Hur man har en positiv attityd i en svår situation

· november 7, 2016
Eftersom vi inte kan förändra det förflutna måste vi fokusera på oss själva och ha en positiv attityd i nuet och framtiden så att livet blir så givande och hälsosamt som möjligt.

Livet ger oss inte alltid vad vi vill ha eller förväntar oss. Det är under tider som dessa som vi tenderar att tro att allt går utför och att inget går bra. Det är då vi måste fundera på huruvida ”glaset är halvfullt” eller ej i relation till vad som drabbar oss. Skulle du vilja veta hur man har en positiv attityd när man ställs inför svåra situationer? Vi vill erbjuda dig några tips i denna artikel.

Ha en positiv attityd och var tacksam

Visst är det svårt att ha ett leende på läpparna när saker går stick i stäv med vad vi vill. Då är det svårt att säga ”tack” till livet. Men det är nödvändigt för att kunna gå vidare.

En positiv attityd kommer förbättra din självkänsla och din attityd mot problemen. Vi genomgår alla dåliga tider eftersom det helt enkelt är så livet är. Det viktiga i frågan är hur du konfronterar dessa svåra tider och gör dem till nya möjligheter.

Om du genomlever en horribel period i livet kommer detta otvivelaktigt störa både ditt yttre ochäven inre jag. Du kommer till exempel bli sjuk, få rynkor, bli irritabel, vara oförmögen att fokusera… och listan bara fortsätter.

En problematisk situation kan påverka vartenda steg du tar, såväl som dina relationer med personerna omkring dig, din hälsa etc. Det kan därför verka som ett ostoppbart hjul, en ond cirkel eller hur du nu väljer att tänka på det. Vad fallet än är så verkar det som om du går runt med huvudet i ett mörkt moln och att stormar är allt som omger dig.

Gråtande kvinna

Det finns inget du kan säga när det verkar som att saker och ting bara vägrar att bli bättre. Dåliga nyheter avlöser varandra under lång tid. Det blir allt svårare att komma bort från dina problem och finna den friska luft vi alla behöver.

Men misströsta ej. Det är möjligt att förbättra dina dagar och ditt liv, såvida du har den nödvändiga övertygelsen och attityden. Få in i sinnet att allt kommer bli bra, och fall inte offer för att tänka att du kommer förföljas av olycka för resten av livet.

Råd för att hindra det dåliga från att påverka dig så mycket

Det handlar inte om att känna sig känslolös eller som en maskin. Självklart kommer dåliga saker förändra ditt liv. Men ”extremer är aldrig bra”, som de säger. Det är därför du bör försöka vara lite mer graciös med dig själv. Följande råd för att upprätthålla en positiv attityd även när du ställs inför svåra situationer kommer vara till stor hjälp:

Uppmärksamma de bra sakerna

Frihet utomhus

Du har tusentals saker att le över! Allt som sker i ditt liv (bra eller dåligt) utgör lärdomar för att bli starkare, för att anlända till din destination snabbare. Tro på denna grundläggande idé för att finna den ljusa sidan i varje situation (ditt glas kommer vara halvfullt).

Detta kanske är svårt för dig av olika anledningar, men det är värt ansträngningen. Du måste alltid finna en balans för det goda och det dåliga… och analysera vilket som väger tyngre. Hitta positivitet i allt för att få ett bättre perspektiv på livet.

Hitta lärdomen

Utöver att finna det positiva i alla situationer ska du försöka hitta en lärdom att dra nytta av. Livet är den bästa lärare du någonsin kommer få. Detta kommer hjälpa dig att förstå allt som drabbar dig, och du kommer på så sätt kunna tackla liknande situationer i framtiden. Var förberedd på allt. Dra lärdom av alla problem du ställs inför och använd därefter dessa livsläxor i specifika situationer för att växa och mogna.

Detta kommer även förbättra din självkänsla och förebygga att du mår dåligt igen.

Hitta en lösning

Varje problem har ett svar, även om de ibland är svårare att hitta än en gömd skatt mitt i havet. Men oroa dig inte, för du kommer finna en lösning. Snarare än att tänka på problemen ska du istället fokusera på hur du kan fixa dem.

Detta kommer ändra din negativa attityd och på så sätt hjälpa dig att vara nöjdare med dig själv, för du gör något åt saken. Gör därför en handlingsplan som leder dig till en effektiv, snabb och komplett lösning. Kom ihåg att om du gråter för att du inte kan se solen så kommer tårarna hindra dig från att se stjärnorna!

Glöm inte framtiden

person hoppar över en klyfta i berg

När du har ett problem eller något går fel och du blir fast i det förgångna, eller ibland nuet, så begår du ett misstag! Du kan inte förändra vad som redan skett, så du bör istället tänka på morgondagen, som aldrig är bestämd. Snarare än att oroa dig för mycket över vad som redan skett, ska du tänka på hur du skulle kunna må från och med nu. Håll sinnet fokuserat på framtiden, hur du än vill att den ska vara, vilka steg du ska ta osv.

Tala positivt

Tänkande affärsman

Det negativa du håller fast vid när saker går dåligt reflekteras även i sättet du talar på och hur du beter dig mot andra. Du spenderar förmodligen din tid med att klaga över allt och alla. Inget bra kommer från dina läppar och de vanligaste orden du yttrar är ”nej”, ”aldrig”, ”omöjligt”, ”sorgligt” och ”dåligt”.

Förändra sättet du pratar för att attrahera positiva saker och få en mer positiv attityd! Säg ”ja”, ”det är möjligt”, ”lycka” och ”bra” nästa gång du talar med någon eller tänker på något.

Du kommer långsamt se hur små förändringar kan vara de första stegen mot återhämtning. Var självsäker och ha tro på att du kommer kunna njuta av livet, som är vackert i alla sina upp- och nedgångar.

Boothman, N. (2000). How to Make People Like You in 90 Seconds or Less. Computer Fraud Security. https://doi.org/10.1016/S1361-3723(07)70102-1

Liver, Y., van der Pligt, J., & Wigboldus, D. (2007). Positive and negative associations underlying ambivalent attitudes. Journal of Experimental Social Psychology. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2006.02.012

Katz, D. (2002). The Functional Approach to the Study of Attitudes. Public Opinion Quarterly. https://doi.org/10.1086/266945

Olson, M. A., & Fazio, R. H. (2001). Implicit attitude formation through classical conditioning. Psychological Science. https://doi.org/10.1111/1467-9280.00376

Paton, N. (2011). Positive thinking. Occupational Health.