Gurkmeja mot värk och cancer

Gurkmeja är en vanligt förekommande krydda i asiatiska kulturer och används även som ingrediens i curry. Men den har även andra fördelar utöver att bara ge smak och färg. Den fungerar som antioxidant, är anti-inflammatorisk och motverkar cancer och depression.Nedan förklarar vi alla dess fördelar och delar med oss av några unika och läckra recept så att du kan inkludera den i din dagliga kost – kokosmousse med gurkmeja, en energigivande smoothie och en indisk dryck.

Gurkmeja (Curcuma longa) tillhör samma familj av kryddor som ingefära. Den del som används för sina medicinska egenskaper är rotstocken. Den har traditionellt använts mycket i Orienten, men den har blivit mer och mer vanlig även i västvärlden, t.ex. i matlagning och kosttillskott samt naturläkemedel.

Gurkmejans fördelar

Anti-carcinogen: gurkmeja innehåller olika anti-carcinogena beståndsdelar som motverkar tillväxten av tumörer. Den kan också tas i samband med cancerbehandling, för att lindra biverkningarna.

Anti-inflammatorisk: gurkmeja innehåller kurkumin som är mycket anti-inflammatoriskt. Därmed rekommenderas den till personer som lider av värk, reumatism, fibromyalgi, kronisk trötthet, mm. Den hjälper dock också mot inflammation i luft- eller urinvägarna.

Antioxidant: gurkmeja neutraliserar effekterna av fria radikaler i kroppen, som oxiderar och åldrar cellerna.

Matsmältning: gurkmeja är också bra för magen. Den förbättrar matsmältningen, samt motverkar halsbränna, magsår, magkatarr, mm.

Den skyddar levern och urinblåsan, hjälper till att förhindra gallstenar och kan förebygga och lindra leversjukdomar som cirros och gulsot.

Antidepressiv: flera studier har visat att gurkmeja fungerar som ett naturligt antidepressivt läkemedel och hjälper dig att bekämpa stress.

Bekämpar infektioner: gurkmeja är antibakteriell och antiseptisk.

Hur tar jag den?

För att dra nytta av ovan nämnda fördelar bör du konsumera gurkmeja dagligen. Du kan ta extrakt, kapslar eller tabletter, men du kan även inkludera det i dina måltider.

Du bör vara medveten om att gurkmeja avger en gul färg och en svag smak. Men du kan använda den i alla sorters soppor, krämer, grytor, ris, pasta eller såser. Du kan även lägga till den i desserter som kakor, smoothies, mousser, geléer, mm.

Rismedgurkmeja-latanadelriccio

Rekommenderat intag är ungefär en matsked av gurkmeja om dagen.

För hudåkommor kan du blanda gurkmeja med vatten eller lera, och applicera detta direkt på huden. Används med fördel på psoriasis eller eksem.

Vi rekommenderar att du alltid rådfrågar en läkare innan du påbörjar någon behandling.

Energigivande smoothie

Denna smoothie fyller dig med energi på morgonen. Allt du behöver göra är att blanda följande ingredienser:

Detta rekommenderas för barn, idrottsmän och de som har stora fysiska och psykiska krav på sig.

Banan-smoothie-Foodmayhemcom

Indisk dryck

Denna kryddiga dryck är ett enkelt och läckert sätt att avnjuta gurkmejans terapeutiska fördelar. Du behöver följande ingredienser:

  • Mjölk eller en växtbaserad mjölk (ris, havregryn, mm)
  • Gurkmeja
  • Kanel
  • Ingefära
  • Stjärnanis
  • Citron och/eller apelsinskal
  • Honung

Koka komjölken, eller den växtbaserade mjölken, med kryddor (cirka en tesked av varje krydda per liter vätska) i 10 minuter. Låt svalna i åtminstone 10 minuter. Sila och förvara i kylen. Du kan dricka det varmt eller kallt.

Kokosmousse med gurkmeja

Denna mousse ger dig alla fördelar från gurkmejan, men innehåller inte ägg, så den är perfekt för de som har högt kolesterol. Du behöver följande ingredienser:

  • Kokosmjölk
  • Pulveriserad agar
  • Gurkmeja
  • Honung eller agavesirap

Koka upp kokosmjölk med agar, gurkmeja och honung (eller agave) efter smak.

Rör om då och då tills det kokar upp. Fortsätt att koka och röra om i två minuter och ta sedan bort från värmen. Servera i en stor skål eller i små portionsbehållare. Ställ in i kylskåpet när den har svalnat till rumstemperatur. Efter tre timmar är den redo att ätas. Du kan även strö kokos ovanpå.

Foton används med tillstånd av Frabisa, latanadelriccio, Emmey och Foodmayem.com