Övningar som hjälper dig att förebygga Alzheimers sjukdom

· mars 5, 2017
Alzheimers är en neurodegenerativ sjukdom som drabbar miljontals människor runtom i världen. För att förebygga sjukdomen måste man se till att hålla sinnet igång och prova på nya aktiviteter varje dag.

Alzheimers sjukdom är en neurodegenerativ sjukdom som karaktäriseras av förlust av korttidsminne och olika kognitiva kapaciteter, såsom tal och koncentration. Det är en av de vanligaste formerna av demens.

Alzheimers dyker främst upp hos människor som är 65 år eller äldre. Den förväntade livstiden är bara tio år efter att man diagnostiserats. Man uppskattar att runt 25 miljoner människor lider av sjukdomen.

I den här artikeln ska vi ta en titt på några övningar som hjälper dig att hålla igång hjärnan. Övningar som dessa kan hjälpa dig att senarelägga eller helt förebygga Alzheimers.

Att förebygga Alzheimers sjukdom

Det har gjorts många framsteg sedan sjukdomen först upptäcktes av Emil Kraeplin och Alois Alzheimer 1906. Det finns dock fortfarande aspekter av sjukdomen vi inte förstår.

Vi vet till exempel inte exakt vad som får den att dyka upp, men vi vet att vi kan förebygga den innan vi blir äldre.

Att göra vissa övningar och äta vissa livsmedel kan inte helt garantera att vi inte drabbas när vi blir äldre, men det kan hjälpa och vi kan åtminstone säga att vi försökte.

Det finns många faktorer som influerar sjukdomens början. Bland dem hittar vi stress, arterioskleros och diabetes. Alla dessa snabbar upp åldrandet av hjärnan.

Att vara kvinna och ha genomgått klimakteriet kan också sätta dig i riskzonen. Detta eftersom din kropp har slutat producera östrogen – ett hormon som främjar din hjärnhälsa.

Låt oss ta en titt på några utmärkta övningar för att träna din hjärna, som kan vara mycket hjälpsamma i att senarelägga eller förebygga Alzheimers.

Övningar för att träna hjärnan

Ditt sinne är som en muskel, och precis som alla muskler måste den tränas. Om du inte gör det ofta kommer den att förtvina.

Här kommer några vanor du kan lägga till i din dagliga rutin för att öka din cerebrala kapacitet:

1. Bada med ögonen stängda

Försök att ta ett bad en gång i veckan med dina ögon stängda. Hitta var kranen, tvålen och schampot är utan att titta. Kika inte ens lite.

På så sätt utvecklar du dina andra sinnen, såsom din känsel, och gör att din hjärna får arbeta mer än normalt.

2. Använd din icke-dominanta hand

Om du är högerhänt kan du använda din vänsterhand och vice versa för vanliga sysslor. Det kan röra sig om att borsta tänderna eller håret, skriva, öppna skåp, använda musen, skära upp mat, ta tag i glas, mm.

3. Ändra var du lägger saker

Din hjärna blir van vid att använda vissa föremål på vissa platser. Den vet till exempel att dina underkläder är i översta lådan eller att du har mjölken i kylskåpet. Genom att ha det så blir vi lite ”lata” och gör allt från minnet.

Utmana dig själv att lägga saker på nya platser. Tänk om du lade underkläderna i en ny låda? Du kan byta möbleringen i huset. Du kan till och med byta var du har ditt skrivbord på kontoret.

4. Ta en ny rutt varje dag

Samma sak gäller vägen du tar till jobbet, skolan, gymmet, matbutiken, mm.

Om du vanligtvis använder samma transportsätt ska du byta det. Om du åker bil eller cyklar ska du ta en annan rutt. Hjärnan måste överraskas då och då.

Genom att göra det förhindrar du även att livet blir tråkigt och rutinmässigt.

5. Memorera telefonnummer och datum

Vi använder inte våra hjärnor för att förvara information lika mycket som vi brukade, nu när vi använder smarta telefoner och datorer. Därför är det vanligt att vi inte kan numret till vår partner eller våra föräldrar. Du kanske till och med inte vet ditt eget telefonnummer!

Försök att inte använda dessa enheter eller ens papper som stöd. Kom ihåg viktiga datum utan att ha skrivit ned dem någonstans.

Samma sak gäller GPS-kartor och miniräknare. Dessa saker har, även om de gör livet enklare, gjort våra hjärnor väldigt lata.

Vi vet till exempel inte hur vi ska komma till vår bästa väns hus eller ens vad 2 x 5 är. Tänk på vägen du ska ta innan du lämnar huset, och gör dessa uträkningar i huvudet!

6. Läs mer

Böcker hjälper oss att uppmuntra fantasin och stärka hjärnan. När du läser anstränger sig hjärnan att ”tänka” på vad som händer. Den måste sammankoppla information och datum som författaren låtit flöda ut över sidorna.

Läs inte saker bara för att du måste, såsom för skolan eller jobbet. Försök att hitta noveller eller science fiction du gillar. En annan idé är att läsa högt för att stimulera din hörsel.

Andra övningar för att förbättra dina hjärnfunktioner

Utöver ovan nämnda övningar finns det många andra aktiviteter du kan börja med. Dessa tränar din hjärna och kan förebygga Alzheimers:

  • Gå baklänges utan att vrida på huvudet.
  • Gör ordsökningar, sudoku och gåtor.
  • Bär klockan på ”fel” arm.
  • Klä på dig med ögonen stängda.
  • Läs tidningar uppochned.
  • Träna regelbundet.
  • Var nyfiken, leta upp intressant information om saker.
  • Var positiv.
  • Ät en nyttig kost.
  • Drick mycket vatten.
  • Sov mellan sju och åtta timmar per natt.
  • Meditera.
  • Lär dig nya ord, använd synonymer och antonymer för att säga samma sak.