Din vaginalhälsa i takt med att du blir äldre

juli 31, 2017
Som du säkert kan tänka dig är din vaginalhälsa inte densamma vid 20 som vid 50 års ålder. Ta reda på vad du bör hålla utkik efter i takt med att du blir äldre.

När du blir äldre genomgår din kropp många förändringar, inklusive din vagina. Din vagina är en kanal bestående av mjuk vävnad som kommer förändras i takt med att du genomgår olika skeden i livet. För att bibehålla god vaginalhälsa är det viktigt att ta reda på vad som händer i varje skede.

Så om du vill veta hur åren påverkar din vagina ska du läsa vidare.

Din vaginalhälsa vid 20 års ålder

Produktionen av östrogen, progesteron och testosteron är i topp. Östrogen är hormonet som har hand om att se till att din vagina alltid är smord, elastisk och har en hälsosam surhetsnivå. På grund av hur hög din sexlust är i 20-årsåldern kommer du förmodligen ha ett väldigt aktivt sexliv.

Det ökar risken för urinvägsinfektion, som orsakas av bakterier som rör sig från vaginan mot urinröret. För att sänka denna risk är det viktigt att urinera så snart du kan efter sex, då det sköljer ut bakterierna från urinröret.

I detta skede av livet kommer din vagina sköta om sin egen rengöring. Den gör det genom att producera vitt eller genomskinligt sekret som hjälper till att ta bort bakterier. Om du inte upplever smärta vid sex, klåda, irritation eller illaluktande flytningar kommer skötseln av din vagina bestå av daglig rengöring utanpå med mild tvål och vatten.

I detta skede av livet bör du träffa en gynekolog en gång om året för en undersökning.

Läs även: Klumpar under mensen: 5 saker du borde veta

Din vaginalhälsa vid 30 års ålder

Ta hand om vaginalhälsan

Detta skede av livet kommer med en förmörkning av blygdläpparna, på grund av hormonförändringarna i din kropp. Om du är gravid kan de vaginala flytningarna öka, bli mjölkiga och ha en mild lukt. Det är normalt så länge de inte är gröna, gulaktiga eller illaluktande.

Efter att ha fött barn kan din vagina förlora lite av sin elasticitet på grund av påfrestningar under födseln. Inledningsvis kommer den förmodligen vara lite mer uttänjd än vanligt, men den kommer till slut återgå till sin normala form.

Det är en god idé att utföra kegelövningar för att stärka bäckenregionen och få tillbaka så mycket fasthet som möjligt. Om du tar orala preventivmedel kan du se en ökning av de vaginala flytningarna eller torrhet. Dessa symptom tenderar att försvinna av sig själva över tid.

Om de inte försvinner är det bäst att träffa din läkare och be om preventivmedel som inte påverkar din vaginalhälsa negativt.

Din vaginalhälsa vid 40 års ålder

På grund av klimakteriet kommer din vagina genomgå några avsevärda förändringar. När östrogennivåerna sjunker blir dina vaginalväggar tunnare och torrare. Det kallas för vaginal atrofi.

Det kan orsaka symptom såsom:

  • En brännande känsla
  • Rodnad
  • Smärta vid sex
  • Vaginala flytningar
  • Klåda
  • En brännande känsla vid urinering
  • Förkortning av den vaginala kanalen
  • Ökad risk för sexuellt överförbara sjukdomar

Att regelbundet ha sex kan vara bra för din vaginalhälsa, eftersom blodflödet till vaginan ökar, vilket håller den elastisk. Om du blir torr kan du använda en återfuktande vaginalkräm eller östrogenkrämer för att bekämpa problemet.

Om du föredrar en mer naturlig behandling kan du prova att applicera lite oliv- eller kokosolja för att hålla vaginan återfuktad.

Din vaginalhälsa vid 50 års ålder och uppåt

Äldre kvinna

Vid denna tidpunkt i livet menstruerar du förmodligen inte längre och dina östrogennivåer är låga. Din vulva kan ha krympt och du kan uppleva vaginal atrofi. Surheten hos din vagina kan också påverkas, och risken för bakterieinfektioner kan bli högre.

Vidare kan dina låga östrogennivåer även påverka urinvägarna, och atrofi kan även ske i urinröret. Detta kan leda till överaktiv blåsa eller läckage.

I dessa fall kan du vända dig till oral eller vaginal hormonterapi för att hjälpa till att minska symptomen. Men det är inte ett alternativ för vissa kvinnor, och det finns andra kurer:

  • Gör vaginala övningar
  • Använd vaginala vidgare för att förbättra elasticiteten
  • Ha en hälsosam kost
  • Bibehåll en hälsosam vikt
  • Sänk ditt intag av koffein
  • Rök inte
  • Utför övningar som tränar bäckenbotten
  • Använd vaginala smörjmedel
  • Använd återfuktande vaginalkrämer

Vi rekommenderar: 9 steg för att förebygga vaginal infektion

Ett annat orosmoln är vaginalt framfall, vilket sker när hela eller delar av den vaginala kanalen faller in mot den vaginala öppningen. Det påverkar blåsan, ändtarmen och livmodern.

För att behandla framfall rekommenderar man övningar för bäckenbotten, bruk av vaginala stödanordningar eller, som en sista utväg, kirurgi.

  • Ratner, E. S., Erekson, E. A., Minkin, M. J., & Foran-Tuller, K. A. (2011). Sexual satisfaction in the elderly female population: A special focus on women with gynecologic pathology. Maturitas. https://doi.org/10.1016/j.maturitas.2011.07.015
  • Gelfand, M. M. (2002). Sexuality among Older Women. Journal of Women’s Health & Gender-Based Medicine. https://doi.org/10.1089/152460900318812