Ta hand om din hud under klimakteriet på 5 sätt

11 december, 2018
Utöver att återfukta huden utan och innan är det viktigt att rengöra den för att hålla den giftfri under klimakteriet.
 

Vad händer egentligen med huden under klimakteriet? Är du rädd för vilka problem som kan uppstå? Idag ska vi prata om hur du kan ta hand om din hud under klimakteriet.

Först och främst vill vi påpeka att det inte finns någon anledning att vara rädd för klimakteriet. Det är ett naturligt skede i varje kvinnas liv. Efter 40 börjar kroppen genomgå vissa förändringar. Den viktigaste är att äggstockarna slutar producera fortplantningshormon och att menstruationen upphör.

Klimakteriet ackompanjeras ofta med humörsvängningar och till och med hud som inte är lika len och mjuk längre. De goda nyheterna är att du inte måste finna dig i att få dålig hud; tvärtom finns det många alternativ för att återställa vitaliteten, och vi ska berätta om dessa idag.

1. Avgifta huden

Hudkräm av valnötter

Ett av de mest effektiva sätten att ta hand om din hud under klimakteriet är att hålla den giftfri.

Du kanske inte är medveten om det, men under dagen kommer din hud i kontakt med olika skadliga ämnen. Det bästa är att redan som tonåring ha som vana att rengöra ansiktet varje dag. Vi vet förstås att du kanske har annat att tänka på och ibland missar det.

 

Nu när du börjar märka av förändringar är det viktigt satt låta porerna i ansiktet andas. Damm och svett är saker som kan orsaka djupa förändringar i huden. För att undvika det ska du se till att rensa bort det varje dag.

Du kan göra det genom att tvätta ansiktet dagligen. Du kan välja en butiksköpt sminkborttagare, naturlig tvål och varmt vatten, såväl som naturliga oljor. Det som är viktigt är att du gör det varje dag. Vidare bör du se till att exfoliera huden en gång per vecka. Det är viktigt för att bli av med döda hudceller och rensa bort smittoämnen djupt nere i porerna. Samtidigt stimulerar du celltillväxt.

Vi rekommenderar att läsa: 5 naturliga exfolianter

2. Skydda dig mot solen

Det är bra att få det vitamin D du behöver, men när du är ute i solen bör du alltid använda solskyddskräm. På så sätt kan din hy absorbera vad den behöver utan att löpa risken att få någon av de olika hudcancertyperna som finns.

Kom därför ihåg:

  • Den bästa tidpunkten på dagen att vara i solen är innan 12:00 och efter 15:00.
  • Ha alltid vatten nära till hands för att dricka när du är törstig.
  • Din solskyddskräm bör ha minst 35 i solskyddsfaktor.

3. Naturliga fetter för att ta hand om din hud under klimakteriet

Nyttiga fetter från avokado
 

Normalt sett blir du mer självsäker och får bättre självkännedom i takt med att du blir äldre. Dina hormoner hänger dock inte med i denna utveckling. Istället sjunker östrogenet under klimakteriet, vilket påverkar huden.

Det kan få din hud att bli:

  • Tunn
  • Torr
  • Rynkig

Lyckligtvis kan livsmedel som tillhandahåller fukt och naturliga fetter, såsom avokado och lax, hjälpa till att ta hand om din hud.

4. Ät mer kollagenrika livsmedel

Under klimakteriet slutar huden även producera sina normala mängder kollagen. Det må ske gradvis, men du kommer snart märka det.

Vanligtvis upplever du:

  • Ett något insjunket utseende vid hals, käklinje och kinder.
  • Uppkomsten av fina linjer på ovan nämnda områden.
  • Fler rynkor ovanför läpparna.

Om du upplever det kan du applicera kollagen direkt på huden. Allt du behöver göra är att hitta kollagenkapslar och applicera innehållet på huden med varsamma cirkelrörelser. Se bara till att du får tag i högkvalitativa kapslar.

Ett annat alternativ är att äta livsmedel som innehåller kollagen naturligt. Några exempel är:

  • Fisk (lax, tonfisk, ostron)
  • Grönsaker  (tomater, morötter, spenat, gurka, pepparfrukter, vitlök)
  • Hallon
  • Ägg
  • Soja
  • Vitt te

Ta även en titt på: 5 sätt att rensa huden med mandlar

5. Återfukta din hud under klimakteriet

Smoothie med kokosvatten
 

Efter klimakteriet kan din hud se väldigt torr ut eftersom körtlarna som har hand om att producera hudolja slutar verka. För att förhindra det ska du se till att:

Dricka tillräckligt med vatten

Kom ihåg att åtta glas vatten om dagen är minimum för att kroppen ska kunna göra allt den måste göra. Utöver att återfukta dig har vatten även förmågan att eliminera gifter inifrån och ut.

Äta tillräckligt med livsmedel som återfuktar dig naturligt

Grönsaker såsom gurka och tomat är fulla av vatten. När du äter mycket av dem väger du upp för eventuella brister om du har svårt att dricka tillräckligt med vätskor.

Använda högkvalitativa återfuktare

Högkvalitativa återfuktande krämer och lotions kan tillhandahålla kollagen, fett och vatten som din hud förlorar under klimakteriet. Det bästa är att göra din egen lotion med naturliga ingredienser, såsom mineraloljor och rosenvatten.

Om du föredrar att köpa något ska du försöka hitta det mest högkvalitativa, naturliga alternativet.