Rengör tjocktarmen med linfrön

Linfrön

Under de senaste åren har linfrön blivit alltmer populära eftersom de har visat sig ha betydande hälsofördelar tack vare sina näringsämnen och omega 3-fettsyror. Dessa frön består av 40% kostfiber, varav en tredjedel är lösliga fibrer och resten är olösliga fibrer. Lösliga fibrer ansvarar för att binda in gifter medan de olösliga ansvarar för att stimulera elimineringen av allt avfall.

Med linfrön kan du rengöra tjocktarmen och återställa dess normala funktioner. Dess innehåll av fibrer, fleromättat fett och fytokemikalier som lignaner gör detta livsmedel till en mäktig allierad för din tjocktarms hälsa. Förutom att hjälpa dig att eliminera gifter bidrar linfrön också till att upprätthålla dess funktion för att hålla dig frisk.

Fördelar med linfrön för att rengöra tjocktarmen

Linfrön

  • Linfrön har en milt laxerande effekt som gynnar matsmältningen och hjälper avfallet att lätt glida vidare genom tarmen så att du kan eliminera det.
  • Egenskaperna hos linfrön ökar tarmrörelserna, vilka i många fall är för långsamma och orsakar kroniska förstoppningsproblem. Förstoppning är ett hälsoproblem som kan orsaka många komplikationer hos dem som upplever det, detta eftersom de drabbade inte lyckas uträtta sitt behov så ofta som de behöver, vilket leder till att de ackumulerar en stor mängd avfall i kroppen. Det kan leda till andra allvarliga hälsoproblem. I denna mening kan regelbunden konsumtion av linfrön vara en av de bästa strategierna eftersom dess laxerande egenskaper återfuktar hårdnad avföring och mjukar upp den så att en tarmtömning blir möjlig.
  • Linfrön har en avgiftande verkan på kroppen, vilket hjälper till att eliminera giftiga ämnen, ackumulerat avfall och överskott från sura ämnen. Dessutom bekämpas irriterande tarmgaser.
  • På grund av dess höga fiberinnehåll, sura fetter och rengörande verkan är linfrön en stor hjälp vid behandling av matsmältningsproblem. Det minskar effekten av gastrit, minskar hemorrojdinflammation, regenererar tarmfloran och förbättrar tarmrörelserna.
  • Egenskaperna hos linfrön hjälper också de som lider av irritabel tarm (IBS) eftersom det minskar dess symtom och hindrar tillståndet från att leda till obehag under dagliga aktiviteter.

Hur du kan rengöra tjocktarmen naturligt med linfrön

  • För att dra nytta av alla fördelarna med linfrön är det mycket viktigt att komma ihåg att det är bäst att köpa linfrön med skal eftersom dessa innehåller mer fiber, lösliga såväl som olösliga, vilket ger dig fler fördelar när du ska rengöra tjocktarmen.
  • För att enkelt äta linfrön och dra nytta av alla dess fördelar bör du mala dem med skalen på tills du får en mycket finkornig blandning som kan ätas utan komplikationer.
  • När du har ditt linfrömjöl redo tar du två matskedar per dag, antingen direkt som det är eller upplöst i ett halvt glas vatten eller juice. För att underlätta din konsumtion kan du också lägga linfrömjölet i blöt i vatten två timmar innan du äter det.
  • Ett annat bra alternativ är att först blötlägga linfröna och sedan blanda dem med vatten när du ska konsumera dem.

När ska du avsluta din tarmrengöring med linfrön?

Tjocktarmen 2

Du kan rengöra tjocktarmen med linfrön kontinuerligt. Någon övre tidsgräns behöver inte sättas. Hur länge en rengöring behöver pågå är också väldigt individuellt. Först bör du tänka på tillståndet hos tjocktarmsinflammationen och mängden gifter som kan ha ansamlats. När du märker resultat kan du sluta äta linfrön, men det är inte ett problem om du fortsätter äta dem som en sund daglig vana. Ät dock inte mer än 1-2 matskedar per dag.

Tips att hålla i minnet

  • Denna naturliga behandling kan vara mycket effektiv så länge du är konsekvent med att tillämpa den.
  • Öka din konsumtion av fiberrika livsmedel, som fullkornsprodukter, frukt och grönsaker. Försök också att ändra din kost och eliminera de livsmedel som kan vara skadliga för din kropp.
  • Anta en sundare livsstil genom att sova bra, motionera, äta långsamt och dricka en tillräcklig mängd vatten varje dag.