Bra för hjärtats hälsa: havre och äpplen

juni 21, 2019
Utöver att vara bra för hjärtats hälsa är havre och äpplen ganska mångsidiga. Det finns otaliga kombinationer du kan prova för att dra nytta av alla deras egenskaper och, viktigast av allt, att inte bli uttråkad av att äta samma gamla gröt!

Det är möjligt att du glömmer två ingredienser som mycket gagnar hjärtats hälsa på din lista över nyttiga livsmedel: havre och gröna äpplen. Om du inte redan vet om dem kommer du bli förvånad över att få veta om alla fördelar med att inkludera dessa livsmedel i din vanliga kost.

Att ta hand om hjärtats hälsa är absolut nödvändigt för ett hälsosamt kvalitetsliv, eftersom det ger blod och syre till var och en av våra kroppssystem. Dessutom är hjärtat motorn som gör att hela vår kropp fungerar, och vår kost är en av de vanor som antingen hjälper eller stjälper.

Maten vi äter rutinmässigt har en direkt inverkan på vårt hjärta, särskilt i vuxen ålder. För att stärka hjärtat är det viktigt att inkludera ”bra fett” i våra dagliga måltider. Dessa fetter hjälper oss att minska och kassera ”dåligt kolesterol” (LDL) och överskott av triglycerider.

Det rekommenderas också att undvika bearbetad mat, särskilt mat som är stekt och/eller med högt innehåll av socker eller salt. Ingredienser som nötter, spannmål och frukter är ett perfekt komplement till en kost när man försöker ändra sina dagliga matvanor. Följaktligen kommer det att bidra till att förebygga kroniska sjukdomar.

Ta hand om hjärthälsan

Hur stärker du hjärtats hälsa

Om du börjar en dietförändring idag, inkludera havre och äpplen lite i taget. Dessa ingredienser syresätter din kropp och bär näringsämnen till alla dina organ.

Härefter tar vi en titt på några av fördelarna med dessa två hälsosamma livsmedel.

Havre och beta-glukan

Havre är till exempel rik på beta-glukan – en grupp beta-D-glukospolysackarider som förekommer naturligt i cellväggarna i spannmål, bakterier och svampar. Dessutom har de olika fysikalisk-kemiska egenskaper beroende på deras källa.

Således gör detta havre utmärkt för att sänka det dåliga kolesterolet. Dessutom är de också rik på omega 3-syror, ”bra fett” och fiber. Denna fiber absorberar och hjälper till att eliminera toxiner från vår kropp.

Ett grönt äpple varje dag …

I huvudsak är äpplen naturliga allierade för viktminskning förutom att vara en god frukt. Som om det inte var tillräckligt hjälper de inte bara till att upprätthålla starka, friska tänder, men ger också fibrer och energi till kroppen.

Gröna äpplen är särskilt bra på grund av deras höga kaliumnivåer. Dessutom bidrar konsumtionen till att hålla en regelbunden hjärtrytm.

Havre + Äpplen = hjärtförstärkning

Fördelarna med gröna äpplen och havre är ganska tydliga. Tänk nu vad som händer med ditt hjärta om du lägger till båda livsmedlen till din dagliga diet. Vilket hälsolyft! Detta eftersom båda ingredienserna ger mycket lite natrium till kroppen och är särskilt bra för att balansera nivåerna av dåligt kolesterol. Dessutom hjälper de dig också att känna dig mätt.

Visste du? Sätt att äta havregryn på och varför det är så hälsosamt

Hur man förbereder havregryn och gröna äpplen

Havre och gröna äpplen är mycket fördelaktiga för din hälsa. Förutom deras hälsofördelar är kombinationen utsökt. Låt oss ta en titt på några alternativ för att kombinera dem:

Ingredienser

  • 2 dl vatten
  • 1 grönt äpple
  • 3 msk rullad havre
  • Valfritt: Is, citron, kanelpulver …

Missa inte: Huskur som reglerar blodsocker och kolesterol

Förberedelse

Äpplen och havre

  • Först låter du havren suga upp ett glas vatten över natten.
  • Skär det gröna äpplet i små bitar.
  • Lägg i havremjöl och hackat äpple i en mixer och mixa till en jämn shake.
  • Om du vill lägga till mer smak kan du lägga till ren honung, en nypa kanel eller citronsaft efter smak.
  • För att få en frusen konsistens tillsätter du isbitar under blandningssteget.
  • För en smoothiedryck kan du frysa det skurna äpplet över natten.

Det finns många fler alternativ att inkludera havre och äpplen i din dagliga diet, och du kan även tillreda dem i gröt eller lägga till dem i din vanliga pannkaksblandning.

Kreativitet är nyckeln när man använder samma ingredienser varje dag. Det finns många sätt att njuta av havre och gröna äpplen varje dag utan att bli uttråkad. Kort sagt: låt fantasin flöda.

Slutsats

Överskott av kolesterol och triglycerider i kroppen kommer utöver högre vikt och dåligt näringsintag även påverka ditt cirkulationssystem. Dessutom gör de kroppen mer benägna att ackumulera fett i artärer, vilket ökar risken för hjärtinfarkt och andra hälsoproblem.

Genom att inkludera mat som havre och gröna äpplen i din dagliga diet kommer du åtnjuta bättre hälsa. Men kom ihåg att du också måste inkludera daglig fysisk aktivitet och försöka undvika stress.

Sammanfattningsvis ska du ge hela kroppen en bra start genom att inkludera havre och äpplen i din dagliga kost.