Säg farväl till sladdrig hud på armar och ben!

· juni 18, 2015

Sladdrig hud är utan tvekan en av de vanligaste bekymren bland kvinnor, och några män också. Fastän det är en naturlig del av åldringsprocessen finns det många faktorer som accelererar att sladdrig hy uppkommer i yngre åldrar. Armarna, nacken, benen, ögonlocken samt mungiporna är områden som vanligtvis associeras med lös eller sladdrig hud. Denna artikel visar dig hur du kan säga farväl till sladdrig hud på dina armar och ben för gott!

 Sladdriga armar och ben är i stort sett resultatet av för lite motion eller rörelse vilket leder till mindre muskelmassa och spänningar. Huden må börja sladdra, men detta kan behandlas med några få enkla övningar. Vi måste komma ihåg att hudens elasticitet och dess återhämtande är en lång, jobbig process som beror på mer än bara motion. Här är några extra rekommendationer:
  • Undvik dieter som utlovar snabb viktminskning. Att förlora fettet som håller upp huden för snabbt gör sladdrigheten synligare.
  • Undvik att vistas för länge i solen. De fria radikalerna i solstrålarna förstör fibrerna i läderhuden.
  • Rök inte.
  • Ät en hälsosam kost som innehåller mycket fiber, och undvik dåliga fetter.
  • Gör det till en rutin att motionera åtminstone tre gånger i veckan, minst en timme per gång. Komplettera detta med simning, klättring, cykling, eller gång två gånger i veckan.
  • Drick mycket vatten.
Du kan minska sladdrig hud på armarna

Populära behandlingar för att säga farväl till sladdrig hud

  • Pressa salvan från en aloe vera-stjälk och gnugga försiktigt med cirkelrörelser på det sladdriga området. Upprepa åtminstone en gång i veckan för att snabbt se huden dras åt.
  • Ta fruktköttet från två fikon och blanda med juicen från en citron tills det blir en massa. Innan du går och lägger dig, applicera det på problemområdet i 20 minuter, och skölj sedan av med kallt vatten.
  • Blanda en tesked honung med en äggvita. Massera in med cirkelrörelser på armar och ben. Låt det sitta i 20 minuter innan du sköljer med kallt vatten.
  • Blanda en halv kopp äppeljuice och juicen från en halv melon. Massera försiktigt på det sladdriga området. Upprepa två gånger i veckan för bästa resultat.
flabsve

  • Skär en liten melon i bitar och lägg i en mixer. Häll i en 1 dl vatten och juicen från en citron och blanda väl. Blöt en trasa i blandningen och linda runt problemområdena.
  • Mal två teskedar linfrön och blanda med fyra teskedar varmt vatten för att få en massa. Tillsätt två droppar eterisk olja och sprid ut blandningen på en tygtrasa. Vik den på mitten och täck området. Linda med plast för att göra processen lättare och mindre kladdig. Upprepa två gånger i veckan.
  • Blötlägg en näve kelp i ett glas vatten i tre timmar. Massera in det på benen med försiktiga cirkelröreler, speciellt på problemområdet.

Övningar för att dra åt och tona armarna

“Extra” hud på armarna kan dras åt och minskas ned med toningsövningar, och många av dem kan du göra hemma, vilket betyder att du inte behöver skriva upp dig för ett dyrt gymkort för att börja:

  • Gör armhävningar på golvet och låt dina armar bära hela din vikt. Om du aldrig gjort armhävningar förut eller om du inte är i form kan du böja knäna och låta dem vila på golvet för extra stabilitet och support. Det kommer göra det lättare för dig att göra dem och trycker inte lika mycket på din rygg.
exercises-for-treating-loose-skin-after-weight-losssve

  • Fyll en tom läsk- eller vattenflaska med stenar, sand, vatten eller vad du än har till hands för att mäta ut en specifik vikt eller, om möjligt, köp ett par hantlar. Medan du står med dina ben isär, lyft vikten med din vänstra hand så att den står direkt över huvudet. Håll i armbågen med din högra arm och höj och sänk vikten bakom dig, samt sträck din arm utan att du rör ditt huvud. Upprepa tio gånger och byt sida, tills du gjort totalt två set med tio på varje sida.
  • Medan du står med dina ben isär, ta en skumgummiboll och placera den mellan din högra hand och ben. Tryck bollen med din hand så hårt du kan. Upprepa detta totalt tjugo gånger och byt sida.

Övningar för att tona sladdrig hud på benen

Dessa övningar fokuserar på nedre delen av kroppen, så delar av din överkropp så som armar kommer ta lite längre tid innan du ser skillnad. Cykling, klättring, jogging, gång, eller till och med att ta trappan istället för hissen är alla bra sätt att tona och stärka underkroppen. Få igång en träningsrutin fyra gånger i veckan i en timme per gång.

Ett annat bra sätt att dra åt och tona benen och låren är att sitta på huk med ryggen mot väggen. Bara lyft och sänk kroppen genom att böja på knäna. Du kan även hålla i handvikter medan du gör utfallssteg. Gör fyra set med tolv repetitioner för varje övning.