckenbottenövningar

Vanor behandla inkontinens: kegelövningar

Kegelövningar är kända för sina effekter på inkontinens eftersom de stärker bäckenbotten.

Bäckenbottenövningar är det bästa komplementet för att behandla inkontinens. De är faktiskt vad man bör prova först när man drabbats av lindriga urinläckage.

De bästa kallas för kegelövningar, och du kan göra dem varje dag i hemmet.

Hur man gör

  • Till att börja med spänner du bäckenmusklerna i 5-10 sekunder innan du slappnar av.
  • Vila sedan lika länge. Bäckenbottenmusklerna är samma som du använder för att stoppa urinflödet när du urinerar. Om du inte är säker på hur man gör, prova att stoppa urinflödet när du urinerar så kommer du känna vilka muskler du använder.
  • En annan övning som kan hjälpa är bryggan, eller upphöjt bäcken. Du måste dock fokusera på att spänna rätt muskler.

Du bör även läsa: Kegelövningar som förbättrar sexlivet

4. Undvik att använda tobak

Tobaksbruk kan försämra blåsans nervfunktion.

På grund av dess många giftiga beståndsdelar kan tobak försvaga musklerna i bäckenbottenFramförallt nikotin kan orsakar starka sammandragningar i blåsan, vilket resulterar i ett plötsligt behov att urinera.

Å andra sidan ska du även tänka på att rökning kan leda till kronisk hosta, vilket också påverkar urinläckage. När du hostar utövar magen tryck mot bäckenbotten, vilket får blåsan och urinröret att sjunka.

5. Undvik alkohol

Säg nej till alkohol

För stor alkoholkonsumtion är kopplat till försvagning och irritation av blåsan, urinröret och njurväggarna. Därför bör du undvika alkoholhaltiga drycker om du vill motverka inkontinens.

Alkohol överstimulerar blåsan och försämrar dess förmåga att hålla tillbaka urin. Det är dessutom uttorkande, vilket ökar risken för urinvägsinfektion.

Vad ska man göra? Undvik att dricka alkohol helt och hållet om du lider av inkontinens! Drick vatten istället.

Avslutningsvis måste du komma ihåg vikten av att träffa en läkare om du lider av detta tillstånd. Ju fortare du får diagnos och behandling desto bättre.

  • Imamura, M., Williams, K., Wells, M., & Mcgrother, C. (2015). Lifestyle interventions for the treatment of urinary incontinence in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews. https://doi.org/10.1002/14651858.CD003505.pub5
  • Le, N. B. P. (2014). Urinary incontinence. In Urology at a Glance. https://doi.org/10.1007/978-3-642-54859-8_37
  • Gleason, J. L., Richter, H. E., Redden, D. T., Goode, P. S., Burgio, K. L., & Markland, A. D. (2013). Caffeine and urinary incontinence in US women. International Urogynecology Journal and Pelvic Floor Dysfunction. https://doi.org/10.1007/s00192-012-1829-5
  • Kargar Jahromi, M., Talebizadeh, M., & Mirzaei, M. (2014). The Effect of Pelvic Muscle Exercises on Urinary Incontinency and Self-Esteem of Elderly Females With Stress Urinary Incontinency, 2013. Global Journal of Health Science. https://doi.org/10.5539/gjhs.v7n2p71
  • M., M. (2018). Nonsurgical treatment methods in urinary incontinence. Gineco.Eu. https://doi.org/10.18643/gieu.2016.39
  • Kolcaba, K., Dowd, T., Winslow, E. H., & Jacobson, A. F. (2011). Kegel Exercises. American Journal of Nursing. https://doi.org/10.1097/00000446-200011000-00048
  • Bump, R. C., & McClish, D. K. (1992). Cigarette smoking and urinary incontinence in women. American Journal of Obstetrics and Gynecology. https://doi.org/10.1016/S0002-9378(11)91691-3