Livsmedel som skyddar mot Alzheimers

· februari 4, 2019

Vi vet idag fortfarande inte vad som orsakar Alzheimers. Studier säger att det associeras med uppkomsten av senila plack och förlusten av den kemiska substans som möjliggör kommunikation mellan nervcellerna. Så hur kan vi förhindra denna försämring av hjärnan? Bra vanor, mental stimulering och en bra diet skyddar mot Alzheimers.

Det finns särskilda livsmedel som minskar den kardiovaskulära risken. Med andra ord kan deras naturliga komponenter förebygga att den skrämmande amyloidplacken dyker upp, vilket naturligt skyddar mot Alzheimers.

Det betyder dock inte att du med säkerhet kommer slippa Alzheimers. Det handlar helt enkelt om att ha goda näringsvanor samt en hälsosam och bra diet som du kan komplettera med några vanor för ditt beteende och tänkande, där du tränar din hjärna och nyfikenhet så mycket som möjligt.

Livsmedel som skyddar mot Alzheimers

1. Citrusfrukter

Citroner kan skydda dig

Vi kan inte prata om livsmedel som skyddar mot Alzheimers utan att nämna citrusfrukter, såsom citron, apelsin, jordgubbar, mango och blåbär, eftersom de är antioxidanter och innehåller fantastiska mängder vitamin C. Dessa beståndsdelar hindrar skadliga ämnen från att ansamlas i din hjärna. De är utmärkta rensare och beskyddare.

2. Curry

curry

Om du inte redan gör det borde du börja använda kryddan i köket – speciellt gul curry. Den är ju för det första jättegod, men den innehåller dessutom stora mängder gurkmeja.

Den har även intressanta, medicinska egenskaper som förebygger Alzheimers. Detta tack vare sina antiinflammatoriska aspekter som påverkar uppkomsten av plack, som kan blanda sig med blodet och höja de cerebrala riskerna.

3. Vin

Vin och druvor

Vin har anti-inflammatoriska egenskaper som förebygger att hjärnvävnaden inflammeras, vilket i sin tur minskar risken för att utveckla demens eller neurodegenerativa sjukdomar såsom Alzheimers. Vi rekommenderar starkt att endast dricka ett glas vin om dagen.

4. Vitamin D

vitamin D

Det är en utmärkt vitamin som du kan få från solljus och ett visst antal livsmedel. Den stimulerar ditt immunsystem att göra sig av med betaamyloidproteiner, som orsakar den hjärnskada som i sin tur leder till Alzheimers.

Du kan hitta vitamin D på apotek eller naturbutiker, men det är bäst att få i sig den naturligt, via fet fisk, soja, ägg och till och med vitamin D-berikat spannmål.

5. Kaffe

Kaffe i kopp

Nyligen genomförda studier i Journal of Alzheimer’s Disease säger att koffein erbjuder visst skydd mot uppkomsten av Alzheimers – något som inte har observerats i andra drycker. Kaffe förebygger ansamlingen av proteiner som skadar neuronerna i hjärnan, vilket saktar ner sjukdomen hos personer som redan drabbats av de första symtomen.

6. Vitamin B

Frukter och fiskVitamin B – utmärkt för att förebygga Alzheimers

Att ha goda mängder vitamin B är viktigt för din hälsa så att du kan ta hand om dina ben, ditt hår och dina tänder. Det är även bra för att förhindra PMS.

Att konsumera vitamin B möjliggör för dig att sänka nivån av homocystein i ditt blod, som är ett ämne som är skadligt för din hjärna och gör att dina nervceller förlorar sin funktionalitet.

Du kan hitta denna vitamin i livsmedlen du ser i bilden ovan: valnötter, fullkorn, bananer, broccoli, ananas, pepparfrukter, äpplen, ägg, soja, mm… Tveka inte att inkludera dem i din diet!

Se till att inkludera dessa livsmedel som skyddar mot Alzheimers i din kost.

  • Gu, Y., & Scarmeas, N. (2011). Dietary Patterns in Alzheimers Disease and Cognitive Aging. Current Alzheimer Research. https://doi.org/10.2174/156720511796391836
  • Barak, Y., & Aizenberg, D. (2010). Is dementia preventable? Focus on Alzheimers disease. Expert Review of Neurotherapeutics. https://doi.org/10.1586/ern.10.159
  • Miranda, A., Gómez-Gaete, C., & Mennickent, S. (2017). [Role of Mediterranean diet on the prevention of Alzheimer disease]. Revista Medica de Chile. https://doi.org/10.4067/S0034-98872017000400010