Sockerfria havrekakor utan smör

oktober 11, 2019
Sockerfria havrekakor utan smör är ett utmärkt val till frukost och som mellanmål till barn och vuxna. De är mångsidiga och funkar med många andra livsmedel.

Sockerfria havrekakor utan smör är riktiga godsaker och innehåller dessutom inte allt tillsatt socker, transfett och salt som man hittar i kommersiella produkter.

Att tillreda kakorna hemma låter dig byta ut alla onyttiga ingredienser till bättre varianter som tillför näring till din kost.

Fördelarna med havregryn

Havregryn är en av de mest konsumerade spannmålen i världen. Dess höga näringsvärde gör att det står ut från andra spannmål och det innehåller mycket protein och fibrer.

Bland dess många fördelar är det viktiga att påpeka:

Matsmältningssjukdomar

Havregryn är en bra regulator för tarmtransiten tack vare dess höga innehåll av lösliga och olösliga fibrer. Konsumtion av det rekommenderas för att lindra symptom på gastrit, sur mage och hemorrojder.

Detta eftersom den skyddar slemhinnorna i matsmältningssystemet. Vidare har dess lösliga fibrer en prebiotisk verkan som främjar kvaliteten hos tarmfloran.

Gallblåsans hälsa

Regelbunden konsumtion av havregryn kan bidra till en minskning av gallsalter under matsmältningen, vilket främjar deras utdrivning och rening av gallblåsan.

Detta motverkar bildandet av gallsten och kolik.

Kardiovaskulära sjukdomar

Fiberinnehållet i havregryn minskar absorptionen av kolesterol och reglerar därmed kolesterolnivåerna och blodtrycket. Dess låga fettinnehåll främjar även god hjärtfunktion.

Läs även: Köttbullar med havre, ost och kryddig tomatsås

Recept på sockerfria havrekakor

Här kommer två olika recept på sockerfria havrekakor. Notera att skillnaden mellan dem ligger i typen av frukt du använder som sötsättare istället för raffinerat socker.

1. Havrekakor med dadlar och äpple

I detta recept kommer vi byta ut socker mot dadlar och äpplen för att tillföra sötma till dina havrekakor.

Ingredienser

  • 1 1/2 dl havregryn
  • 1 1/2 dl fullkornsvetemjöl
  • 10 dadlar utan kärnor
  • 1 stort moget äpple, rivet
  • 1 nypa jäst
  • 3/4 dl oliv- eller kokosolja
  • Skivade mandlar som dekorering
Havrekaka med äpple

Du kan använda frukter som äpplen för att söta dina bakverk.

Tillredning

  • Till att börja med förvärmer du ugnen 175°C.
  • Placera dadlarna i en skål med lite hett vatten i runt 15 minuter.
  • Efter det mixar du dem tillsammans med ett par matskedar vatten så att du får en jämn puré.
  • Efter det tillsätter du havregryn, jäst, oliv- eller kokosolja, äpple och dadlar i en skål. Det är viktigt att blanda väldigt väl varje gång du tillsätter en ingrediens.
  • Blöt nu händerna och gör små bollar av degen. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och lämna runt 2 1/2 cm mellan dem.
  • Placera sedan lite hackad mandel ovanpå kakorna och grädda i 6-7 minuter eller tills de är gyllenbruna.
  • Låt dem svalna tills de är krispiga och redo att ätas.

Läs även: Bra för hjärtats hälsa: havre och äpplen

2. Havrekakor med banan och choklad

Havrekakor med choklad

Denna version av dessa sockerfria kakor kräver bara tre ingredienser, vilket gör det till ett lätt, snabbt och lämpligt recept att göra med barn.

Ingredienser

Vidare kan du tillsätta torkad frukt, frön och nötter, men kom ihåg att tillsätta mer banan om du gör det så att degen inte blir torr.

Tillredning

  • Till att börja med förvärmer du ugnen till 175°C.
  • Klä en plåt med bakplåtspapper.
  • I en skål mosar du bananen med en gaffel varpå du tillsätter havregryn och blandar väl.
  • Hacka chokladen och tillsätt den i skålen.
  • Blöt händerna och gör små bollar av degen som du lägger på bakplåten. Du kan mäta upp dem med en sked eller form om du vill att de ska vara likadana.
  • Grädda i 15 minuter eller tills kakorna blivit gyllenbruna.
  • Ta ut från ugnen och låt dem svalna.

Du kan servera dem med yoghurt, färskost, smoothies eller en bit frukt för att få en nyttig frukost eller ett näringsrikt mellanmål.