Naturliga tips för fastare byst

Riktade övningar kan hjälpa till att tona musklerna runt bysten för att återställa förlorad fasthet. Det är även viktigt att du alltid bibehåller en god hållning.

Barnafödsel och ålder kan göra att många kvinnors byst börjar hänga, men det finns ingen anledning att vända sig till kirurgi. I dagens artikel kommer vi avslöja några övningar och tips som kan hjälpa dig som vill uppnå en fastare byst.

Hängiga bröst: Ett naturligt fenomen

Kvinnor upplever många förändringar när de fyller 40. Utöver tidiga tecken på klimakteriet finns det många synliga, fysiska förändringar, inklusive att bysten kan förlora sin fasthet.

Faktorer som kan bidra inkluderar:

  • Amning
  • Graviditet
  • Snabb viktnedgång
  • Snabb viktuppgång
  • Näringsbrister
  • Dåligt sittande BH
  • Ansträngande träning
  • Bröstcancer
  • Hormonproblem
  • Andningssjukdomar (såsom tuberkulos)
  • Tung rökning
  • Konsumtion av för mycket läsk eller alkoholhaltiga drycker

Det är viktigt att komma ihåg att brösten inte har några muskler utan består av fett, bindväv och mjölkkörtlar. Det är därför det är ett av de första områden som minskar när du går ner i vikt, medan det motsatta händer när du går upp i vikt.

Låt oss titta på tre olika sätt att få en fastare byst:

  • Naturliga behandlingar
  • Hälsosamma vanor
  • Träning

Vi rekommenderar att du läser: 10 varningstecken på bröstcancer

Naturliga sätt att förbättra bysten

När det kommer till huskurer för att stärka bystregionen kan du välja mellan:

Is eller kyla

Isbitar

Bada i vatten som är så kallt som du klarar av. Om det inte lockar dig ens under sommaren kan du massera området med isbitar. Upprepa det varje dag.

Rom och citron

Denna behandling kräver 125 ml rom och saften från en citron. Blanda dessa och låt stå över natten. Massera sedan in det på bröstområdet på morgonen. Låt sitta i tio minuter innan du sköljer med kallt vatten.

Lavendel- och tistelkräm

Du kan hitta denna i hälsokostbutiker eller göra din egen med 40 g vaselin, 20 droppar eterisk lavendelolja och 1 gram tistelextrakt.

Massera in på bröstområdet nerifrån och upp. Skölj inte.

Bananer

Allt du behöver är en mogen banan eller två. Ta bort skalet och mosa dem med en gaffel. Applicera denna smet på din byst och låt sitta i 30 minuter innan du sköljer med varmt eller kallt vatten. Upprepa tre gånger per vecka.

Äggvita

Äggvita

Vispa en äggvita tills den blir tjock och bred sedan ut den på din byst. Tillsätt ett extra ägg om du behöver. Låt sitta i 30 minuter innan du sköljer med varmt vatten.

Hälsosamma vanor för en fastare byst

Du har precis lärt dig några huskurer. Nu är det dags att fokusera på dagliga vanor du kan ändra.

Följ inte extrema dieter

När du tappar vikt snabbt på kort tid förlorar dina bröst sin fasthet och storlek. Det är dessutom inte bra för din hälsa.

Välj rätt BH

Om du tränar mycket ska du bära en sport-BH. För andra aktiviteter ska du se till att BH-banden passar dig bra (och aldrig gör ont).

Med tiden förlorar din BH sin förmåga att stödja dig. Byt det elastiska eller köp en ny.

Det är även viktigt att du väljer en BH som är bra för din bröststorlek. Om du kan ska du undvika att använda bygel eftersom den inte är bra för dina bröst, även om den stödjer dig bättre.

Utsätt inte dina bröst för solen

Sola

Du kanske aldrig besöker nudiststränder, men bikinis kan vara väldigt små och inte täcka ditt bröstområde ordentligt.

UV-strålar får huden att tappa sin elasticitet. Se alltid till att använda en hög solskyddsfaktor och försäkra att hela bysten är täckt.

Sluta röka och dricka alkohol

Det förbättrar din generella hälsa och motverkar en hängig byst.

Bibehåll god hållning

Att huka dig framåt när du sitter är inte bra för din rygg eller ryggrad. Det påverkar även hur fast din byst är. Det är också en dålig idé att lyfta tunga föremål från golvet.

Ät nyttigt

Äpple

Lägg till mer näringsämnen i din diet, speciellt kalcium, vitaminer, kolhydrater, essentiella fettsyror och mineraler.

Se även: Tips för en nyttig frukost

Övningar för en fastare byst

Träning är väldigt viktigt rent generellt. Det finns dock specifika rutiner som riktar in sig på bröstvävnaden och bröstmusklerna. De mest rekommenderade övningarna är:

Bänkfjärilar

Ligg på rygg på en träningsbänk och sträck upp armarna. Böj på armbågarna något och sänk armarna tills de går parallellt med golvet. Håll denna position i några sekunder innan du återgår till startpositionen. Du kan lägga till motstånd i form av en hantel i vardera hand.

Stående fjärilar

Stå med fötterna i axelbredd och knäna något böjda. Dina armar bör hänga vid sidorna. Höj dem till bröstet och återgå sedan till startpositionen. Du kan lägga till motstånd i form av en hantel i vardera hand.

Sittande fjärilar

Sport-BH

Sitt på en stol. Din rygg bör vara rak och ha bra stöd. Sätt fötterna stabilt mot golvet. Ta en hantel i vardera hand och håll ut armarna åt sidorna.

Höj armarna tills de är i axelhöjd. Räkna till tio och återgå till startpositionen. Du kan variera denna träning genom att höja armarna framför dig, sida vid sida.