Sex livsmedel som orsakar celluliter

För att bekämpa celluliter måste du äta en balanserad diet, dricka vatten, motionera och applicera anti-cellulitkrämer. Det finns många råd angående detta, men att veta vilka livsmedel som orsakar celluliter är precis lika viktigt att veta för att förebygga dem.

Nedan kommer vi förklara vilka livsmedel du bör eliminera från din diet för att förebygga att celluliter bildas, eller åtminstone reducera mängden.

Vitt socker

Vitt socker tillhandahåller inga näringsämnen, och många näringsexperter anser det idag vara ett gift. Det innehåller vad som kallas ”tomma kalorier”, vilket bidrar till uppkomsten av celluliter samt övervikt. Det är en riskfaktor för att utveckla typ 2 diabetes och kan även skada dina tänder. Vitt socker gör även blodet surt och berövar kroppen på mineraler, som kalcium. Det gör även dina tänder svagare.

Vi ska presentera fem hälsosamma alternativ till vitt socker:

  • Brunt socker
  • Honung
  • Rörsocker
  • Lönnsirap
  • Agavenektar
  • Melass (från ris, korn, mm.)
  • Naturlig fruktsirap (från äpplen, päron, mm.)

socker-judy

Raffinerat salt eller bordssalt

Det är speciellt viktigt att hålla bordssalt borta från din diet eftersom det är raffinerat salt som endast innehåller natriumklorid och orsakar vätskeretention och dålig cirkulation. Detta kan i sin tur leda till celluliter. Det är mycket hälsosammare att välja havssalt eller himalayasalt, som är rikt på mineraler och andra ämnen som i små mängder är bra för kroppen.

Ett annat alternativ som inte bara orsakar vätskeretention utan även hjälper till att eliminera överflödig vätska är att använda havsvatten i matlagning. Du kan köpa det från örtbutiker och hälsokostbutiker, och ibland även i vanliga matbutiker. Det kan användas i grytor, soppor eller när du vill koka ris eller pasta.

Stekt mat

Stekt mat har höga fettnivåer och innehåller ofta lågkvalitativt fett. När du hettar upp fett till för höga temperaturer skapas giftiga substanser som kroppen brukar ansamla i områden långt borta från vitala organ för att undvika risker. Vi rekommenderar att du grillar, ångar, ugnsbakar, eller tillagar mat i en wokpanna.

Alkoholhaltiga drycker

Alkoholhaltiga drycker orsakar inte direkt celluliter, men de orsakar sammandragningar av blodkärlen i huden, vilket förvärrar situationen. De innehåller även ”tomma kalorier” men inga näringsämnen, vilket leder till viktuppgång. När kroppen förbränner dem konverteras de till socker. Alkoholhaltiga drycker främjar även vätskeretention och ökar fettansamlingar i vissa områden (låren, armarna, buken och rumpan). Snarare än att dricka alkoholhaltiga drycker föreslår vi att dricka naturliga juicer, avkok eller, om du inte gillar dessa, vanligt vatten.

kolsyrad-dryck-foilman

Raffinerad mat

Livsmedel som bereds med raffinerat, vitt mjöl är svåra att smälta och kan även orsaka ansamlingar av gifter i kroppen vilket kan leda till celluliter. De orsakar även förstoppning. Det är därför vi rekommenderar att undvika vitt bröd och mjöl, och istället välja fullkorn: ris, pasta, mm. Om du gör pastan hemma kan du också använda fullkornsmjöl.

Trots att du konsumerar fullkorniga kolhydrater är det också viktigt att inte äta för mycket under dagen. De tillhandahåller mycket energi, och om du inte använder den energin omvandlas den till reserver. Det är bäst att konsumera balanserade portioner varje dag av fullkorn, frukt, grönsaker och protein (från djur och/eller vegetariska källor).

Skräpmat

Generellt sett utgör skräpmat (bakverk, hamburgare, pommes frites, smörgåsar, såser, hämtmat, mm.) det värsta du kan äta när det kommer till celluliter. De innehåller raffinerat mjöl, socker, raffinerat salt, transfetter och annat som är extremt skadligt för kroppshälsan. De har visat sig öka risken för att drabbas av hjärtsjukdomar. Genom att använda dessa komponenter berövar du inte bara kroppen på de näringsämnen den behöver, utan skickar dessutom maten direkt till reserverna i form av ansamlat fett och celluliter.

Dessa livsmedel gör raka motsatsen mot att stilla hungern. Du behöver gigantiska mängder av dem för att känna dig nöjd, och på grund av saltet, sockret och de konstgjorda smakämnen som finns i dem skapas ett beroende som generellt sett får dig att äta ännu mer. Detta leder vanligtvis till att folk blir överviktiga, vilket främjar utvecklingen av celluliter.

Snabbmat-SteFou