Stel nacke? Prova dessa huskurer!

För att lindra smärtan kan du prova att massera området med eteriska oljor. För att återställa flexibilitet är det viktigt att långsamt och varsamt träna musklerna.

Har du någonsin haft en stel nacke? Vill du lära dig hur du behandlar detta vanliga problem? Fortsätt då att läsa denna artikel.

En stel nacke karaktäriseras av svårigheter att röra eller vrida på nacken på grund av smärta och obehag. Det kan ackompanjeras av andra symtom, såsom huvudvärk, obehag i axlar och armar, stickningar och outhärdlig smärta i nacke, sömnbrist på grund av obehag, mm.

Mer info om stel nacke

Smärtan kan dyka upp i nacken på ett ögonblick och försvinna lika snabbt som den kom. Om det är en återkommande smärta som inte försvinner efter några dagar eller som inträffar flera gånger per månad kallas det för ett kroniskt fall, vilket bör behandlas.

Varför blir din nacke stel? Stel nacke kan ha olika orsaker, inklusive:

  • En sträckning eller muskelskada
  • Dålig hållning
  • Att hålla samma position i flera timmar (framförallt sittandes)
  • Stress
  • Spänningar
  • Dålig sömnkvalitet
  • Att tvinga nacken att stödja vikt eller plötsliga rörelser
  • Övningar där vikter lyfts

Nacksmärta

Det kan inträffa som en konsekvens av allvarligare tillstånd som kräver medicinsk vård. Meningit och diskbråck orsakar båda stel nacke, till exempel. Det är mycket viktigt att inte ignorera symtomen, framförallt om de blir mer intensiva.

Huskurer för stel nacke

Som vi redan nämnt kan en stel nacke vara mild eller intensiv (kronisk). I det senare fallet kan du inte vrida på huvudet på grund av den intensiva smärtan.

Några behandlingar som kan vara dig till gagn om du lider av detta problem är:

Massage

Massage

Det är den populäraste huskuren. Du kan gå till en massör eller be någon hemma att försiktig massera din nacke. För bättre effekt kan du använda eteriska oljor. Du måste inte gå ut och köpa några; du kan använda de du redan har hemma, såsom oliv- eller mandelolja.

Värm bara upp dem lite i ett vattenbad eller i mikron, men var försiktig så att du inte bränner dig. Hettan och rörelsen är bra för att göra musklerna lösa, oavsett om det handlar om nacken eller andra delar av kroppen.

Ta några droppar olja (om du använder eteriska oljor, prova lavendel eller rosmarin) och applicera på det drabbade området med cirkelrörelser och lätt tryck. Det låter de smärtande musklerna slappna av och främjar blodflödet, vilket minskar stelheten på minuter.

Värme

Att applicera värme på en stel nacke är ett utmärkt sätt att lindra smärtan. Du kan till exempel ta en varmdusch och låta vattnet rinna längsmed nacken, blöta en handduk med kokande vatten och applicera som kompress eller till och med använda en elektrisk värmedyna.

Om detta alternativ inte är tillgängligt för dig kan du värma upp en filt eller liknande i ugnen (var försiktig så du inte bränner dig) och placera runt nacken. Kuddar fyllda med ris eller frön är mycket användbara när de värms i ugnen och fyller samma funktion.

Kyla

Isterapi

Att ta ett bad med epsomsalt (magnesiumsulfat) är ytterligare en utmärkt kur för stel nacke. Detta salt är rikt på magnesium, vilket främjar blodflödet och har förmågan att lindra muskelspänningar.

Fyll badkaret med varmt vatten och tillsätt en näve epsomsalt så att det löses upp. Sänk ner dig i vattnet så att nacken täcks. De goda nyheterna är att denna kur eller teknik hjälper hela kroppen att slappna av.

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger

Äppelcidervinäger erbjuder många fördelar för hälsan. För muskelsmärtor hjälper den till att minska svullnad. Blöt bara en trasa med vinäger och placera den på nacken som kompress. Ett annat alternativ är att gnugga det drabbade området med vinäger.

Rädisa

Skär ett par skivor rå rädisa och applicera på området som gör ont. Låt verka i några minuter och skölj med varmt vatten. Denna billiga kur är både lugnande och uppfriskande.

Träning

Stel-nacke

Du kanske inte kan röra på nacken, men det är viktigt att återställa musklernas flexibilitet. Börja med varsamma och väldigt långsamma rörelser och akta dig för smärta.