Kroppens svar på chiafrön och citronsaft

Visste du att du kan förbättra din ben- och ledhälsa tack vare mineraler, antioxidanter och vitaminer som hittas i chia kombinerat med citronsaft? Lär dig mer i den här artikeln!
Kroppens svar på chiafrön och citronsaft

Senaste uppdateringen: 05 mars, 2019

Blanda chiafrön och citronsaft för en naturlig kur som har blivit väldigt populär tack vare sitt höga innehåll av viktiga näringsämnen och medicinska egenskaper. Det är en uppfriskande dryck med vätskedrivande och avgiftande effekter. Utöver att främja elimineringen av gifter från kroppen kan den även hjälpa dig att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

Vidare innehåller den avsevärda mängder antioxidanter som skyddar dina celler mot oxidativ påfrestning och de negativa effekterna från fria radikaler. Detta minskar risken för att utveckla flera kroniska sjukdomar. Kombinationen är även en källa till essentiella amino- och fettsyror som ger dig energi för att förbättra dina fysiska och mentala funktioner.

Tack vare dess naturliga fiberinnehåll är den utmärkt för att stödja bra matsmältning och kontrollera ansamling av kolesterol. Eftersom så många vill testa den ska vi i detalj beskriva fördelarna och ge dig ett enkelt recept du kan göra hemma.

Förbättra din kardiovaskulära hälsa med chiafrön och citronsaft

ett friskt hjärta

Först och främst är konsumtion av chiafrön och citronsaft ett utmärkt sätt att skydda ditt kardiovaskulära system. Drycken innehåller trots allt omega 3-fettsyror för att kontrollera högt blodtryck och inflammation. Dessa nyttiga fetter och antioxidanter gör det enklare att rensa artärerna och kontrollera blodtrycket.

Den hjälper dig att gå ner i vikt

Drycken kan även reglera aptiten och stödja viktnedgång. Kostfibrerna och antioxidanterna främjar elimineringen av fettvävnad. Vidare förebygger de ansamlingen av avfall och fett.

Ta hand om matsmältningshälsan

person med händerna på magen

Regelbunden konsumtion av denna nyttiga dryck är ett utmärkt alternativ för att bekämpa matsmältningsproblem såsom förstoppning och irritabel tarmKostfibrerna främjar eliminering av gifter och kontrollerar inflammation såväl som för stor surhet. Vidare är de essentiella näringsämnena perfekta för att skydda den ömtåliga floran i tarmarna.

Den ger dig energi

När du påbörjar dagen med chiafrön och citronsaft kan det avsevärt förbättra dina produktivitetsnivåer. Generellt kommer det hjälpa dig att bibehålla både fysisk och mental funktion.

Skydda din benhälsa

person med nackont

Utöver antioxidanterna och proteinerna tillhandahåller kuren ett högt innehåll av essentiella aminosyror som hjälper till att bibehålla din benhälsa. Det är en god källa till kalcium – ett mineral som stärker benen och förebygger försämring i förtid. Kuren innehåller även kalium och magnesium. Dessa behövs för att förebygga inflammation och skada som associeras med ålder.

Den hjälper till att lindra smärta

Om du har upplevt återkommande muskel- eller ledsmärta kan blandningen av chiafrön och citronsaft vara din största bundsförvant i kampen mot det. Detta på grund av innehållet av omega 3 och essentiella aminosyror, som agerar som ett kraftfullt antiinflammatoriskt medel som lindrar smärtan.

Förebygg uttorkning

kvinna med huvudont

Att dricka drycken varje dag är ett naturligt och nyttigt sätt att undvika uttorkning och de tillstånd som associeras med det. Både chiafrön och citronsaft har essentiella mineraler som återställer din kropps elektrolyter när du förlorar mycket vätska.

Hur du gör drycken hemma

Om du vill börja åtnjuta fördelarna med denna fantastiska kur ska du följa dessa steg för att göra den hemma:

Ingredienser

  • 1 matsked chiafrön
  • 25 cl vatten
  • Saften från 1/2 citron
  • 1 matsked honung (valfritt)

Beredning

  • Lägg chiafröna i vattnet och låt stå i 1-2 timmar, tills de fått en geléliknande konsistens.
  • Pressa citronen och tillsätt därefter saften i drycken.
  • Om du vill kan du mixa den tills den blir jämn.
  • Om du vill att den ska vara sötare kan du tillsätta en matsked honung.

Konsumtion

  • Drick ett glas på förmiddagen.
  • Du kan även upprepa detta innan varje huvudmåltid.

Är du redo att prova den själv? Om du inte haft chansen att prova än kan du göra den hemma och se hur bra den får dig att må!



  • Abdelhamid AS, Brown TJ, Brainard JS, Biswas P, Thorpe GC, Moore HJ, Deane KH, AlAbdulghafoor FK, Summerbell CD, Worthington HV, Song F, Hooper L. Omega-3 fatty acids for the primary and secondary prevention of cardiovascular disease. Cochrane Database Syst Rev. 2018 Jul 18;7(7):CD003177. doi: 10.1002/14651858.CD003177.pub3. Update in: Cochrane Database Syst Rev. 2018 Nov 30;11:CD003177. PMID: 30019766; PMCID: PMC6513557.
  • Warrilow A, Mellor D, McKune A, Pumpa K. Dietary fat, fibre, satiation, and satiety-a systematic review of acute studies. Eur J Clin Nutr. 2019 Mar;73(3):333-344. doi: 10.1038/s41430-018-0295-7. Epub 2018 Aug 30. PMID: 30166637.
  • Filippini T, Violi F, D’Amico R, Vinceti M. The effect of potassium supplementation on blood pressure in hypertensive subjects: A systematic review and meta-analysis. Int J Cardiol. 2017 Mar 1;230:127-135. doi: 10.1016/j.ijcard.2016.12.048. Epub 2016 Dec 21. PMID: 28024910.