Lär dig att lindra tendinopati med naturliga lösningar

september 23, 2019
Om du behöver ett effektivt sätt att lindra tendinopati så kanske du ska prova följande naturliga kurer. Några viktiga tips, inklusive vissa livsmedel och tillskott, kan hjälpa dig att minska smärtan.

Tendinopati, eller sjukdomar i senorna, är lika vanligt som det är irriterande. Det finns flera situationer där det kan uppstå, såsom vid ohälsosamma rörelser eller överansträngning. Det går dock att lindra tendinopati.

Tendinopati inträffar när senorna blir inflammerade. Precis som med alla inflammationer kommer man uppleva smärta. Det uppstår ofta när man gör överdrivna rörelser, repetitiva rörelser eller överanstränger ett område.

Det är vanligast att utveckla tendinopati i knäna, axlarna, överarmarna, händerna och fötterna, men alla senor löper risken att drabbas. Om du behandlar det i tid är chansen att återhämta sig goda.

Det bör dock behandlas på ett korrekt sätt och med fysiska behandlingar.

Fyra steg för att lindra tendinopati

Kvinna med ömma senor

Återhämtningen från tendinopati måste börja hemma. För att snabba på din återhämtning måste du komplettera behandlingen från en specialist med de fyra steg vi går igenom nedan.

1. Vila

Det är viktigt att vila för att den drabbade vävnaden ska kunna läka. Det innebär dock inte att du ska sitta helt stilla och inte göra något, för det kommer bara bidra till stelhet i området.

Undvik dock aktiviteter som ökar smärtan, såsom påfrestande sport och hårt arbete. Om du kan ska du försöka ägna dig åt övningar som inte påfrestar senorna eller leder till smärta. Vattensporter är ett utmärkt alternativ.

När du märker att svullnaden lagt sig ska du komplett och varsamt röra på leden för att bibehålla dess flexibilitet.

Läs även: Ingefära och gurkmeja för smärtlindring för lederna

2. Is

Is är ett perfekt redskap när det kommer till återhämtning eftersom den hjälper till att minska inflammation, smärta och muskelspasmer. Använd isbad, ispaket eller ismassage.

  • För att göra en ismassage behöver du bara frysa ett ispaket och sedan applicera det på området medan du gör varsamma rörelser i runt 20 minuter flera gånger om dagen. Ju mer is du använder desto bättre.
  • Du bör dock alltid applicera den med en trasa eller liknande för att undvika direktkontakt med huden.
Ispaket kan lindra tendinopati

Att applicera ispaket kommer hjälpa dig att snabbt lindra smärtan från tendinopati.

3. Tryck

Denna teknik kommer hjälpa dig att begränsa rörelsen hos det drabbade området, vilket förebygger ytterligare skada och smärta. Å andra sidan hjälper det dig att minska inflammationen.

  • För att göra det ska du använda elastiska omslag eller klassiska kompresser.

4. Upphöjning

Att höja upp det drabbade området ovanför hjärtnivå kommer minska det överflödiga blodet i det, speciellt direkt efter att du skadat dig.

På så sätt kan du minska inflammationen och smärtan som oundvikligen dyker upp.

  • När du höjer lemmen, applicera även is. På så sätt kan du snabbt kontrollera inflammationen och minska skadan.

Livsmedel för at lindra tendinopati

Smärta i lederna

Försök att äta livsmedel som bidrar till bättre återhämtning och behandling. Dessa inkluderar:

  • Produkter med bromelin: detta enzym har antiinflammatoriska egenskaper som hjälper dig att lindra smärta och återhämta dig snabbt. Ananas är ett bra alternativ.
  • Omega 3 är en essentiell fettsyra som hjälper dig i återhämtningsprocessen genom att minska inflammation samt lindra smärtan. Du hittar den i fisk och torkad frukt.
  • Alla mineraler är nödvändiga för att lindra tendinopati. I detta fall är kisel och magnesium de viktigaste eftersom de direkt påverkar den drabbade senan och hjälper dig att återhämta dig. Se till att äta spenat, broccoli och praktiskt taget alla frukter. Mörk choklad är också en stor källa till magnesium!
  • Du kan lägga till örter, frukter och grönsaker i din kost om de har antiinflammatoriska egenskaper eller verkar smärtlindrande. Ananas, äpple och körsbär är bra exempel.
  • Vitaminer behövs alltid för att återhämta sig från skador. Om du lider av tendinopati ska du framförallt konsumera vitamin C. Den hittas som bekant i citrusfrukter, röd paprika, broccoli och blomkål. Glöm heller inte vitamin B1, som finns i ägg, nötter och pulvermjölk. Vitamin B5 från spannmål är också hjälpsam.

Naturliga kurer för att lindra tendinopati

Naturliga kurer för tendinit

Naturliga kurer kan också bidra i återhämtningsprocessen. De är våra vapendragare, så låt oss se vad de kan göra.

Lindra tendinopati me senapsolja

Senapsolja har antiinflammatoriska egenskaper och lindrar smärta. Det magnesium den innehåller är dessutom utmärkt för att underhålla muskler och senor.

  • För att lindra tendinopati ska du massera området med gott om olja i 20 minuter 2-3 gånger dagligen.

Ricinolja

Denna olja är perfekt för att lindra smärta och andra känsligheter hos det drabbade området. Den minskar dessutom inflammation.

  • Värm upp ricinoljan i en kastrull, doppa en handduk eller trasa i den och vira runt den drabbade senan. Se till att du inte bränner dig.
  • Att göra det två gånger dagligen räcker för att lindra smärtan.

Gurkmeja

Vi får inte glömma de smärtlindrande och antiinflammatoriska egenskaperna hos denna krydda. Med den kan du lindra smärtan och minska svullnaden.

  • Drick ett glas varm mjölk med gurkmeja två gånger dagligen. Du kommer märka skillnaden!

Läs även denna artikel: Ingefära och gurkmeja för smärtlindring för lederna

Ingefära för att lindra tendinopati

Detta är ett potent antioxidativt och antiinflammatoriskt medel som hjälper dig att lindra smärta och inflammation, läka senorna och återställa deras rörelseförmåga.

  • Drick två teskedar ingefärspulver två gånger dagligen som ett te. Det kommer vara väldigt effektivt.
Ingefära i pulverform

Ingefära är kraftfullt antiinflammatorisk och smärtlindrande, och hjälper dig att lindra tendinopati.

Avslutningsvis måste du vara tålmodig för att lindra detta tillstånd. Ge det den vila det behöver, för din återhämtning hänger på det. Kom ihåg att att det är bäst att ta det lugnt i några dagar för att förbli rörlig resten av livet.

Följ goda matvanor och lyd rekommendationerna från din specialist.

  • Barreno Castillo, Arika Marisol, Sanipatin Cayambe, and Ingrid Oderay. Eficacia de la aplicación de kinesio taping en el tratamiento fisioterapéutico de pacientes con tendinitis rotuliana que acuden al departamento de rehabilitación del hospital militar durante el período comprendido entre noviembre 2013-abril 2014. BS thesis. Riobamba: Universidad Nacional de Chimborazo, 2014, 2014.
  • Brosseau, L., et al. “Masajes de fricción transversal profundos para el tratamiento de la tendinitis (Revisión Cochrane traducida).” La Biblioteca Cochrane Plus 4 (2008).
  • López Barrueco, Lisette. “Analgesia quirúrgica acupuntural, un reto en el tratamiento de la tendinitis de Quervain.” Revista Archivo Médico de Camagüey 16.6 (2012): 1653-1655.