7 nycklar till att finna din motståndskraft: Mod kommer inifrån

Motståndskraft är din förmåga att ta dig igenom svåra tider, att lämna emotionella sår bakom dig och blicka framåt mot framtiden. Det är en förmåga som alla besitter och en som du kan utveckla.

Även om motståndskraft är en term som är djupt rotad i motiverande psykologi kommer ordet ursprungligen från fysiken. När ett material förlorar sin form och fortfarande kan återgå till sin ursprungliga form utan att förstöras eller gå sönder är det ett tydligt exempel på motståndskraft.

Denna fysiska egenskap togs upp av psykologer för att hänvisa till att människor också kan ta sig an denna vågade handling: vi kan möta motgångar, övervinna dem och till och med återvända starkare än innan.

I dagens artikel bjuder vi in dig att upptäcka sju sätt du kan bygga upp din motståndskraft.

Tro det eller ej, men eftersom vi är levande organismer är vi biologiskt beredda på att ”överleva” vissa saker och våra hjärnor kan leda oss genom processen.

Det är en form av pånyttfödelse som gör det möjligt för oss att ta oss igenom tider av ondska och möta morgondagen med nytt hopp.

Nycklar till att bygga upp din motståndskraft

Idag används begreppet motståndskraft i många områden och ämnen. I företagsvärlden är det till exempel ett användbart sätt att möta krissituationer eller svårigheter och varje lagmedlem bör kunna analysera situationen och implementera nya strategier för att utvecklas.

Det är när det krisar som de bästa möjligheterna för att komma tillbaka starkare oftast visar sig. Det är något du kan ta till dig på både ett personligt och emotionellt plan. Låt oss se vad som kan hjälpa dig att göra just detta.

1. Knyt dig samman med din miljö
2-hjärta-i-ett-berg

När man går igenom en svår tid är det lätt att känna som om världen är orättvis: alla andra är på väg i en riktning medan du har fastnat i en annan.

Du måste sluta känna så och istället se att du inte är ensam. Var modig nog att knyta dig samman med andra och luta dig mot goda vänner, familj och människor som verkligen vet hur man lyssnar och som kan erbjuda hjälp och stöd.

Att acceptera hjälp från andra gör att du växer dig starkare, känner dig säkrare, kan ta nya beslut och ger dig åter ditt hopp.

2. Kom ihåg att svår smärta inte stannar för alltid: Du kommer att kunna andas igen

Ingen kan ändra det som redan har hänt. Det är som det är och du har rätt att känna dig arg, ledsen, avvisad…

Men du måste komma ihåg att dessa komplexa och oroväckande situationer inte varar för evigt. Smärtan är inte evig och för var dag som går kommer saker att bli lite bättre. Du måste låta dig själv ”flyta” med livet självt. Det kommer att komma svåra stunder, men också möjligheter och tillfällen då du kan känna äkta lycka.

3. Förändringar är en del av livet

Det här relaterar till något vi nämnde tidigare: livet flyter på som en flod och det betyder att förändringar är oundvikliga, men att hålla kvar vid din smärta är valfritt. Låt smärtan gå, hamna inte i den fällan.

Motgångar är meningen att öppna dörren till din naturliga förmåga att anpassa dig; det är något som finns inbyggt i allas hjärnor. Vässa dina känslor i sökandet efter nytt hopp, acceptera det som har hänt och låt dig själv stegvis utvecklas igen. Låt varje dag som passerar bjuda in dig till att möta horisonten.

4. Sätt nya mål

Det går inte att gå tillbaka. Det som har hänt har hänt och du kan inte förändra det. Det enda alternativet är att acceptera det och gå vidare. Det första du måste göra för att ta itu med din motgång är att sätta ett mål – föreslå något enkelt och inom ditt räckhåll till att börja med.

Senare kan du sätta mer komplicerade och ambitiösa mål men börja med att söka ut de enklaste, mest terapeutiska målen: gå på en promenad, möt nya vänner, åk på en resa, njut av de små sakerna…

5. Skapa en positiv självbild

3-hoppa-med-hjärta

Du vet hur du ser ut när du lider. Det är en bekant bild. Nu kan du skapa en ny.

Att utveckla ditt självförtroende är nyckeln för det är så du kan klara av att hantera dagarna, lösa problem och lita på dina instinkter. Det är på så sätt du bygger din motståndskraft.

6. Bevara ditt perspektiv

Även om du måste ta dig igenom en väldigt smärtsam händelse måste du behålla kontrollen och ditt perspektiv. Om du känner dig som om du har blivit övergiven betyder inte det att du inte har rätt att vara lycklig igen.

Om du har förlorat någon, trilla inte ner i den där gropen fylld med förtvivlan där du vägrar att le eller njuta av livet. Att behålla perspektivet är vad som kan läka ditt hjärta.

7. Ta hand om dig själv

Du har vänner, familj och människor som älskar dig och finns där för dig för att hjälpa dig varje dag. Men den som verkligen bör ta hand om dig är du.

Förlora aldrig uppfattningen om att du förtjänar att vara lycklig igen och tveka inte på att göra saker för att förbättra din fysiska och känslomässiga hälsa.

Gå på en promenad, ändra din kosthållning, ge utlopp för dina känslor genom projekt, planer, drömmar… sluta aldrig att tänka på din framtid.

Spara