Kost för prediabetes: förbjuden och tillåten mat

september 6, 2018
Prediabetes är ett tillstånd som karaktäriseras av upphöjda blodsockernivåer, men som inte når nivåerna för diabetes. En nyttig kost med varierade livsmedel är nyckeln för att förebygga denna sjukdoms utveckling.

En kost för prediabetes är balanserad och kombinerar nyttiga livsmedel för att sänka blodsockernivåerna hos patienter som löper risken att utveckla typ 2-diabetes.

Denna kost kräver att du tänker om angående dina måltider eftersom vissa regelbundna livsmedel innehåller ingredienser som leder till för stor sockeransamling i blodomloppet eller dålig användning av insulin.

Att anamma en kost för prediabetes har avsevärda fördelar för din hälsa och vikt, inte bara för att den förbättrar ditt bruk av glukos, utan även för att den höjer din ämnesomsättning och saktar ned framfarten hos denna farliga sjukdom.

Men vilka typer av saker ska man förändra? Vilka är de bästa livsmedlen för en? I dagens artikel vill vi dela med oss av en kost för prediabetes med dig. Den kan både hjälpa personer som diagnostiserats med prediabetes såväl som de som vill undvika det.

Håll blodsockret på bra nivåer

Hälsosamt näringsintag för personer med diabetes

Prediabetes är ett tillstånd där blodsockernivåerna anses vara över det normala, men inte tillräckligt höga för att klassificeras som typ 2-diabetes.

Alla kan gagnas av en kost för prediabetes, oavsett om man löper hög risk för att drabbas av någon form av diabetes eller inte.

Även om patienter med högt blodsocker bör följa vissa medicinska riktlinjer, är det bästa sättet att undvika komplikationer att förändra sin kost. Av denna anledning är det en god idé att veta vilka livsmedel som är bra för dina blodsockernivåer, och vilka som är skadliga.

Livsmedel för prediabetes

Havregryn är nyttiga

De bästa livsmedlen för att kontrollera höga blodsockernivåer när man lider av prediabetes är de med lågt glykemiskt index. De tillhandahåller generellt sett gott om fibrer, protein och essentiella fettsyror som du behöver i din kost.

En provmeny för prediabetes kan inkludera följande livsmedel:

  • Havregryn
  • Fullkornsbröd
  • Grönsaker utan stärkelse, såsom morötter och gröna bönor
  • Bönor och legymer
  • Sötpotatis
  • Fullkornsvetepasta
  • Kyckling utan skinn
  • Kallvattenfisk
  • Naturell, fettsnål yoghurt
  • Äggvita
  • Frukt
  • Quinoa eller korn

Livsmedel som är förbjudna

Undvik snabbmat

För att få tillbaka blodsockret till normala nivåer är det bäst att undvika mat som ökar glukosen. Det är meningslöst att äta nyttiga livsmedel om du samtidigt konsumerar för mycket kolhydrater och socker.

Livsmedlen och dryckerna du absolut ska undvika inkluderar:

  • Sötsaker och kommersiella bakverk
  • Glass och choklad
  • Söta läskedrycker och energidryck
  • Fruktjuicer med tillsatt socker
  • Katrinplommon och dadlar
  • Mat med mycket socker (fikon, bananer eller frukt i sockerlag)
  • Snabbmat och frysta färdigrätter
  • Mejeriprodukter med mycket fett
  • Animaliskt fett
  • Burkmat eller mat med mycket salt
  • Alkoholhaltiga drycker

Du kanske även vill läsa: Det här är vad du behöver veta om diabetes

En kost för prediabetes

När en person diagnostiseras med prediabetes kommer läkaren vanligtvis ge förslag angående förändringar i kosten för att undvika att situationen blir värre. Vissa aspekter, såsom ålder, vikt och andra åkommor – graviditetsdiabetes – är också saker man har i åtanke.

Det är normalt att menyn varierar från person till person i enlighet med dennes behov. Nedan kommer några av alternativen du kan använda för att förändra din kost.

Fisk och grönsaker

Frukost

  • Te, en skiva fullkornsbröd samt fettsnål ost eller yoghurt
  • Te, en fruktsallad och ett hårdkokt ägg
  • Grapefruktjuice, fullkornskex samt avokado eller tomater

Mellanmål

  • Färskpressad apelsinjuice och fullkornskex
  • Fruktte
  • Havre- eller mandelmjölk

Lunch

  • Sallad med morot, tonfisk och brunt ris
  • Magert kött, grönsallad och frukt
  • Grillat kycklingbröst, brunt ris, sauterade grönsaker och fettfri jello

Mellanmål

  • Grekisk yoghurt med blåbär
  • Fullkornstoast med en skiva kalkonkött
  • Grön smoothie

Middag

  • Grillad fisk med ångade grönsaker.
  • Grönsakssoppa med grillad kyckling.
  • Pumpapuré med brunt ris och jello eller frukt.

Det finns många hälsosamma alternativ för att hjälpa dig kontrollera prediabetes. Det är dock bäst att komplettera kostmässiga förändringar med regelbunden träning för att få ut det mesta av dem.

Oroar du dig över denna sjukdom? Börja bekämpa den idag!

MER FÖR DIG