Vad är nattljus och vilka fördelar har den?

december 14, 2019
Nattljus används som medicinalväxt tack vare dess många olika komponenter och egenskaper. Den används inte bara för att lindra inflammation, utan också för att öka fertilitetsnivån hos kvinnor.

Nattljus, vars vetenskapliga namn är oenothera, är en typ av ört med många fördelar. Den kommer ursprungligen från olika områden i Nordamerika, Asien och Europa, och har under lång tid använts som en medicinalväxt.

Växten har en ljusgul blomma, vars kronblad har en stark lukt. Knoppen öppnar sig på eftermiddagen och växten kan bli upp till en meter hög.

Den växer vanligtvis i eller nära:

  • Trädgårdar
  • Vägar
  • Motorvägar
  • Hamnar
  • Ödemarker
  • Järnvägsspår

Det är vanligare att man använder nattljusolja än att man gör infusioner på den. Olja utvinns från fröna och vid produktionen koncentrerar man oljan i gulaktiga gelatinkapslar.

De många olika komponenterna i nattljus är vad som gör blomman till en mångsidig och fördelaktig medicinalväxt. Dessa är bland annat:

  • Omega-6
  • Linolsyra
  • Fiber
  • Aminosyror
  • C-vitamin
  • Kalium
  • Koppar
  • Järn
  • Kalcium (viktigt för benen)
  • Zink
  • Magnesium

Du kanske även vill läsa: Så får du i dig kalcium utan mejeriprodukter

Nu ska vi titta närmare på nio fördelar samt möjliga risker vid konsumtion av nattljus.

1. Nattljus är antiinflammatorisk

Nattljus är antiinflammatorisk

Nattljus har egenskaper som verkar bedövande. Det används vid behandling av sår, benvärk och magbesvär. Denna växt lindrar och minskar svullnad.

På samma sätt kan den hjälpa vid muskelsträckningar, då smörjer man in några droppar på det ömmande stället för att lindra obehaget.

Missa inte att läsa: Råd och kurer för att behandla bensmärta

2. Antioxidativ

Nattljus ger skydd och återfuktning till huden, och lindrar också smärta och inflammation. Det förbättrar också torr hud, vilket gör nattljusolja till ett bra alternativ för att bibehålla en jämn och fin hy.

Tack vare dess antioxidanter kan det minska rynkor och fördröja effekterna av åldrande på områden som ansikte och händer.

3. Nattljus och dess fördelar: bra för fertiliteten

Kan hjälpa fertiliteten

Kvinnor som försöker bli gravida kan använda nattljuskapslar för att öka chanserna för snabbare och mer effektiv befruktning.

Nattljusolja stimulerar produktionen av livmoderhalssekret – en vätska som utsöndras av livmoderhalsen och underlättar för spermierna att komma fram till ägget.

4. Minskar besvär vid diabetes

Har man diabetes kan nattljus vara ett underbart komplement för att minska besvär eftersom det hjälper till att balansera insulinnivåerna i blodet.

Samtidig lindrar det besvär som förlust av känsla, stickningar och domningar som är vanligt att uppleva vid mild diabetisk neuropati.

5. Hjälper mot menssmärtor

Kan minska menssmärta

Anledningen till varför nattljus kallas för ”kvinnans växt” är för att det minskar symptomen som förekommer före menstruationen. Samtidigt hjälper det till att lindra besvär och sjukdomar som:

  • Tarminflammation
  • Illamående
  • Vätskeretention
  • Kolik
  • Känsliga bröst
  • Hormonobalans

Att ta en kapsel om dagen kan lindra många av de problem som kommer i samband med menstruationen. Det är dock viktigt att du rådfrågar en läkare för att säkerställa att nattljusolja är lämplig för just dig.

6. Mildrar klimakteriebesvär

Klimakteriet är det tillstånd där den naturliga nivån av reproduktiva hormoner börjar minska. Alla kvinnor går igenom det när de fyller fyrtio eller femtio.

Några av de symptom som vissa kvinnor kan uppleva i klimakteriet är:

  • Humörförändringar
  • Värmevallningar
  • Oregelbundna menstruationsperioder
  • Vaginala infektioner
  • Försvagning i benen

Hur hjälper nattljus i detta fall? Det lindrar eller minskar klimakteriesymptom eftersom det ger kroppen ett naturligt hormonellt tillskott.

