Kan hiatusbråck botas?

För att lindra symtomen som är förknippade med hiatusbråck bör du begränsa ditt intag av sura livsmedel och öka din konsumtion av livsmedel som hjälper till att neutralisera de syror som redan finns i magen.
Diafragmabråck

Människor som lider av hiatusbråck (även kallat diafragmabråck) har en förskjutning av magsäcken, som tränger in i brösthålan genom en öppning som kallas hiatus. De vanligaste symtomen är halsbränna, sura uppstötningar och smärta eller svårigheter att svälja.

Visste du att upp till 20% av befolkningen kan ha denna sjukdom? Och viktigast av allt, var du medveten om att du med en bra kost och några enkla övningar kan behandla hiatusbråck naturligt?

Om hiatusbråck

Hiatusbråck kan uppstå i alla åldrar, men risken att drabbas är större om du är äldre än 50. Flera faktorer bidrar till försvagningen av diafragman:

  • Muskelsvaghet på grund av åldrande
  • Kronisk hosta
  • Förstoppning
  • Fetma
  • Stress
  • Rökning
  • Genetik

För att behandla denna sjukdom naturligt bör du, förutom att följa tipsen i den här artikeln, också undvika dessa riskfaktorer.

Hur behandlas hiatusbråck?

För en fullständig och effektiv behandling behöver du fokusera på två områden: orsaker och symtom:

  • Toning av den försvagade muskeln i diafragman.
  • Lindra halsbränna, gastroesofageal refluxsjukdom samt smärta och svårigheter att svälja.

Lär dig att äta rätt

En av de vardagligaste orsakerna till en försvagning av hiatus kan överraska dig. De flesta med hiatusbråck har en gemensam nämnare: de äter utan att tugga maten ordentligt eller för snabbt, vilket stressar hela matsmältningssystemet och i synnerhet magen.

Så det första steget är att alltid komma ihåg att sitta ner och äta utan att stressa samt att undvika distraherande samtal. Du bör inte heller vänta med att äta tills du är helt utsvulten. Och kom ihåg att tugga maten ordentligt innan du sväljer.

Det bidrar också till att undvika halsbränna och gastroesofageal refluxsjukdom.

Stimulera diafragman

Diafragman kan tonas. Sångare och folk som ägnar sig åt aktiviteter som yoga eller andra andningstekniker lär sig att kontrollera sin andning med hjälp av diafragman. Istället för att andas in luft till den övre delen av lungorna bör du koncentrera dig på att fylla buken och sidorna av kroppen.

Något annat du kan ha för vana att göra före varje måltid är att ta korta andetag, följt av att trycka inåt i riktning mot diafragman. Denna enkla övning hjälper dig att tona denna muskel.

Yoga

Livsmedel som lindrar halsbränna

För att lindra symtomen av hiatusbråck, som halsbränna och sura uppstötningar, bör du slutligen komma ihåg att vara försiktig med vad du äter samt undvika sura livsmedel och de som ditt matsmältningssystem har problem med.

I allmänhet bör du undvika eller begränsa intaget av följande:

  • Rött kött och korv
  • Mejeriprodukter
  • Socker
  • Stekt mat
  • Raffinerade livsmedel och ingredienser
  • Bageriprodukter
  • Tobak
  • Alkohol
  • Kaffe
  • Kryddor som kanel, kryddnejlika, ingefära och peppar
  • Vissa teer
  • Snabbmat

Snabbmat

Däremot är det en bra idé att öka ditt intag av livsmedel som hjälper till att neutralisera överskott av magsyra:

  • Vindruvor: Dessa tillhör de alkaliska frukterna. Försök dock att hitta ekologiska för att undvika höga halter av bekämpningsmedel.

Vindruvor

  • Ananas: Främjar matsmältningen med proteolytiska enzymer, men du bör inte blanda det med vissa kolhydrater (bröd, pasta, bakverk, ris, mm.).
  • Kål: Bidrar till att läka sår, men det finns många som inte kan smälta det så bra om de äter det rått. Du kan koka kål med en nypa kummin, eller prova det rått och strimlat med en vinägrett eller som surkål.
  • Paprika: Utmärkt för att läka magen.
  • Potatis: En utmärkt naturlig antacida, vilket betyder att den neutraliserar saltsyra i magens magsaft. Potatisens saft fungerar bra för att motverka halsbränna.
  • Citronsaft: Trots att det är en sur citrusfrukt har citron en neutraliserande effekt på magsyra så vi rekommenderar att du konsumerar den regelbundet – i kombination med mat eller helt enkelt saften blandad med lite vatten.
  • Hirs: Det enda spannmålsslaget som är alkaliskt, så det är en bra idé att konsumera det oftare än andra sädesslag, såsom ris, vete, mm.

Slutligen finns det orala tabletter som är naturliga antacida, vilka säljs i hälsokostbutiker. Lös upp i ett glas vatten och drick efter tio minuter.