Slapp hud efter att ha gått ner i vikt? 7 tips för fastare hud

20 oktober, 2018
För att tona huden efter att ha gått ner i vikt är det viktigt med bra träningsövningar tillsammans med en kost som hjälper huden att reparera sig själv.
 

Det är normalt att få slapp hud efter att ha gått ner i vikt, men med våra tips och lite disciplin och viljestyrka kan du få tillbaka elasticiteten och en fastare hud.

Att huden är slapp efter att man gått ner i vikt är väldigt vanligt när huden inte hinner anpassa sig efter den nya kroppsformen.

Oavsett vad du tycker om det är det någonting som händer, speciellt på armarna och magen.

För att förebygga det är det viktigt att man inte håller på med väldigt begränsade dieter och istället försöker bli av med kroppsfettet på naturlig väg, med träning, en balanserad kost och att man inte har för bråttom.

Men får du ändå av någon anledning lös hud och inte vill utsätta dig för kirurgi har vi goda nyheter. Det finns några tips för hur du kan få fastare hud.

Det viktigaste att hålla i minnet är att du måste träna och äta bättre.

1. Ät tillräckligt med protein för att få fastare hud

Är protein för att få fastare hud

Du kanske tänker att det främsta tipset för att bekämpa slapp hud är att äta mer frukt och grönsaker.

Ja, du behöver ge näring åt huden om du vill få fastare hud, och det bästa näringsämnet för det är protein, vegetabiliskt eller animaliskt.

 

Men se till att välja magert protein – det är nyttigare och verkar bättre mot slapp hud.

Dessa livsmedel ger det bästa proteinet:

  • Lax
  • Kyckling eller kalkonbröst
  • Ägg
  • Havre
  • Spenat

2. Drick mycket vatten

Det handlar inte så mycket om att få i sig de obligatoriska 8 glasen vatten om dagen, utan vad som gäller är att hålla en bra vätskebalans.

  • Det är så lätt som att bara ta några klunkar vatten en gång i halvtimmen.
  • Och blir du less på vatten finns det andra nyttiga alternativ, som te eller fruktsmaksatt vatten.

3. Hoppa rep

Få fastare hud genom att hoppa rep

Vi har redan sagt det: för att få fastare hud efter att ha gått ner i vikt måste man träna. Men inte vilken träning som helst; du behöver högintensiv träning som stärker musklerna.

  • Det bästa är att börja gradvis, annars riskerar du att pressa kroppen till nivåer den inte är redo för.
  • Försök hoppa rep 15 minuter i taget, två gånger om dagen. Det är en riktigt bra högintensiv övning.

4. Kanelte med honung

Kanel med honung är ett sensationellt sätt att snabba upp ämnesomsättningen, ge näring till musklerna och stärka huden.

Ett gott sätt att börja dagen på är med en kopp kanelte med lite honung.

 

Det bästa är om du kan få tag på ekologisk honung, eller åtminstone honung utan tillsatt socker.

Drick det direkt på morgonen, minst 30 minuter före frukost. Det hjälper kroppen att få fastare hud.

5. Aloe vera

Aloe vera är bra mot skadad hud och hudbristningar

Vet du hur bra aloe vera egentligen är för dig? Vi lär oss hela tiden nya saker om denna medicinalväxt.

Visste du att aloe är riktigt bra för att tona slapp hud efter viktnedgång? Aloe vera är en av de bästa återfuktarna och helarna för skadad hud, inklusive hudbristningar.

  • Antioxidanterna, vitaminerna och mineralerna verkar bra i de kritiska områdena som magen och armarna.
  • Allt du behöver göra är att dagligen massera hudområdet med aloe vera-gel. Låt den verka i några minuter och skölj sedan av med varmt vatten.

6. Styrketräning

För att göra slapp hud fastare måste du se till att jobba hårt och avsätta tid för träning om du vill öka i muskelmassa och stärka de sammanbindande vävnaderna i huden, så att den kan anpassa sig till kroppens nya storlek.

En av de bästa övningstyperna är viktlyftning. Gå till gymmet och be en instruktör visa dig hur du utför övningarna utan att skada dig, och hur du skyddar lederna.

 

Vill du träna med vikter hemma, var försiktig och känn dina gränser, och försök att träna både armar och mage genom att kombinera övningar med hantlar med andra övningar.

Viktlyftningar tonar musklerna och hjälper dig få fastare hud

7. Livsmedel som får kroppen att producera kollagen och elastin

För att reparera slapp hud efter viktnedgång måste du ge din kropp de näringsämnen som behövs så att huden återfår sin fasthet och elasticitet.

Ät livsmedel som hjälper kroppen att producera kollagen och elastin, vilka är de två viktigaste ämnena för frisk och sund hud.

Här är våra förslag på livsmedel:

  • Tofu
  • Andra sojaprodukter
  • Bönor
  • Morötter
  • Melon
  • Lax
  • Yoghurt
  • Valnötter
  • Grönkål
  • Ruccola

Sammanfattningsvis vill vi upprepa ännu en gång att om du vill gå ner i vikt bör du göra det på ett sunt sätt, inte ha bråttom och inte gå på begränsade dieter, som nästan alltid har dåliga sidoeffekter.

 

Drake, R.L. (2006). Gray’s Anatomy para Estudiantes. New York: Elsevier.

Kierszenbaum, A. L. (2006). Histology and Cell Biology. St. Louis: Elsevier.

Schiffman, H. (2001). La Percepción Sensorial. London: Limusa Wiley, p. 153.