7 naturliga kurer för att lindra karpaltunnelsyndrom

juli 27, 2019
Efter att läkaren har diagnostiserat dig så kan du dra nytta av dessa naturliga huskurer för att lindra smärta och obehag vid karpaltunnelsyndrom.

Idag vill vi ta upp några naturliga huskurer för att minska smärta och lindra karpaltunnelsyndrom. De innehåller naturliga ingredienser som arnika, gurkmeja och lera så att du kan förbättra ditt tillstånd utan att behöva ta medicin.

7 naturliga sätt att lindra karpaltunnelsyndrom

Innan vi delar med oss av dessa huskurer är det viktigt att vi tar upp att karpaltunnelsyndrom är ett tillstånd som drabbar nerverna i handleden. Det gör det dessutom svårt att röra handen.

Då man har en inflammation i detta område så drabbas nerverna av dessa konsekvenser vilket ger upphov till symptom som smärta, svårigheter att röra handleden eller handen, svaghet och en kliande känsla.

Med det sagt så är det alltid viktigt att man besöker en läkare för att utesluta andra komplikationer och få professionella råd.

Gel med arnika för att lindra karpaltunnelsyndrom

Gel med arnika.

Ett av de mest effektiva och praktiska sätten att lindra karpaltunnelsyndrom är att applicera en arnika-gel.

Du kanske också vill läsa: Behandla åderbråck med denna arnikakur

Denna gula blomma står verkligen ut tack vare sina antiinflammatoriska egenskaper. Geler och krämer som är gjorda med denna växt är därför jättebra då man har drabbats av skador, inklusive karpaltunnelsyndrom.

Arnika är en väldigt populär huskur bland atleter som letar efter ett alternativ till vanliga antiinflammatoriska läkemedel. Faktum är att det finns många typer av produkter med arnika som man kan köpa receptfritt: geler, oljor, krämer, etc.

Gurkmeja, svartpeppar och olivolja

Kombinationen av gurkmeja, svartpeppar och olivolja har blivit alltmer populär tack vare dess förmåga att behandla olika typer av inflammation och smärta.

Läs även: Ingefära och gurkmeja för lederna

Man bör helst ta det som medicin men man kan också applicera det utvärtes.

Ingredienser

  • 3 matskedar malen gurkmeja
  • 3 matskedar malen svartpeppar
  • 2 matskedar olivolja

Instruktioner och användning

Grötomslag med arnika för att lindra karpaltunnelsyndrom

Lera är en av de mest antika kurerna för att lindra inflammation.

Det går också att applicera den vid det drabbade området då man har karpaltunnelsyndrom. Tänk bara på att du inte kan använda redskap eller behållare av metall eller plast.

Lera har antiinflammatoriska egenskaper. Den lugnar din smärta och ger dig en stor mängd näringsämnen för att du lättare ska kunna återhämta dig.

Avokadoolja

Avokadoskivor och olja.

Oljan från denna fantastiska frukt har anti-inflammatoriska, antioxidativa och återfuktande egenskaper tack vare sitt höga vitamin- och näringsinnehåll.

Du kan därför använda den utvärtes för att lindra karpaltunnelsyndrom samt för att återfukta huden och håret.

Om du vill att denna huskur ska bli ännu mer effektiv så rekommenderar vi att du masserar det drabbade områden med något uppvärmd avokadoolja.

Aloe vera gel för att lindra karpaltunnelsyndrom

Aloe vera är en huskur som kan används för nästan allt. Den geléaktiga substansen fås från de långa, tjocka löven på aloe-plantan.

Den är också väldigt effektiv för att behandla inflammationer, brännmärken, sår, infektioner och olika typer av hudåkommor.

Du kan antingen applicera denna gel som den är eller blanda den med någon av huskurerna ovan som arnika eller avokadoolja. Om du gör detta så kommer du dra nytta av varje ingrediens egenskaper.

Du kan antingen extrahera denna gel från växten själv eller köpa den i affären. Se bara till att du köper den mest naturliga produkt som du kan hitta.

Kompress med kamomill

Kamomillkompresser är en huskur som vi alla kan använda. Denna blomma kan lindra inflammation och minska smärta på ett varsamt men samtidigt effektivt sätt.

Man behöver bara tillreda koncentrerat kamomillte och applicera det utvärtes på de drabbade områdena genom att använda gasbinda.

Du kan dessutom använda eterisk kamomillolja blandad med aloe vera eller avokadoolja.

Grötomslag med kål för att lindra karpaltunnelsyndrom

Sist men inte minst har vi en naturlig huskur som du kan tillreda i hemmet. Du behöver bara lite kål.

Detta är en grönsak med kraftiga antiinflammatoriska egenskaper som har använts utvärtes sedan antikens dagar för att minska smärta och lindra inflammation.

Instruktioner och användning

  • Doppa kålen några sekunder i kokande vatten. Du kan också krossa ett blad för att släppa ut dess näringsämnen.
  • Applicera bladet på de drabbade områdena på handen och handleden.
  • Linda sedan om det med gasbinda för att att det ska dra till sig fukten.
  • Låt det verka under en halvtimme.
  • Upprepa två till tre gånger per dag tills smärtan och inflammationen har försvunnit.

Som du kan se så finns det många enkla och naturliga huskurer för att hjälpa dig att lindra karpaltunnelsyndrom.

Tveka inte med att prova dessa huskurer då du känner av smärtan, men glöm inte att även tala med din läkare.