Hur man hanterar förlust och problem

· februari 7, 2019
Tyvärr är smärta och förlust en del av livet, men det finns många sätt att hantera förlusten av någon som står en nära utan att anamma ohälsosamma beteenden.

Tyvärr är förlust och problem oundvikliga delar av livet. Därför är det fundamentalt att du lär dig hantera det, för ditt eget välmående. Det finns ett oändligt antal sätt att ta dig igenom det. Om du läser vår artikel noga kommer du förhoppningsvis att hitta en strategi som passar din personlighet.

Även om du använder flera olika sätt kan det ändå vara svårt att handskas med förlust och problem. Förvänta dig inte att det ska gå över på några minuter eller till och med dagar. Det är en process som tar tid, så du måste därför låta det hända lite i taget.

Hur förlust och problem manifesterar sig

kvinna med ledsamt uttryck

Tomheten som invaderar efter en tragedi kan påverka olika människor på olika sätt. Den vanligaste påverkan är:

  • Depression
  • Social isolering
  • Sömnproblem
  • Brist på koncentration
  • Dålig prestanda på arbetet eller i skolan
  • Brist på intresse för aktiviteter som du brukade tycka om

Alla har sitt eget sätt att hantera ledsamhet och förlust. Kom ihåg att metoden du väljer är viktig och kan ha stor inverkan på din hälsa och också din lycka. Här är några strategier du kan testa för att bättre hantera smärtan.

Kom andra närmare

Att hantera förlust och problem kan vara lättare om du öppnar upp ditt hjärta för andra istället för att fly in i dig själv och inte uttrycka vad du känner. Det ger dig ett yttre perspektiv på situationen och påminner dig därför om att du har stöd. Andra runt omkring dig har säkert gått igenom något liknande och förstår hur du känner dig.

De kan ha värdefulla perspektiv att dela med sig av.

bestämd kvinna som springer

Att ta sömnpiller för att handskas med problem är en dålig lösning som slutligen leder till fler komplikationer. Att dricka tills du glömmer allt eller använda droger för att fly undan verkligheten är bara sätt att förstöra dig själv och kommer inte hjälpa dig att komma igenom denna hårda tid.

Du måste hitta ett hälsosamt sätt att kanalisera vad du känner. Annars blir det svår att möta nästa svåra situation.

Ta hjälp av huskurer

Det finns många örtmediciner som kan hjälpa dig att finna frid, även om du verkligen är upprörd, till exempel:

  • Kamomillte
  • Valeriana
  • Passionsblomma
  • Lavendel

Du kan använda dem på flera sätt, t.ex. aromterapi, te eller så kan du droppa essentiella oljor på din kudde.

Meditera

Att uppleva en tragedi eller hantera smärta och förlust kan göra så att du sluter dig själv och oftast inte på ett så värst produktivt eller hälsosamt sätt. Här kan meditation därför hjälpa dig. Målet är inte att glömma bort resten av världen. Det handlar i synnerhet om att identifiera de sanna känslorna inom dig.

Meditation kan vara svårt när sinnet är fullt av sorg, men det innebär bara att du måste jobba lite hårdare.

Hitta någon form av kreativt utlopp

Att vara frustrerad eller förvirrad över vad som har hänt kan få dina känslor att explodera. Att ha en kreativ kanal för energin är ett väldigt hälsosamt alternativ som också kan skydda dina relationer med andra.

Du motverkar även negativa känslor. Uttryck dig på sätt som du aldrig tidigare har kunnat drömma om med din kreativitet.

Resor

Vissa tror att resor är att ”fly” snarare än att hantera smärtan. Ett miljöombyte kan tvärtom hjälpa dig i återhämtningsfasen så att du får ditt liv på rätt spår igen. Att resa har den unika förmågan att inspirera dig och påminna dig om att det fortfarande finns bra saker att vakna upp till i livet, även om du misslyckas. Det är viktigt när du går igenom en sorgeprocess.

Uppskatta det du har förlorat

Tänt doftljus

När man förlorar en person man älskar innebär inte det att man ska glömma dem. Det är viktigt att du hittar ett personligt och speciellt sätt att hantera det på. Det kan vara vad som helst, till exempel:

  • En liten ceremoni
  • En daglig ritual

Det kommer få dig att känna en koppling till personen och det blir som ett litet farväl, en liten bit i taget. Du kommer till sist att kunna gå bortom smärtan och in i ett nytt kapitel i livet, utan att glömma personen som alltid kommer att finnas kvar i hjärtat.

Spara

Davis, C. G., & Nolen-Hoeksema, S. (2001). Loss and Meaning: How Do People Make Sense of Loss? American Behavioral Scientist. https://doi.org/10.1177/0002764201044005003

Fraley, R. C., & Bonanno, G. A. (2004). Attachment and loss: A test of three competing models on the association between attachment-related avoidance and adaptation to bereavement. Personality and Social Psychology Bulletin. https://doi.org/10.1177/0146167204264289

Keyes, K. M., Pratt, C., Galea, S., McLaughlin, K. A., Koenen, K. C., & Shear, M. K. (2014). The burden of loss: Unexpected death of a loved one and psychiatric disorders across the life course in a national study. American Journal of Psychiatry. https://doi.org/10.1176/appi.ajp.2014.13081132

Stroebe, W., Abakoumkin, G., & Stroebe, M. (2010). Beyond Depression: Yearning for the Loss of a Loved One. OMEGA – Journal of Death and Dying. https://doi.org/10.2190/OM.61.2.a