Hur du bekämpar halsbränna

Övervikt kan orsaka buktryck och halsbränna. Kom ihåg att äta långtsamt, tugga maten ordentligt och att inte dricka för mycket vatten under måltider.

Halsbränna, även känt som reflux, är en känsla som börjar i mitten av bröstet och når magen. Generellt sett inträffar det när matsmältningssafter flödar uppåt mot matstrupen, antingen på grund av att den inte är helt stängd eller att det finns någon typ av tryck på magen som är tillräckligt för att pressa upp safterna i matstrupen.

Magen är gjord för att stå emot pH-syran, men matstrupen har å andra sidan inte denna förmåga, vilket är anledningen till den obehagliga känslan. I denna artikel ska vi visa dig sätt att bekämpa halsbränna med naturliga kurer.

Vad är orsakerna till halsbränna?

Som vi nämnt är en av orsakerna till halsbränna tryck på eller i magen, oavsett om det är på grund av tajta kläder, graviditet eller fetma. Bland orsakerna kan du dock även hitta:

  • Stor alkoholkonsumtion eller överätande
  • Att ha tom mage under för lång tid
  • Att hoppa över frukosten eller en av huvudmåltiderna
  • Att äta väldigt fet, syrlig eller kryddstark mat
  • Intag av vissa läkemedel

Vad är symtomen?

När en person lider av reflux, eller halsbränna, kan de uppleva ett eller flera av följande symtom:

  • Brännande känsla i magen
  • Illamående
  • Kräkningar
  • Kontinuerliga magkramper
  • Svårigheter att svälja

Naturliga kurer för bekämpning av halsbränna

Ett av de bästa sätten att bekämpa halsbränna är med naturliga kurer. Många av dessa kurer görs i förebyggande syfte för att undvika problemet.

Aloe vera

Aloe-vera

Aloe vera är känd över hela världen för sina lugnande egenskaper och för att reparera irritation och bränningar. Den är även väldigt effektiv för att behandla halsbränna. Vi rekommenderar att dricka ett halvt eller kvarts glas aloe vera-juice 20 minuter innan varje måltid. Det är bäst att dricka den med måtta eftersom den kan ha laxerande egenskaper.

Bikarbonat

Bikarbonat är en av de bästa naturliga produkterna för att bekämpa halsbränna. Det är en av de mest berömda antisyrorna som, utöver att bekämpa den irriterande brännande känslan, effektivt reglerar pH-värdet i kroppen. Det är bäst att dricka en tesked bikarbonat upplöst i ett glas vatten. Det är inte rekommenderat för personer med hypertoni eller vätskeretention.

Ingefära

Ingefära

Ingefära är ett av de tusentals recept som finns för att bekämpa halsbränna. Dess egenskaper är även effektiva för att lindra symtom som illamående eller inflammation. Du kan konsumera den i ett avkok eller inkludera den i sallader, shakes och andra recept.

Äppelcidervinäger

När du dricker små mängder äppelcidervinäger kan du även kontrollera pH-värdet i magen för att förebygga eller bekämpa surhet. I detta fall rekommenderar vi att dricka två teskedar äppelcidervinäger utspätt i 6 cl vatten, 30 minuter efter att ha ätit. Det är väldigt viktigt att späda ut denna produkt i vatten eftersom den annars har motsatt effekt.

Papaya

papaya

Papaya anses vara en av de bästa naturliga kurerna för att förebygga och bekämpa halsbränna. Dess egenskaper stimulerar matsmältning och hjälper till att förebygga symtom som orsakar den irriterande, brännande känslan. Vi rekommenderar att dricka papayajuice en halvtimme innan du äter.

Kamomill

Kamomill hjälper till att göra matsmältningen enklare och minskar även risken för reflux och halsbränna. Detta eftersom det hjälper till att neutralisera sura pH-värden i magen. Vi rekommenderar att göra ett kamomillavkok med en näve kamomillblommor i en kopp kokande vatten. Låt det stå och drick efter måltider.

Tips för att bekämpa halsbränna

  • Undvik träning direkt efter att du ätit.
  • Böj dig inte ned ofta efter att du ätit.
  • Undvik att ta en ”tupplur” efter att ha ätit eftersom detta kan orsaka tryck i magen och därigenom halsbränna.
  • Ät små portioner mat flera gånger om dagen. För stort matintag kan sätta för stort tryck på magen.
  • Undvik att bära för tajta kläder när du äter.
  • Undvik eller behandla fetma eftersom det är ett problem som kan orsaka buktryck, vilket får maten att röra sig mot matstrupen.
  • Undvik att röka cigaretter.
  • Sov med matstrupen något upphöjd.
  • Tugga maten ordentligt och ät långsamt.
  • Undvik att dricka under måltider (drick istället före eller efter).