10 mirakellivsmedel som återfuktar huden inifrån

Tack vare sitt innehåll av vatten är vattenmelon en utmärkt frukt för att återfukta huden inifrån. Vitaminerna och mineralerna tar dessutom hand om din hud.
10 mirakellivsmedel som återfuktar huden inifrån

Senaste uppdateringen: 14 januari, 2019

Att använda krämer och masker som återfuktar huden räcker inte, framförallt om du vill ha varaktiga resultat. För att få frisk och fast hud måste du välja livsmedel som är rika på vatten och näringsämnen.

I den här artikeln går vi igenom tio av de mest överraskande livsmedlen som återfuktar huden inifrån.

Livsmedel som återfuktar huden

Det finns många naturliga och nyttiga livsmedel som är rika på näringsämnen för huden. Vitaminerna, mineralerna och fettsyrorna ger näring åt och återfuktar huden inifrån och ut. Det ger dig djupare och mer varaktiga resultat.

På så sätt kan du försäkra att externa behandlingar blir mer effektiva och kompletta.

Juicer, smoothies och sallader

Kombinera ingredienserna i sallader

Konsumera livsmedlen som de är eller kombinera dem i juicer, smoothies och sallader.

  • Smoothies är till exempel ett utmärkt sätt att åtnjuta flera livsmedel på en gång, till frukost eller mellanmål.
  • Frukter ger mer smak och sötma till mellanmål och måltider.

1. Vatten

Vatten är det viktigaste när du återfuktar huden.

  • För att det ska vara fördelaktigt måste du dock dricka det till frukost och sedan under hela dagen.

Om du dricker det med mat blir det inte bara mindre effektivt, utan kan även försämra din matsmältning.

2. Avokado

Avokado är ett superlivsmedel rikt på vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror, fibrer och protein. De innehåller även näringsämnen som är viktiga för att ta hand om och återfukta huden inifrån. Avokado passar bra ihop med söta och salta smaker. Den gör även smoothies och sötsaker krämiga.

Med avokado kan du även göra näringsrika masker att applicera på huden. Dessa kan användas en gång i veckan för att få en omedelbart strålande effekt.

3. Linfröolja

Linfröolja innehåller omega 3-fettsyror

Linfröolja innehåller stora mängder omega 3-fettsyror. Dessa fördelaktiga fetter gör så att din hud alltid känns närd och strålande. Förvara den alltid på en mörk, sval plats och i en förseglad behållare för att den inte ska oxidera och förlora sina egenskaper.

4. Öljäst

Öljäst säljs som ett tillskott. Detta tack vare det höga innehållet av B-vitaminer, mineraler såsom fosfor, kalcium, kisel och zink samt proteiner. Många hudproblem kan lösas om du tar detta tillskott varje dag. Du kan ta det för sig självt eller blandat med annan mat.

5. Vattenmelon

Vattenmelon består mestadels av vatten – över 90%. Det gör att den återfuktar huden på ett utomordentligt sätt. Den ger dig även vitamin A, B och C såväl som mineraler såsom mangan och kalium. Dessa stimulerar hälsan och förbättrar hudens utseende.

6. Gurka

Gurka är väldigt bra för huden. Den är inte bara rekommenderad att äta, utan även applicera externt.

  • Utöver att återfukta huden förebygger den akne, bekämpar inflammation, läker brännskador och tar bort överflödigt fett.

7. Äpplen

Äpplen är en av de bästa frukterna för att få frisk hud

Äpplen är en av de bästa frukterna för att få frisk hud tack vare innehållet av äppel- och vinsyra. Dessa två beståndsdelar främjar elimineringen av döda hudceller. Om du köper ekologiska äpplen rekommenderar vi att du äter dem med skalet på, eftersom det är väldigt rikt på näringsämnen.

8. Päron

Päron är väldigt rika på vatten och står även ut för sitt kiselinnehåll. Det är ett mineral som gagnar hud- och broskregeneration. Om du äter päron varje dag är det inte nödvändigt att ta kiseltillskott.

9. Nattljusolja

Nattljusolja är rik på vitamin E och essentiella syror. Du kan ta oljan som ett tillskott eller applicera kosmetiskt på huden. Den kan:

  • Förebygga åldrande
  • Stimulera blodflödet
  • Stimulera hudregeneration
  • Minska inflammation

10. Papaya

Papaya är en god tropisk frukt som är väldigt fördelaktig för matsmältningssystemet. Den är dessutom väldigt bra för hälsan.

  • Den är rik på antioxidanter såsom betakaroten, vitamin C och flavonoider, samt B-vitaminer och även mineraler som magnesium och kalium.
  • Den innehåller även enzymet papain, som rekommenderas för att hålla huden ren, frisk och strålande.
Detta kanske intresserar dig
13 användningar och fördelar med papayablad
Steg för Hälsa
Läs det Steg för Hälsa
13 användningar och fördelar med papayablad

Papayablad är väldigt fördelaktiga för hälsan. Lär dig varför och hur du använder dem för att bekämpa olika hälsoproblem i den här artikeln!


Samtliga citerade källor har granskats noggrant av vårt team för att säkerställa deras kvalitet, tillförlitlighet, aktualitet och giltighet. Bibliografin för denna artikel ansågs vara tillförlitlig och av akademisk eller vetenskaplig noggrannhet.


  • Álvarez Castro E, Orallo Cambeiro F. Actividad biológica de los flavonoides (I). Acción frente al cáncer. Offarm. Noviembre 2003. 22 (10): 130-140.
  • Darvin M. E, Sterry W, et al. The role of carotenoids in human skin. Molecules. Diciembre 2011. 16 (12): 10491–10506.
  • De Mel D, Suphioglu Ch. Fishy business: effect of omega-3 fatty acids on zinc transporters and free zinc availability on human neuronal cells. Nutrients. Agosto 2014. 6 (8): 3245-58.
  • Heinrich U, Neukam K, et al. Long-term ingestion of high flavonols cocoa provides photo protection against UV-induced erythema and improves skin condition in women. Journal of Nutrition. Enero 2006. 136 (6): 1565-9.
  • Lenntech. Silicio.
  • Mayo Clinic. Piel seca. Marzo 2022.
  • Mukherjee P, Nema N. K, et al. Phytochemical and therapeutic potential of cucumber. Fitoterapia. Enero 2013. 84: 227-36.
  • Nagata Ch, Nakamura K, et al. Association of dietary fat, vegetables and antioxidant micronutrients with skin aging in Japanese women. British Journal of Nutrition. Mayo 2010. 103 (10): 1493-8.
  • Nutrition Data. Nuts, brazilnuts, dried, unblanched.
  • Palma L, Tabares Marques L, et al. Dietary water affects human skin hydration and biomechanics. Clinical, Cosmetic and Investigational Dermatology. Agosto 2015. 8: 413-421.

Innehållet i denna publikation är endast i informationssyfte. Det kan inte under några omständigheter tjäna till att underlätta eller ersätta diagnoser, behandlingar eller rekommendationer från en fackman. Konsultera din betrodda specialist om du har några tvivel och sök dennes godkännande innan du påbörjar några procedurer.