Att hålla huvudet kallt i gräl: 5 viktiga punkter

november 6, 2017
För att förhindra att ett gräl tar fram det värsta i dig måste du känna dig själv och lära dig att kontrollera dina känslor.

Alla kan vi komma ihåg ett tillfälle när vi befann oss i ett gräl och inte lyckades hålla huvudet kallt. Våra känslor överrumplade oss och vi kunde inte effektivt och konstruktivt försvara vår ståndpunkt.

Att veta hur man grälar – om det inte finns något annat alternativ – är inte lätt. Det är inte något vi blivit lärda.

Dessvärre finns det stunder i våra personliga och arbetsmässiga liv där det inte finns något annat val än att starta dessa spända, komplicerade dialoger.

Men om du lär dig att gräla på ett bra sätt, med kontroll och intelligens samt genom att hålla huvudet kallt, kan du hålla sinnet klart och stå redo att uttrycka dig.

Idag vill vi lägga fram fem strategier för att hjälpa dig hålla huvudet kallt i så stor utsträckning som möjligt.

”Det är omöjligt att argumentera med den dumdristige” – Immanuel Kant

1. Lär känna personen framför dig, men framförallt dig själv

Man balanserar på lina med ett hjärta i ena handen och en hjärna i den andra

Att känna andra är vishet, men att känna dig själv är upplysthet.

Men varför måste jag känna mig själv för att kunna gräla?

  • För att hålla huvudet kallt måste du använda din inre styrka, säkerhet och självkänsla.
  • Om den andra personen säger ”du vet inte vad du pratar om” eller till och med ”ditt ego är för stort”, då kommer inget av det påverka dig eftersom du redan vet vem du är. Det som inte är sant kommer därför inte såra dig.
  • För att vinna en argumentation borde du även känna till den andra personens svagheter.
  • Att till exempel veta att han eller hon har lågsjälvkänsla eller försöker projicera sin osäkerhet som aggressivitet kommer hjälpa dig att förbli avslappnad och säker i dig själv.

Att veta hur man sammankopplar med sig själv och med personen framför sig ger en mer kontroll över situationen.

2. Stäng av dina negativa känslor när du grälar

Om du vill hålla huvudet kallt under ett gräl måste du lära dig att kontrollera dina negativa känslor.

Ilska, stolthet, förbittring, vrede, ångest… alla dessa sätter dig på defensiven med taggarna utåt.

Det kommer en tid när du sätter dig själv i ”attackläge”, och det är då du förlorar kontrollen, slutar argumentera logiskt och kastar ur dig anklagelser och dialog som inte leder någonstans.

För att ta tillbaka tyglarna ska du göra följande:

Visualisera dig själv från utsidan. Tänk dig att du ser på grälet från utsidan, lugn och fridfull.

Tänk nu på vad som kan få situationen att leda någonstans.

Lär dig om 5 steg för att programmera ditt undermedvetna

3. Ge inte ett svar direkt – ge det tid

Man håller upp skylt med ett timglas

När gräl inte leder någonstans och deltagarna inte lyssnar på varandra kommer det inte dröja länge innan de börjar kasta fula ord och okonstruktiv kritik mot varandra. Förr eller senare kommer de säga saker som de ångrar.

Vad är meningen med att bete sig så?

Det finns givetvis ingen mening.

  • För att göra det till en produktiv diskussion och hålla huvudet kallt är det en bra idé att ta dig tid innan du svarar. Hetsa inte.
  • Lyssna noggrant på vad den andra personen säger. Analysera det.
  • Se hur det påverkar dig och tänk sedan noggrant på ditt svar.

Kom ihåg att du inte alltid borde svara på ett sätt som höjer spänningen.

Om du ser att grälet inte kommer leda någonstans och bara är en ursäkt för att såra varandra och släppa på negativa känslor ska du avsluta det.

Glöm inte att vissa gräl inte är värda din möda.

4. Andas djupt för att hålla huvudet kallt

När du är på alerten och mitt i ett gräl kan din hjärna tolka nästan allt som ett hot.

Det är därför ditt hjärta bultar, du börjar skaka, din andning snabbar upp, din mun blir torr, din mage börjar göra ont…

För att hålla dig lugn i stunder som dessa finns det inget bättre än att kontrollera din andning. Ett bra sätt att göra det är att inhalera djupt och andas ut långsamt.

Ett fridfullt sinne resonerar bättre.

Vi rekommenderar även att du läser: Säg farväl till sömnlöshet med dessa 5 andningstekniker

5. Träna din inre frid: gör dig redo för livets utmaningar

Kvinna mediterar i solnedgången

Vardagen kräver mycket av oss: bra argumentationsförmågor, samt frustrations- och kritikhanteringförmågor för att tackla livets många motgångar.

Att vara förberedd på insidan hjälper dig att konfrontera utmaningarna på utsidan.

För att göra det kan det vara väldigt hjälpsamt med följande övningar:

  • Utöva medveten närvaro (mindfulness).
  • Utöva en sport.
  • Kanalisera dina känslor genom konst: skriv, dansa, måla…
  • Vårda ditt inre: ge näring åt din självsäkerhet, självkänsla och jobba på dina värderingar.
  • Utöva aktiv, bestämd dialog, öka ditt vokabulär, jobba på din logik, lär dig strategier du kan använda i alla konversationstyper och som hjälper dig att känna dig självsäker och avslappnad.

Vi är säkra på att du kommer kunna möta framtida gräl på ett mer effektivt och kompetent sätt med våra tips.

MER FÖR DIG