Hur man stoppar en panikattack snabbt

· januari 21, 2019
Att vara medveten om att det inte finns något verkligt hot som orsakar panikattacken kan hjälpa för att återfå kontrollen över situationen och förstå att problemet inte är så allvarligt.

Har du haft en panikattack någon gång? Om du har det så vet du hur obehagliga de kan vara.

Idag vill vi ge dig en rad tips så att du vet hur du kan bli av med det om det händer igen.

Hur börjar de?

Panikattack

Panikattacker karaktäriseras av följande symptom:

  • De är temporära och varar oftast mellan fem och tio minuter. Efter en panikattack kan man uppleva en känsla av fysisk och känslomässig utmattning.
  • Kom ihåg att din hjärna och din kropp har förberett sig för verklig fara under tiden och det har fått dig att bli av med mycket energi.
  • Folk som upplever panikattacker lider av fysisk smärta. Ibland besöker de även en läkare för att de tror att attackerna och smärtan kan bli en fara för livet.

Under en panikattack tror de drabbade att allting runt omkring är overkligt – deras omgivning blir en del av en obekant och overklig värld.

De vet dock vad som händer dem, och de känner igen tecknen på att en panikattack håller på att komma.

När de upplever en sådan här episod kan de känna sig livrädda trots att de inte har någon anledning till det.

Panikattacker är typiskt sett medföljda av intensiva fysiska symptom som snabba hjärtslag, svårigheter att andas, hyperventilering, skakningar och yrsel.

Panikattacker kan uppstå närsomhelst och varsomhelst utan förvarning, men oftast kan personerna inse vad som kommer hända ett par minuter innan det händer dem.

När uppkommer de?

Kille hos läkare

Folk som lider av denna typ av problem brukar uppleva sin första panikattack mellan åldrarna 12 och 25. Det sätts oftast igång av emotionella faktorer såsom förvirring eller obehag över ens känslomässiga tillstånd.

Det finns två teorier om panikattackernas ursprung:

  • Man kan argumentera att de orsakas av en onödigt hög mängd av neurotransmittorn noradrenalin. Detta är en substans som reglerar postsynaptiska receptorer som reagerar på adrenalin eller noradrenalin.
  • Den andra teorin är på sätt och vis relaterad till den första och utgår från att denna typ av attack uppstår då aktiviteten hos GABA (gammaaminosmörsyra) neurotransmittorer saktas ned.

När detta händer ökar personens ångest.

Vad är en panikattack?

Enligt studier inom området är panikattacker något vi har ärvt från våra förfäder vars kroppar var tvungna att ständigt vara förberedda på att slåss eller fly.

Panikattacker karaktäriseras av snabb andning, accelererade reflexer och svettning, vilka alla tidigare var överlevnadsmekanismer.

Hur kan man stoppa en panikattack?

Panikattack på jobbet

När du upplever en händelse som denna, är det första som du ska försöka tänka på att du inte är i någon verklig fara.

Här nedan är fyra saker att komma ihåg för att komma över en panikattack.

  • Du kommer inte dö av en panikattack, och det finns ingen fara för ditt liv från omgivningen heller.
  • Försök lugna ner dig och hitta ett tyst ställe. Vänta tills rädslan försvinner. Acceptera det och kämpa inte emot det.

Om du slutar tänka på det som satt igång attacken kommer din rädsla att försvinna av sig själv.

  • Andas djupt
  • Alternera med att spänna och sedan slappna av dina muskler i kroppen: detta kommer hjälpa din hjärna att fokusera på andra saker.

När panikattacken är över, kom ihåg vad som satte igång den och lägg det på minnet, och försök att inte låta det hända igen.

Glöm inte att ditt bästa vapen är att undvika stress. Det är också en bra idé att lära sig att lugna ner sig. Detta innebär att sova gott, vila ofta, äta hälsosamt och meditera.

Besök din läkare regelbundet för att kolla din hälsa och lär dig att förstå dina panikattackers natur. Det kommer att hjälpa dig att lära dig hur du kan hantera dem med intelligens istället för känslor.

Det är också en god idé att undvika produkter som innehåller koffein då de lätt kan väcka ångest och panikattacker hos människor som har lätt att få dem från början.