Grönsaker som hjälper dina njurar

Visste du att lök utöver att förhindra ansamling av fett i kroppen även kan förbättra blodcirkulationen? Det stimulerar även njurfunktionen.

Din diet bör alltid inkludera det bästa naturen har att erbjuda så att din hälsa ligger på topp. Dina njurar är viktiga organ som kräver bra kost för att kunna skydda din kropp. Ditt matintag bör alltid inkludera näringsämnen med kraften att hjälpa dina njurar, och dessa hittas bland annat hos grönsaker.

Grönsaker som förbättrar njurhälsan

Bäst hälsa uppnår du genom att äta en hälsosam och balanserad diet. Undvik fet mat, bearbetade livsmedel samt socker och salt – detta är de första stegen för att ta hand om dina njurar.

Om du vill ändra din diet så att den har positiv påverkan på din hälsa rekommenderar läkare och näringsexperter alltid livsmedel vars fördelar gör att de står ut från mängden. De innehåller renande, rensande och skyddande egenskaper och förbättrar dina njurars funktioner. Dessa livsmedel hittar du nedan och inkluderar grönsaker som kan stimulera dem att verka optimalt.

1. Sparris

Sparris

Den starka lukten ditt urin får efter att du ätit sparris är bara en av bieffekterna från denna kraftfulla grönsak. Närvaron av asparagin i sparris orsakar den starka lukten, men har även en renande effekt på njurarna. För att hålla dina njurar starka och friska ska du se till att äta sparris dagligen. Ytterligare en fördel är att du kommer få en extra dos vitaminer och mineraler från sparris. De är dessutom fettfria och smockfulla av vegetabiliskt protein. Sparris är en kraftfull källa för antioxidanter, vitamin C och fibrer. Vem kan dessutom säga nej till en så utsökt godsak?

2. Röd paprika

Är du sugen på röd paprika? Tack vare den höga halten kalium är röd paprika en perfekt och njurvänlig grönsak. För att göra dem ännu mer lockande innehåller de även lykopen, vitamin A, C och B6 samt folsyra och fibrer.

För en njurvänlig måltid kan du lägga till tonfisk till hackad, röd paprika eller lägga till lite i din favoritsallad.

3. Kål

Kål

Kål är kapabel att bekämpa fria radikaler i ditt system och är en av de kraftfulla grönsaker som, precis som broccoli, inte bara är utsökt utan även rik på fytokemikalier. Både din lever och dina njurar kommer gagnas av att lägga till kål i din diet. Den extra dosen vitamin K, B6 och C tillsammans med de stora mängderna fibrer och folsyra gör detta till ett livsmedel du inte bör undvika.

4. Blomkål

Blomkål

Blomkål är en smarrig grönsak som besitter samma egenskaper som kål och är ett utmärkt tillägg i din njurvänliga diet. Prova den istället för potatismos, i sallader, rå eller stuvad i vinäger och olja. Med sina höga halter vitamin C och fibrer är blomkål precis lika nyttig som den är utsökt. Den är rik på folsyra och fibrer, och kan hjälpa din lever neutralisera gifter i kroppen. Lägg regelbundet till den i dina måltider, oavsett om du äter hemma eller ute.

5. Vitlök – Den bästa naturliga medicinen

Vitlök

Vitlök är välkänd som ett uråldrigt botemedel med kraften att lindra inflammation, bekämpa infektion, rena, sänka kolesterol och agera som en naturlig antibiotika. Vitlök besitter även rätt mängd antioxidanter och antikoagulanter som din kropp behöver.

Du behöver inte oroa dig för att överkoka den, då det inte påverkar dess egenskaper. Vitlök kan användas för att laga många utsökta måltider, så som ris med olika såser. Den är omöjlig att klara sig utan.

6. Lök – Ett uråldrigt botemedel

Lök

Letar du efter ett livsmedel som kan hjälpa till att rensa din kropp utan att lämna din mat smaklös? Lök är då det perfekta livsmedlet för dig. Den är rik på flavonoider så som kvercetin, vilka hjälper till att eliminera gifter och kemikalier som du får i dig genom mat eller som existerar naturligt i din kropp, som fett. Lök hjälper till att hålla artärerna fria från igentäppande fett och förbättrar blodcirkulationen. Dina njurar kommer även dra nytta av dieter med lök eftersom det hjälper till att skydda dem och stimulerar frisk njurfunktion. Lök har även antiinflammatoriska egenskaper.

Inkludera dem i en sallad så kommer du se att lök är det perfekta komplementet till varje måltid. Lök har låga mängder kalium och är därför bra för njurarnas hälsa, och de kan dessutom hjälpa kroppen behandla protein och kolhydrater.

Om du letar efter en nyttig koständring som förbättrar dina njurars hälsa borde du prova på några av tipsen ovan. Färska, råa, i sallader eller i stuvningar – du kommer upptäckta utsökta alternativ som gör stor skillnad för din allmänna hälsa.