Det går inte att undvika klimakteriet, men man kan se till att vara beredd när det kommer.

7. Hjälper vid osteoporos

Nattljusolja ökar bentätheten

Osteoporos är ett tillstånd där benen blir skadade och blir därmed svagare och sprödare, och därför mer benägna att gå sönder. Detta händer när benvävnaden inte kan absorberas eller ersättas av kroppen.

Det är en kronisk sjukdom; därför tenderar det att vara under flera år eller resten av livet, och det finns inget botemedel. Vid osteoporos ordinerar läkare medicin, kost och motion som hjälper till att bibehålla benens styrka och uthållighet.

Nattljus ökar tätheten i benen och fördröjer förlusten av benvävnad, så det fungerar som ett effektivt alternativ för att lindra effekterna av osteoporos.

8. Nattljus och dess fördelar: friska naglar

Det är viktigt att sköta om hälsan i hela kroppen, och det innebär även naglarna. Skadade naglar ser inte bara dåligt ut, det är också en spegling av vår hälsa.

Det är viktigt att agera när naglarna är sköra och har ränder. Bland annat kan man konsumera denna växt för att förbättra hälsan hos naglarna genom att den reparerar skadorna och gör att de ser jämna, rena och friska ut.

9. Ansiktsproblem

Nattljus har många fördelar för huden

Tack vare de antioxiderande och antiinflammatoriska egenskaperna hos nattljus, är detta ett bra alternativ för att förebygga eller bota problem som:

Anledningen till detta är för att nattljus hjälper till att lösa upp ansamlingarna av fett i porerna.

Det är också användbart att bekämpa atopiskt eksem – en sjukdom som gör att huden ser hård och torr ut, och orsakas av allergier. Nattljusolja eller kapslar är ett effektivt alternativ vid denna typ av hudproblem.

Risker vid konsumtion

Biverkningarna vid konsumtion av nattljus är minimala; det är dock viktigt att vi nämner dem så att du känner till dem:

  • Diarré
  • Gastrointestinala reaktioner
  • Huvudvärk

Vi rekommenderar att du rådfrågar en läkare för att få veta hur nattljus kan gynna just din hälsa.

  • Timoszuk M, Bielawska K, Skrzydlewska E. Evening Primrose (Oenothera biennis) Biological Activity Dependent on Chemical Composition. Antioxidants (Basel). 2018;7(8):108. Published 2018 Aug 14. doi:10.3390/antiox7080108
  • Zaugg, J., Potterat, O., Plescher, A., Honermeier, B., & Hamburger, M. (2006). Quantitative analysis of anti-inflammatory and radical scavenging triterpenoid esters in evening primrose seeds. Journal of Agricultural and Food Chemistry54(18), 6623–6628. https://doi.org/10.1021/jf0611466
  • del Dujo, S., Escriche, M. R., & Ramillete, S. (2004). Aceite de onagra y mastalgia en el síndrome premenstrual. Matronas profesión5(16), 21-24.
  • Shahidi, F., Amarowicz, R., He, Y., & Wettasinghe, M. (1997). Antioxidant activity of phenolic extracts of evening primrose (Oenothera biennis): A preliminary study. Journal of Food Lipids4(2), 75–86. https://doi.org/10.1111/j.1745-4522.1997.tb00082.x
  • Omran, O. M. (2012). Histopathological study of evening primrose oil effects on experimental diabetic neuropathy. Ultrastructural Pathology36(4), 222–227. https://doi.org/10.3109/01913123.2012.662268
  • Mahboubi M. Evening Primrose (Oenothera biennis) Oil in Management of Female Ailments. J Menopausal Med. 2019;25(2):74–82. doi:10.6118/jmm.18190
  • González Minero, Francisco José, & Bravo Díaz, Luis. (2017). Estudio botánico y farmacéutico de productos con aplicación en cosmética y cuidado de la piel. Ars Pharmaceutica (Internet)58(4), 175-191. Recuperado en 10 de enero de 2019, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&;pid=S2340-98942017000400007&lng=es&tlng=es.