Livsmedel man bör ha i kosten för att förebygga slapp hud

mars 5, 2019
När man försöker förebygga slapp hud på kroppens olika delar är det bra att tillsätta livsmedel så som oliver, torkad frukt, gurka och morötter i sin kost.

Områdena på kroppen som ofta påverkas av slapp hud är armarna, magen och ansiktet. Ta reda på de bästa livsmedlen som kan bekämpa och förebygga slapp hud nedan.

Vad orsakar slapp hud?

Tillsammans med cellulit är slapphet en av de vanligaste skönhetsmardrömmarna. Det verkar som att inget man gör kan få det att försvinna för gott. Slapphet är en förlust av spänst i huden. Det orsakas av förlust eller minskning av kollagen och elastan som ansvarar för att stöda vävnader.

De mest påverkade områdena tenderar att vara ansiktet (ögonlock och haka), armar, lår och mage.

Det finns flera olika orsaker till slapphet, men den främsta är åldring. Med tidens gång tappar proteinerna som ansvarar för att upprätthålla fast hud sin funktion. Fetma, många graviditeter, snabb viktnedgång och dålig kosthållning med lågt innehåll av proteiner kan också accelerera denna naturliga mänskliga process.

Det är viktigt att ta i hänsyn dagliga aktiviteter som kan förebygga eller sätta stop på slapphet. Till exempel kan man börja med en nyttigare kosthållning, göra måttlig och intensiv träning, undvika att vara stillasittande och inte exponera sig till mycket sol. Solen bidrar nämligen till att man får rynkor och fläckar på huden.

Livsmedel för att förebygga slapp hud

Det finns en hel rad utmärkta behandlingar för ändamålet att förebygga slapp hud i armar, mage och ben, bland annat tonande krämer och elektrisk stimulering. Men egentligen är det bästa alternativ att förbättra sin kosthållning och se till att man får tillräckligt mycket motion.

Då man pratar om slapphet finns det några livsmedel som man inte kan utelämna från sin kost:

1. Torkade frukter och nötter

Torkad frukt och nötter

Mandlar, hasselnötter och pistagenötter innehåller fördelaktiga fettsyror som ansvarar för att återhämta hudens kraft och återge syre till kroppens celler. Samtidigt gör torkade frukter läderhuden mera elastisk och förbättrar resultaten av fysisk träning.

2. Citrusfrukter

Apelsin och grapefrukt är två frukter som man bör äta mera av om man vill bli av med slapphet. Citrusfrukter bidrar med C-vitamin som tillåter produktion av kollagen.

Dessutom innehåller de proteinerna som är nödvändiga för att hjälpa huden från att bli skrynklig och som håller huden fast.

3. Gurka

Gurka på ansiktet

Denna smarriga grönsak är till 96% vatten vilket är perfekt om man inte gillar att dricka stora mängder vanligt vatten. Gurka bidrar också med enzymer som tar hand om blodkärlen och vävnaderna.

Man kan såklart också använda gurkan externt i form av en ansiktsmask som inte bara minskar slapphet, men även återfuktar läderhuden. Skär upp en gurka i skivor och lägg dem på ansiktet. Låt vara kvar i 15 minuter.

4. Morötter

Slapphet i ansiktet tenderar att hända efter 45 års ålder. Det kan även märkas av innan om man exponeras till för mycket sol.

Ett sätt att undgå detta är att äta mycket råa morötter. Denna härliga orangea grönsak innehåller en stor mängd betakaroten, ett näringsämne som gynnar produktionen av kollagen och elastan, och kan hjälpa med att förebygga slapphet.

Dessutom kan man dra nytta av dess egenskaper genom att göra en naturlig ansiktsmask. Använd det två gånger i veckan innan du lägger dig.

Ingredienser:

  • 1 morot
  • 1,25 dl vatten

Tillagning:

  • Skala moroten och skär i mynt eller små kuber.
  • Lägg morot och vatten i en mixer.
  • Mixa tills du får en slät massa, inte en vätska.
  • Tvätta ansiktet med en neutral ansiktstvål och applicera ansiktsmasken.
  • Låt vara kvar i 15 minuter och skölj sedan med varmt vatten.
  • Applicera en återfuktande kräm på huden efteråt.

5. Oliver

Olivolja och oliver

Oliver är ett väldigt näringsrikt livsmedel som innehåller omega-3 och omega-6 fettsyror.

De har egenskapen att reparera vävnader och förbättra läderhudens hälsa. A-vitamin i oliver hjälper att minska slapphet.

6. Olivolja

På tal om oliver kan vi inte undgå att tillsätta olivolja till listan. Att äta denna ”guldvätska” förbättrar inte endast hälsan utan har också ett estetiskt användningsområde.

Olivolja innehåller fettsyror av hög kvalitet som hjälper i pånyttfödelse av celler och vävnader, och saktar ner tecken på åldrande. Man kan dessutom äta det till alla måltider för att njuta av dess goda smak.

7. Äpplen

Ät äpplen för att undvika slapphet i kroppsdelarna

Skalet på denna härliga frukt innehåller ursolsyra som är aktivt inblandad vid tillväxt av muskler, reparation av vävnader och i produktion av kollagen och elastan. Därför är äpplen ett utmärkt hjälpmedel vid bekämpning av oönskad slapphet.

Testa att äta dem råa och med skalet på. De innehåller knappt några kalorier överhuvudtaget, är mättande och innehåller mycket vatten. De är ideala om man försöker banta men känner sig sugen på att äta något.

8. Baljväxter

Glöm inte att tillsätta baljväxter så som linser och bönor av olika varianter i kosten. De innehåller alla bland annat järn, mineraler och folsyra som är utmärkta för kroppen.

Om man tränar för att tona musklerna och undvika slapphet är dessa livsmedel speciellt viktiga. De ger en styrka och resistens för träningen. De hjälper också i de områden som man vill förbättra.

  • Gomes, E. A. (2011). Radiofreqüência no tratamento da flacidez. Faculdade Ávila.
  • Segers, A. M., de Forteza, I. E., Conforti, F. Y., & Abulafia, J. (1985). Celulitis. Medicina Cutanea Ibero-Latino-Americana. https://doi.org/10.1016/S0212-5382(03)71862-7
  • American Academy of Dermatology. Many ways to firm sagging skin.www.aad.org/public/skin-hair-nails/anti-aging-skin-care/firm-sagging-skin