Tips för att sluta bita på naglarna

Nagelbitare

Även om många människor tror annat: att bita på naglarna handlar inte bara om stress, lust eller att man har dålig kontroll på sig själv. Denna vana kan ha en psykologisk underström och många gånger är orsaken trauma under barndomen.

Nagelbitning, även känt som onychophagia, ger mycket allvarliga konsekvenser inte bara ur ett estetiskt perspektiv, utan också ur hälsosynpunkt. Naglarna bär på virus och bakterier som kan göra dig sjuk efter att ha kommit i kontakt med munnen. Du kan också permanent skada dina naglar, tänder och även tandköttet genom att bita på naglarna.

Men oroa dig inte. Lite hård disciplin, kunskap och de 10 tips som du hittar i den här artikeln kommer att hjälpa dig att sluta bita på naglarna.

Varför biter jag på naglarna?

Naglar är hårda utväxter av keratin med många typer av användningsområden hos människor. De kan bland annat användas för att spela stränginstrument eftersom de ger ett mycket distinkt ljud.

Nagelbitning eller onychophagia kan ta sin början med en vana att sätta fingrarna i munnen; något som barn gör hela tiden. Även om detta inte är betraktat som en sjukdom i sig är det en psykologisk patologi som kräver specialiserad hjälp om den drabbade inte kan avhjälpa problemet på egen hand. Det finns två typer av orsaker:

  • Externa: Ångest eller nervositet som utlöses av dagliga bekymmer som till exempel problem med din partner, prövningar och ekonomiska eller jobbrelaterade problem. Personen kan kontrollera sig själv.
  • Interna: Förändring i nervsystemet eller känslomässig obalans på grund av familjetrauman, missbruk, svartsjuka, förnedring, dålig självkänsla eller ett behov av att straffa sig. Ovanan kan pågå i år och personen biter sina naglar så allvarligt att det kan betraktas som självtillfogade skador.

Du kanske tror att en liten nervositet aldrig skadat någon och att dina naglar kommer att växa tillbaka, men ha detta i åtanke: Onychophagia ger konsekvenser som du inte ens kan börja att föreställa dig.

Nagelbitning: Permanenta skador

Händerna speglar hälsa och självsäkerhet hos en person: rena och vårdade händer lämnar ett gott intryck vart du än går. Att bita på naglarna får sociala, känslomässiga och hälsomässiga konsekvenser.

Hälsa och estetik

  • Naglar bär på alla typer av bakterier som färdas genom mag-tarmkanalen och när de kommer i kontakt med saliv kan de framkalla sjukdomar.
  • Skadan på nagelbanden och fingrarnas hud kan släppa in bakterier och virus genom händerna.
  • Det kan framkalla deformationer på fingrarna och naglarna kan gå förlorade för alltid.
  • Kronisk inflammation av fingrarna.
  • Skador på tänderna.

Emotionella

  • Ångest kring händernas utseende
  • Dåligt självförtroende
  • Brist på självbehärskning

Sociala

  • Personen kan känna sig utfryst från samhället
  • Personliga relationer kan påverkas
  • Jobbrelaterade problem som t. ex. avslag på intervjuer

Att få ett stopp på nagelbitandet är fördelaktigt på både social, emotionell och psykologisk nivå. Här är 10 enkla tips för att sluta bita på naglarna. Läs dem noga och memorera!

10 tips för att sluta bita på naglarna

Detta är inte några komplicerade behandlingar eller tvivelaktiga produkter för dina naglar som kan komma att påverka dig negativt. Om du anammar dessa enkla tips i ditt dagliga liv och du verkligen ger dig den på det kommer du att nå dina mål.

Tips 1: Självkännedom och frigörelse

Först bör du identifiera de situationer som aktiverar ditt behov av att bita på naglarna, såsom smekningar, beröring, känslor, gnuggande eller repande av dina naglar, vilka omedelbart leder till att du stoppar dem i munnen.

Det andra steget är att identifiera de tidpunkter din ovana aktiveras, såsom vid prövningar och innan du fattar vissa beslut etc.

Det tredje och sista steget är att välja aktiviteter som gör att du undviker denna stresscykel och kan hålla händerna sysselsatta: det bör vara saker som du gillar att göra såsom sport, dans, spela ett musikinstrument etc. På så sätt kommer du att kanalisera din ångest och sluta upp med att skada dina naglar.

Tips 2: Tugga på växter

Börja tugga på ätbara växter som till exempel lakritsrot (långsamt). På så sätt kommer du att kunna sluta bita på naglarna genom att din mun är upptagen med annat. Du måste bära växterna med dig i stressade situationer; de kommer att hjälpa dig att fokusera.

Tips 3: Sockerfritt tuggummi

TuggummiDet är en bra idé att tugga tuggummi eller minttabletter när du känner en okontrollerbar lust att bita på naglarna. Detta är en win-win-win: din mun kommer att vara upptagen, din andedräkt blir fräsch och du kommer att undvika att få rynkor tack vare käkens muskelrörelser.

Tips 4: Aloe vera

Aloe vera är en växt med många hälsoegenskaper, men den smakar hemskt. Skala ett aloe vera blad och skär det i bitar. Lägg dem i kylskåpet och gnugga naglarna med en bit varje morgon. När du smakar på naglarna nästa gång kan jag lova dig att du snabbt kommer lära dig att hålla dem långt borta från munnen.

Tips 5: Självkontroll

Den här övningen kommer att hjälpa dig att kontrollera din önskan att bita på naglarna:

  • Sätt ditt finger några centimeter från munnen.
  • Dra bort.
  • Gör detta flera gånger, och för fingret närmare och närmare munnen.
  • Försök att sätta fingret i munnen under några minuter utan att bita på nageln. Upprepa.

Gör denna övning ett par minuter varje dag och jag lovar att du kommer att bli förvånad över resultaten.

Tips 6: Lösnaglar

NaglarSätt på dig akrylnaglar. Det kommer att tillåta dina naglar att växa ifred och gör det omöjligt för dig att bita på dem. Om du spenderar pengar på dina naglar kommer du att vilja anstränga dig för att inte förstöra dem genom att bita på dem.

Tips 7: Nagelplåster

Sätt plåster på dina naglar och lämna dem på ett par dagar (du kan byta ut dem varje gång du tar en dusch). Tanken är att du varje gång du tar av plåstren ska finna glädje i att se hur dina naglar blir allt friskare och vackrare. Upprepa så många gånger som det behövs.

Tips 8: Börja med en ny hobby

Detta kommer att distrahera dig och hålla dig ifrån att bita på naglarna och samtidigt kommer du att upptäcka en ny passion. Det kan handla om att inreda ditt hem, stickning, löpning och andra utomhusaktiviteter eller rentav att ge dina vänner manikyr. Jag rekommenderar en hobby som innehåller moment som gör händerna smutsiga.

Tips 9: Handskar

Om du gillar handskar, använd dem. Det är ett bra sätt att förhindra onychophagia.

Tips 10: Fira din framgång

Fira dina naglar. Prata om hur bra de ser ut. Uppmuntran från dina vänner och familj kommer att hjälpa dig att hålla dem friska och vackra.

Det handlar mer om skicklighet än styrka

Nu har du flera sätt att förebygga onychophagia och göra dig av med ovanan för alltid. Ge inte upp. Så småningom kommer du att nå ditt mål; det är bara en fråga om att tänka igenom det och sikta på det. Välj dina favorittips för att sluta bita på naglarna och håll händerna friska och vackra.