Upptäck allt bra som väntar på dig i livet

mars 30, 2019
Det finns mycket gott i livet, men för att upptäcka allt bra är det viktigt att ha rätt attityd och vara mottaglig för det.

Vilken attityd lämnar du huset med varje morgon? Ibland når vi en punkt där vi tänker att allt bra i livet har försvunnit – att vårt liv nu bara är ett komplext trassel av motgångar där inget verkar fungera. Men utöver att inte kunna välja många av de saker som drabbar oss har vi alternativet att konfrontera dem på bästa möjliga sätt: med mod och självsäkerhet.

Kom ihåg att varje morgon väljer du kläderna du ska ha på dig, din frisyr och vad du äter till frukost. Varför inte även bestämma dig för att anamma nya hopp? Istället för att bara se denna idé som ett spirituellt förslag är det värt att gräva djupare.

Vi talar framförallt om att ”programmera våra hjärnor” eller generera en ny tanke för att bereda väg för en känsla som kan förändra vår verklighet. Vi ska förklara hur du gör.

Jag måste dra nytta av det bästa med mig själv för att upptäcka allt bra i livet

kvinna-blåser-maskros

Det finns de människor som, på vissa sätt, är bättre på att konfrontera svårigheter. Antingen har de lärt sig det genom att fokusera på psykologi, eller så besitter de helt enkelt en naturlig motståndskraft. Med det kan de konfrontera komplexa utmaningar med mer positiva tankar.

Eftersom ingen är immun mot dåliga dagar är det värt att veta hur vi kan uppnå denna attitydförändring. Denna känslomässiga och psykologiska öppning där vi blir mer mottagliga för bra saker. Vi föreslår att du reflekterar över följande aspekter.

Först funderar du över dina förmågor

Vid ett eller annat tillfälle har du säkert upplevt att två personer reagerar på samma händelse på olika sätt. Hur kan det vara så?

  • Personlighet, erfarenhet, känslor och ens sätt att tänka gör det mer eller mindre lätt att gå igenom vissa saker. Varje person reagerar på olika sätt i enlighet med dessa dimensioner.
  • Att saker händer i vår närhet och hur vi bearbetar dessa är två helt olika saker.
  • Fundera över dina egna förmågor, styrkor och dygder.
  • Vi är alla starkare än vi tror. Oavsett om du tror det eller inte är hjärnan programmerad att överleva.
  • Det betyder att vi alla är motståndskraftiga; vi kan lära oss av svårigheter och konfrontera dem. Problemet är att vi då och då inte värderar oss själva tillräckligt.
  • Med god självkänsla och självsäkerhet kan vi få oss själva att skina. Vi kan då dessutom se allt det goda vi har inom oss.

Neurolingvistisk programmering: Hur man organiserar sin hjärna

kommunikation

Du har förmodligen redan hört talas om neurolingvistisk programmering. Denna strategi för personlig utveckling och psykoterapi letar framförallt efter något väldigt konkret: att gå från punkt A (det nuvarande stadiet) till punkt B (det önskade stadiet).

I detta fall är det vi letar efter en förändring av vår tankefokus. Vi vill upptäcka allt bra som finns omkring oss och göra det mesta av det. Vi vill bli mer intuitiva när det gäller möjligheter. Med andra ord vill vi hitta vad som berikar oss personligen och känslomässigt.

För att uppnå det kan du ta till flera strategier:

  • Lär dig att avväga dina känslor. Om du märker att allt som finns i ditt huvud är ångest och negativitet ska du ändra denna inriktning. Mät denna negativa fokus.
  • Ankaret är en annan intressant teknik. Den försöker fixera ens uppmärksamhet på en stimulus som fungerar som ett ankare. Varje gång man märker av den nedslående känslan måste sinnet ta sig till en ”livbåt”.Till exempel: Du känner plötsligt som att du inte kommer kunna ta dig igenom dagen. Men om du tänker på lugnet på stranden du vill återvända till på nästa semester kommer din motivation snart tillbaka.

Skjut det dåliga åt sidan för att upptäcka allt bra i livet

kvinna-bland-blommor

Vi har en liten reflektionsövning. Fråga dig själv varifrån det som gör dig upprörd kommer. Gör samma sak med det som sårar och fäller dig till marken.

  • Det är möjligt att det omkring dig finns personer som för med sig mer problem än lugn.
  • Det kan även vara så att du måste göra en förändring. Det kanske finns saker du kan ta bort från ditt liv för att börja må bättre.
  • Det kan dessutom finnas saker med dig själv som du måste bekämpa. Osäkerheter, besatthet över saker, att vänta sig negativa saker… det är viktigt att reflektera över dessa.

Avslutningsvis vill vi säga att det inte är lätt att alltid vara mottaglig för allt bra i livet. Att tro på att lyckan kan le mot oss kräver daglig ansträngning. Men du måste, tro det eller ej, bara göra en sak: ändra din attityd.

Easterlin, R. A. (2003). Explaining happiness. Proceedings of the National Academy of Sciences. https://doi.org/10.1073/pnas.1633144100 Egan, M. (2017). Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness. Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness. https://doi.org/10.4324/9781912282555 Goodman, L. E. (2014). Happiness. In The Cambridge History of Medieval Philosophy. https://doi.org/10.1017/CHO9781107446953.041 Mogilner, C., Aaker, J., & Kamvar, S. (2011). How Happiness Affects Choice. SSRN. https://doi.org/10.2139/ssrn.1952193