Hur Man Behandlar Ledgångsreumatism

Ledgångsreumatism

Detta är en kronisk och degenerativ sjukdom som orsakar en inflammation i membranet som skyddar och täcker brosket på lederna. Då benen blir inflammerade, blir de skadade och eroderade. Detta skiljer sig från artros, vilket orsakar skador i ledernas brosk. Det orsakar en hel del smärta, speciellt för kvinnor över 40. Lär dig hur man behandlar ledgångsreumatism i denna artikel.

Symptom på Ledgångsreumatism

De främsta och mest synliga symptomen är svullnad eller inflammation av lederna, vilket orsakar mycket smärta. De områden som påverkas mest av ledgångsreumatism är vristerna, armbågarna, axlarna, fingrarna, tårna, höfterna, anklarna och dina knän. Det är vanligt att de patienter som har denna sjukdom har en känsla av stelhet, speciellt då de vaknar upp på morgonen.

Reumatiska knutor kan också uppkomma. Dessa visar sig som bulor på skinnet (speciellt på baksidan av händer och fötter) eller inuti kroppen. Inflammationen orsakar en missformning av lederna då sjukdomen når ett visst tillstånd.

ledgångsreumatism2

 

Andra symptom som personer med ledgångsreumatism har är feber, utmattning, torrhet i slemhinnor (mun, ögon etc.), nacksmärtor och stickningar i händer och fötter.

Tips för att Naturligt Behandla Ledgångsreumatism

Konsumera olja av gurkörtsfrön dagligen som ett kosttillskott. Denna olja har omega-6 fettsyror som har visat sig vara en effektiv huskur för att lindra smärta vid ledgångsreumatism.

Utför ordentlig träning och undvik sådan som är skadlig. Vi rekommenderar en aerobisk träning som simning, gång eller stretching. De första dagarna kommer du troligtvis att känna smärta efter träningen, men detta är normalt så sluta inte. Då din kropp har vant sig kommer det att bli mindre obekvämt.

ledgångsreumatism3

Ta reda på ifall du har någon form av allergi, som mot mjölk eller vete, genom att genomgå en medicinsk undersökning. Det har visat sig att många patienter kan bli av med eller lindra de symptom som uppstår vid ledgångsreumatism genom att sluta äta viss typ av mat.

Välj den mat som rekommenderas för att behandla den smärta som uppstår med denna sjukdom, som blå fisk (öring, makrill, och sardiner) som har gott om Omega-3 och är anti-inflammatoriska; vegetabiliska oljor (oliver, valnötter, raps, hasselnöt, pistage, dadlar) är också rika på dessa syror. Vi rekommenderar att man konsumerar dem råa så att deras egenskaper bevaras. Även torkad frukt kan vara bra (valnötter, mandlar, hasselnötter, pistage, dadlar), men tänk på att dessa har höga nivåer av kalorier; gröna blad (mangold, sallad, broccoli, kål, brysselkål, spenat), som har antioxidantiska egenskaper och neutraliserar effekten av de välkända ”fria radikalerna” och frukt rik på C-vitamin (apelsiner, mandariner, kiwi, mango och jordgubbar).

apelsiner

Naturliga Kurer som Behandlar Ledgångsreumatism

  • Applicera kalla kompresser: Detta kommer hjälpa till med att reducera svullnaden och inflammationen i dina leder. Vi föreslår att du använder ispåsar och applicerar dem direkt på det område som gör ont så att smärtan försvinner. Applicera under max 15 minuter och ifall du vill upprepa processen, vänta då en halvtimme. Var försiktig ifall du använder is, eftersom du kan bränna huden. Det är bäst att täcka över med en handduk.
  • Applicera värme för att dina muskler ska slappna av: Du kan använda termiska kuddar, som du ansluter för att värma den del som gör ont. Du kan även blötlägga en handduk i varmt vatten och applicera detta. Vissa värmer upp en trasa med ångan från kokande vatten och lägger på sina fötter och anklar i en spann med varmt vatten. Om du känner smärta i hela din kropp, fyll då ett badkar och lägg dig i detta under några minuter, tills vattnet blir kallt.
  • Använd kropp- och själsterapi: Då ”konventionella behandlingar” för ledgångsreumatism används tillsammans med tekniker för att kontrollera stress, bli varse om smärta, och förbättra sömn, kommer symptomen drastiskt att minskas.
  • Andas ordentligt: Enligt olika nationella centrum för alternativmedicin kan ledgångsreumatism avhjälpas med ordentlig andning, som utförs sakta och lugnt från magen och ändrar ditt emotionella tillstånd. Detta hjälper även till med att reducera stress, spänningar och ilska under svåra situationer.

springa

  • Dra nytta av konsten med muskulär och progressiv avslappning: Du bör koncentrera dig och slappna av i varje muskelgrupp i kroppen. Börja från ditt huvud, och gå vidare ner mot nacken och armarna, ryggen, bröstet, magen, höfterna, benen och dina fötter. Du kan sitta eller ligga ner (utan att somna). Andas djupt och sakta.
  • Meditera: Denna terapi låter dig reducera hjärtfrekvensen och tar bort din smärta. Detta reducerar även depression, ångest, stress och hjälper till med koncentration och självmedvetenhet. Ifall du antar lotus-positionen kommer du även kunna slappna av i muskler och leder, som exempelvis dina vrister, som mjukt kommer att vila på dina knän.
  • Gör tai chi eller yoga: Båda dessa orientaliska övningar är väldigt effektiva och säkra för patienter som lider av ledgångsreumatism. De rekommenderas verkligen för äldre människor eftersom de rörelsemönster man gör är mjuka och enkla. De hjälper till att stärka kroppen och förbättra dina rörelser. De har även spirituella komponenter, så att sinnet kan koncentrera sig och undvika smärtan.

yoga

Bilder: handarmdoc, david_jones, Francisco Antunes, Mike Schinkel och Jean Henrique Wichinoski.